Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2013-07-31, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Ja, men då ska man väl skicka in till Skatteverket först och få beslut som man sen lämnar in till arbetsgivaren?

Innan var man tvungen att göra så också även om man bara sommarjobbade några veckor men nu verkar det som att det räcker att bara fylla i en blankett och lämna till arbetsgivaren.
Ja, blanketten gällande ändrad beräkning av skatteavdrag skall du skicka in till Skatteverket. Vill du göra det enkelt för dig så använder du deras e-tjänster.

Du räknar ut din bruttoinkomst hittills under året, avdragen skatt under året och sedan en beräkning av de kommande bruttoinkomsterna för de resterande månaderna fram till årsskiftet. Var god observera att du bör ändra ditt skatteavdrag om dina bruttoinkomster förändras under året på ett sätt som du inte kunnat förutse. Detta för att förhindra en eventuell kvarskatt.
Citera
2014-06-12, 00:21
Medlem
Eminent.Javissts avatar
Jag tar och lånar den här tråden...

Jag är studerande och har precis skaffat mig ett sommarjobb men jag är inte helt säkert att jag kommer tjäna mindre än 18000:- under 2014 med tanke på att jag kanske jobbar något pass i veckan efter sommaren och då tillslut kommer över 18000. Skulle jag då ändå kunna ge min arbetsgivare blanketten som säger att denne inte behöver göra något skatteavdrag på mig för att jag inte kommer tjäna mer än 18000:- även om det senare visar sig att jag tjänar mer än så senare? Eller måste man ta den långa vägen och gå via skatteverket för jämkning?

Med vänliga hälsningar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in