2013-07-24, 21:20
Medlem
Hej! jag r s kass p datorer egentligen, S behver hjlp ang detta.
Jag har en Windows XP. Och har vldigt mnga program p den, tnkte ta bort ngra och rensa, Kommer rensa p kontrollpanelen , '' lgg till eller ta bort program''
Men nu r saken den att jag vet inte vilka program som ska vara kvar eller ej?
r de ngot program dr som man inte liksom fr ta bort egentligen? som r viktig osv?

hoppas jag har formulerat mig rtt och att jag har hamnat i rtt trd.

Uppskattar svar!
Citera
2013-07-24, 21:25
Medlem
ThingThings avatar
Plocka bort de som du sjlv har installerat och inte behver bara?
Citera
2013-07-24, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThingThing
Plocka bort de som du sjlv har installerat och inte behver bara?

Jag har kpt denna datan, och de fanns redan massa skit program p den nr jag kpte den, allts jag kpte den p blocket.
Citera
2013-07-24, 21:58
Medlem
uber98s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lundqviist
Jag har kpt denna datan, och de fanns redan massa skit program p den nr jag kpte den, allts jag kpte den p blocket.
Windows XP? Ominstalllera skiten Nej men helt rligt s rekommenderar jag dig att installera om operativsystemet, grna installera windows 7 p den. D kommer du f bort ALLT du inte vill ha Mycket snabbare ocks Jag tror det kommer g fortare n att avinstallera alla program som fljde med.
Citera
2013-07-24, 22:03
Medlem
ThingThings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lundqviist

Vilken jvel som inte blser rent datorn sjlv innan h*n sljer den..

Fick du med skivor fr fabriksterstllning? Det r nmligen vad jag rekommenderar och skulle gra sjlv, att terstlla datorn till hur den var (p mjukvarunivn) nr den kptes ny.

Om du inte fick med skiva/or nr du kpte den, s kanske du har ngon Windows-installationsskiva som ligger? Annars s finns alternativet att kpa, eller gra en sjlv.

Det andra alternativet som fungerar, men som inte r lika bra som ovanstende r att avinstallera de program som garanterat inte r viktiga frst (som exempelvis konstiga mediaspelare, videokonverteringsprogram, spel osv.), och drefter g igenom resten av programmen ett efter ett genom att med google ska upp vad programmen gr, och s f reda p vilka som kanske inte br tas bort, och vilka som kan tas bort utan att ngonting gr illa.

Citat:
Ursprungligen postat av uber98
Windows XP? Ominstalllera skiten Nej men helt rligt s rekommenderar jag dig att installera om operativsystemet, grna installera windows 7 p den. D kommer du f bort ALLT du inte vill ha Mycket snabbare ocks Jag tror det kommer g fortare n att avinstallera alla program som fljde med.

Win7 kan vara en dlig id, och jag skulle inte rekommendera det. Det var ett bra tag sedan som datorer sldes frn fabrik med XP, och jag skulle sga att det r bst att hlla sig till det nr det gller en gammal dator. Att avinstallera de program som "fljde med" kan ta lngre tid n att ominstallera OS, men det r bra mycket mindre komplicerat fr ngon som inte tycks ha hundraprocentig koll.
Senast redigerad av ThingThing 2013-07-24 kl. 22:07.
Citera
2013-07-24, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThingThing
Vilken jvel som inte blser rent datorn sjlv innan h*n sljer den..

Fick du med skivor fr fabriksterstllning? Det r nmligen vad jag rekommenderar och skulle gra sjlv, att terstlla datorn till hur den var (p mjukvarunivn) nr den kptes ny.

Om du inte fick med skiva/or nr du kpte den, s kanske du har ngon Windows-installationsskiva som ligger? Annars s finns alternativet att kpa, eller gra en sjlv.

Det andra alternativet som fungerar, men som inte r lika bra som ovanstende r att avinstallera de program som garanterat inte r viktiga frst (som exempelvis konstiga mediaspelare, videokonverteringsprogram, spel osv.), och drefter g igenom resten av programmen ett efter ett genom att med google ska upp vad programmen gr, och s f reda p vilka som kanske inte br tas bort, och vilka som kan tas bort utan att ngonting gr illa.

Win7 kan vara en dlig id, och jag skulle inte rekommendera det. Det var ett bra tag sedan som datorer sldes frn fabrik med XP, och jag skulle sga att det r bst att hlla sig till det nr det gller en gammal dator. Att avinstallera de program som "fljde med" kan ta lngre tid n att ominstallera OS, men det r bra mycket mindre komplicerat fr ngon som inte tycks ha hundraprocentig koll.

detta verkar vara vldigt krngligt, som sagt r vldigt dlig p datorer. eller ja nr de gller snt hr, annars r jag ganska okej med datorer.
men tack s jtte mycket fr din och allas hjlp. men de verkade dock vldigt krngligt,

Men kom nyss p att jag fr ju faktiskt en ny data om en mnad av skolan. s d har jag en dator.
s jag tror jag skiter i rensar denna datan (pappas dator) vntar p nr jag fr datan tror de blir mycket lttare fr mig del.. haha.. men tack s mycket fr svar!
Citera
2013-07-25, 09:07
Medlem
Sger som nmts tidigare, bls rent skiten och lgg endast in det du vill..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in