2013-07-25, 11:04
Medlem
Jag skrev under att jag ville ha bidrag, när jag skall gå på den kursen som jag önskar mig.

Jag trodde att bidraget var lånefritt? Ingenting som man behöver betala tillbaks?

Hur mycket bör jag betala tillbaks i så fall. Jag pratade med nån i CSN, att man inte behöver betala tillbaka, för de pengarna jag kommer att få.

Nu fick jag papper hem, där det står: Bidrag Lån Heltid/deltid

Innebär detta att bidraget är detsamma som lån? I så fall, hur mykcket kommer jag betala tillbaka? Har absolut ingen lust att betala ränta :/

Tack på förhand
Citera
2013-07-25, 11:06
Medlem
kinesarsles avatar
Studiemedel = studiebidrag + studielån

Seså. Googla nu.
Citera
2013-07-25, 11:07
Medlem
Chics avatar
Bidrag behöver du aldrig betala tillbaka. Lån måste du betala tillbaka med ränta.

De kan ha gjort fel och trott att du vill ha ett lån - kontakta dom!
Citera
2013-07-25, 12:18
Medlem
airell8s avatar
Hatar csn. Alltså avskyr dem. Det är jättevårt att prata med deras kundtjänstpersonal för de förstå aldrig vad man pratar om. Olika handläggare ger olika svar och de verkar aldrig förstå vad det egentligen är man frågar efter.

Se till att du BARA ska ha bidrag om det är det du vill ha, det behöver du inte betala tillbaka om du inte blir återbetalningsskyldig!
Citera
2013-07-25, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av airell8
Hatar csn. Alltså avskyr dem. Det är jättevårt att prata med deras kundtjänstpersonal för de förstå aldrig vad man pratar om. Olika handläggare ger olika svar och de verkar aldrig förstå vad det egentligen är man frågar efter.

TACK! TACK SÅ HIMLA MYCKET!! Detta kändes verkligen skönt att höra! Känns så otroligt skönt att höra att jag inte är ensam!!

Jag pratade med en jätte fin handläggare som sade att mitt bidrag är speciell, då jag ansök i den kurs jag skall gå i. Just därför kommer mitt bidrag bli extra mycket.

Jag ringde upp CSN igen, efter några dagar senare, då fick jag en annan handläggare. Jag frågade det som jag undrade över, sedan kom vi in på den punkten där jag skulle få ett special bidrag.

Handläggaren sade, att hen inte kunde hitta nåt sådant speciell bidrag, och berättade för mig om ett bidrag som alla andra skulle få. Jag blev besviken och förvirrad. Jag tog upp detsamma punkt igen, och berättade att den tidigare handläggaren sa ju helt nånting annat till mig.

Hen verkade inte förstå riktigt, och började så småningom ta mig till en idiot. Och förklarade för mig som om jag vore korkad eller trögtänkt, och sa att jag kommer få ett normal bidrag, och att hen inte kunde se nåt sådant bidrag som jag pratade om.

Han knappade aldrig in mitt personnummer, eller den kursen som jag skall gå i.

Jag talade till och med om för honom, om hen kunde göra det. Så sade han att det inte behövs för att hen var säker på att det inte finns nåt sådant.

Den tidigare handläggaren tyckte jag var otroligt bra att prata med, och hon verkade ha stora kunskaper inom området, till skillnad får hen som jag pratade med sist :/

Nåja, får ta och ringa de igen då, få se om jag får lån eller inte. Vill gärna helst ta bidrag, då jag känner själv att jag inte kan betala nån ränta.
Citera
2013-07-25, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymous-Anonym
TACK! TACK SÅ HIMLA MYCKET!! Detta kändes verkligen skönt att höra! Känns så otroligt skönt att höra att jag inte är ensam!!

Jag pratade med en jätte fin handläggare som sade att mitt bidrag är speciell, då jag ansök i den kurs jag skall gå i. Just därför kommer mitt bidrag bli extra mycket.

Jag ringde upp CSN igen, efter några dagar senare, då fick jag en annan handläggare. Jag frågade det som jag undrade över, sedan kom vi in på den punkten där jag skulle få ett special bidrag.

Handläggaren sade, att hen inte kunde hitta nåt sådant speciell bidrag, och berättade för mig om ett bidrag som alla andra skulle få. Jag blev besviken och förvirrad. Jag tog upp detsamma punkt igen, och berättade att den tidigare handläggaren sa ju helt nånting annat till mig.

Hen verkade inte förstå riktigt, och började så småningom ta mig till en idiot. Och förklarade för mig som om jag vore korkad eller trögtänkt, och sa att jag kommer få ett normal bidrag, och att hen inte kunde se nåt sådant bidrag som jag pratade om.

Han knappade aldrig in mitt personnummer, eller den kursen som jag skall gå i.

Jag talade till och med om för honom, om hen kunde göra det. Så sade han att det inte behövs för att hen var säker på att det inte finns nåt sådant.

Den tidigare handläggaren tyckte jag var otroligt bra att prata med, och hon verkade ha stora kunskaper inom området, till skillnad får hen som jag pratade med sist :/

Nåja, får ta och ringa de igen då, få se om jag får lån eller inte. Vill gärna helst ta bidrag, då jag känner själv att jag inte kan betala nån ränta.

Det finns det visst. Eftersom du inte sagt att det handlar om högskolestudier så utgår jag ifrån att det inte nödvändigtvis handlar om högskolestudier, och läser man som vuxen på högstadie- eller gymnasienivå kan man få förhöjt bidrag:
http://www.csn.se/komv-folkh-gymn/studiemedel/hur-mycket-kan-du-fa/hogre-bidraget-1.2794

Men det är inget du behöver tänka på, du söker bara bidragsdelen som vanligt och sen om du uppfyller kraven för att få förhöjt bidrag så får du det per automatik.
Citera
2013-07-25, 16:43
Medlem
.Sensejs avatar
https://www.flashback.org/t221419
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in