2013-07-24, 21:20
Medlem
Hej! jag är så kass på datorer egentligen, Så behöver hjälp ang detta.
Jag har en Windows XP. Och har väldigt många program på den, tänkte ta bort några och rensa, Kommer rensa på kontrollpanelen , '' lägg till eller ta bort program''
Men nu är saken den att jag vet inte vilka program som ska vara kvar eller ej?
Är de något program där som man inte liksom får ta bort egentligen? som är viktig osv?

hoppas jag har formulerat mig rätt och att jag har hamnat i rätt tråd.

Uppskattar svar!
Citera
2013-07-24, 21:25
Medlem
ThingThings avatar
Plocka bort de som du själv har installerat och inte behöver bara?
Citera
2013-07-24, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThingThing
Plocka bort de som du själv har installerat och inte behöver bara?

Jag har köpt denna datan, och de fanns redan massa skit program på den när jag köpte den, alltså jag köpte den på blocket.
Citera
2013-07-24, 21:58
Medlem
uber98s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lundqviist
Jag har köpt denna datan, och de fanns redan massa skit program på den när jag köpte den, alltså jag köpte den på blocket.
Windows XP? Ominstalllera skiten Nej men helt ärligt så rekommenderar jag dig att installera om operativsystemet, gärna installera windows 7 på den. Då kommer du få bort ALLT du inte vill ha Mycket snabbare också Jag tror det kommer gå fortare än att avinstallera alla program som följde med.
Citera
2013-07-24, 22:03
Medlem
ThingThings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lundqviist

Vilken jävel som inte blåser rent datorn själv innan h*n säljer den..

Fick du med skivor för fabriksåterställning? Det är nämligen vad jag rekommenderar och skulle göra själv, att återställa datorn till hur den var (på mjukvarunivån) när den köptes ny.

Om du inte fick med skiva/or när du köpte den, så kanske du har någon Windows-installationsskiva som ligger? Annars så finns alternativet att köpa, eller göra en själv.

Det andra alternativet som fungerar, men som inte är lika bra som ovanstående är att avinstallera de program som garanterat inte är viktiga först (som exempelvis konstiga mediaspelare, videokonverteringsprogram, spel osv.), och därefter gå igenom resten av programmen ett efter ett genom att med google söka upp vad programmen gör, och så få reda på vilka som kanske inte bör tas bort, och vilka som kan tas bort utan att någonting går illa.

Citat:
Ursprungligen postat av uber98
Windows XP? Ominstalllera skiten Nej men helt ärligt så rekommenderar jag dig att installera om operativsystemet, gärna installera windows 7 på den. Då kommer du få bort ALLT du inte vill ha Mycket snabbare också Jag tror det kommer gå fortare än att avinstallera alla program som följde med.

Win7 kan vara en dålig idé, och jag skulle inte rekommendera det. Det var ett bra tag sedan som datorer såldes från fabrik med XP, och jag skulle säga att det är bäst att hålla sig till det när det gäller en gammal dator. Att avinstallera de program som "följde med" kan ta längre tid än att ominstallera OS, men det är bra mycket mindre komplicerat för någon som inte tycks ha hundraprocentig koll.
Senast redigerad av ThingThing 2013-07-24 kl. 22:07.
Citera
2013-07-24, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThingThing
Vilken jävel som inte blåser rent datorn själv innan h*n säljer den..

Fick du med skivor för fabriksåterställning? Det är nämligen vad jag rekommenderar och skulle göra själv, att återställa datorn till hur den var (på mjukvarunivån) när den köptes ny.

Om du inte fick med skiva/or när du köpte den, så kanske du har någon Windows-installationsskiva som ligger? Annars så finns alternativet att köpa, eller göra en själv.

Det andra alternativet som fungerar, men som inte är lika bra som ovanstående är att avinstallera de program som garanterat inte är viktiga först (som exempelvis konstiga mediaspelare, videokonverteringsprogram, spel osv.), och därefter gå igenom resten av programmen ett efter ett genom att med google söka upp vad programmen gör, och så få reda på vilka som kanske inte bör tas bort, och vilka som kan tas bort utan att någonting går illa.

Win7 kan vara en dålig idé, och jag skulle inte rekommendera det. Det var ett bra tag sedan som datorer såldes från fabrik med XP, och jag skulle säga att det är bäst att hålla sig till det när det gäller en gammal dator. Att avinstallera de program som "följde med" kan ta längre tid än att ominstallera OS, men det är bra mycket mindre komplicerat för någon som inte tycks ha hundraprocentig koll.

detta verkar vara väldigt krångligt, som sagt är väldigt dålig på datorer. eller ja när de gäller sånt här, annars är jag ganska okej med datorer.
men tack så jätte mycket för din och allas hjälp. men de verkade dock väldigt krångligt,

Men kom nyss på att jag får ju faktiskt en ny data om en månad av skolan. så då har jag en dator.
så jag tror jag skiter i å rensar denna datan (pappas dator) å väntar på när jag får datan tror de blir mycket lättare för mig del.. haha.. men tack så mycket för svar!
Citera
2013-07-25, 09:07
Medlem
Säger som nämts tidigare, blås rent skiten och lägg endast in det du vill..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in