2013-07-23, 21:47
Medlem
Hejsan, jag är nyligen 18 år och har lyckats sparat ca 30 000 kr, med hjälp av sommarjobb och småländsk snålhet.
jag vet inte riktigt vad jag ska göra med pengarna, men har funderat över att sätta in dem i någon fond tills man är lite äldre och behöver dem bättre.
jag skulle vilja veta hur jag ska investera den penningsumman så att jag kan ta ut det i rent kapital igen om ca 3-5 år.
jag har tittat lite slött på aktier ett tag nu men känner att det kanske inte är min grej.
fonder verkar lite mer slött och säkrare.
Jag har också tittat lite på bankens fonder (handelsbanken) och tänkte att de såg lätta och fina ut att följa.
men är som sagt helt grön på penningsektorn i livet och skulle uppskatta era snälla råd hur jag skall gå till väga.
Tack i förväg
Citera
2013-07-23, 22:18
Medlem
zorzes avatar
Relativt säkert är att titta på preferensaktier.Fonder tar ut avgifter och kan svänga. Om du ändå är inne på fonder, välj en indexfond. Didner och Gerge har annars en bra trackrecord.
Citera
2013-07-23, 23:13
Medlem
Husings avatar
Skall du använda pengarna inom tre till fem år är ett vanligt sparkonto att föredra. Kommer det en rejäl nedgång på börsen kanske du inte hinner återhämta fallet på en såpass kort tidsperiod. På sparkontot kommer iallafall saldot inte att minska. Hoist spar ger för närvarande 2,3% ränta per år.
Citera
2013-07-24, 01:41
Medlem
Riddarhusets avatar
Premieobligationer är en sparform där räntan samlas i en pott och lottas ut i form av vinster.
För varje premieobligation du köper får du flera chanser att vinna en miljon kronor – skattefritt.
Vinster lottas ut vid dragningar två till sex gånger per år. Premieobligationer har en garanterad vinst om du köper en bestämd följd av obligationer. Hur många premieobligationer du måste köpa för att få en garanterad vinst varierar, vanligast är 10 eller 50 obligationer.
Det är en kul sparform som du kan sätta lite i om du vill spela.
Och säkrast investeringen.
Räntan ligger på ca 0.8, men den är skattefri.
Lägg femtusen eller liknande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in