Förfäderna till oss dagens levande skandinavier använde runor i sitt alfabet: futharken. Men Runorna är dock inte enbart bokstäver i ett alfabet, utan de fyllde även en större roll för våra förfäder. De är förknippade med något esoteriskt, något magiskt, och runorna själva hade ett större symboliskt värde för våra förfäder än enbart att fungera som bokstäver, på samma sätt som de har för oss idag. Men meningen som våra förfäder upplevde med runorna är inte det samma som för oss, helt enkelt eftersom vi lever i en helt annan livsvärld idag än våra förfäder gjorde för över 1000 år sedan. I den här tråden tänkte jag att vi ur ett filosofiskt perspektiv kunde diskutera vad en runa är. En bra utgångspunkt är artikeln med samma namn skriven av Dr. Collin Cleary som realisten.se har publicerat på svenska här:
https://www.realisten.se/2013/07/20/vad-ar-en-runa/
Ursprungsartikeln finns publicerad här för den som hellre läser på engelska: http://www.counter-currents.com/2011/11/what-is-a-rune/
Så, vad säger ni, vad är en Runa rent filosofiskt? Håller ni med Cleary om att "runorna i en viss bemärkelse befinner sig i mittpunkten mellan myt och filosofi"?
https://www.realisten.se/2013/07/20/vad-ar-en-runa/
Citat:
Frasen som jag precis använde, ”boskaps betydelse”, framstår som konstig och kanske lite komisk. Den är ändå en ledtråd som kan hjälpa oss förstå vad exakt en runa är. Om man tittar på översättningar av runornas namn så kommer man slås av det enkla faktum att de syftar på objekt eller fenomen som var del i det dagliga livet – av ”livsvärlden”, om du så vill – hos de gamla germanska folken. Man måste kolla på översättningen av runnamnen, istället för de ursprungliga namnen på fornnordiska, fornengelska, urgermanska och allt vad ni nu har, eftersom dessa framstår som konstiga, avlägsna och magiska för oss. Så, betrakta vad dessa konstiga namn betyder: boskap, oxe, törntagg, vagn, fackla, gåva, glädje, hagel, behov, is, skörd, gran, älg, sol, björk, häst, dag, osv.
Citat:
För att återvända till vår fråga rörande relationen mellan runorna till filosofi och myt så sade jag tidigare att runorna innehåller egenskaper av båda. Jag kan nu uttrycka detta mer precist. Runorna fungerar väldigt mycket som en kategorisk ontologi, som ger oss de fundamentala kategorierna i vilka verkligheten kan förstås. I motsats till filosofins kategoriska ontologier (såsom vi finner dem i Plato, Aristotles, Kant, Hegel och Husserl) så är inte runorna abstrakta begripliga universalier, de är fantasifulla egenskaper födda i det mytisk-poetiska sinnet. Händelsevis ser vi samma sak i kategorierna i den indiska Samkhyasystemet och i det kabbalistiska sefirot, vilka också utgör mytisk-poetiska, kategoriska ontologier. Vi ser det också i den tidigt moderne tyska mystikern Jacob Boehme, som Hegel ansåg vara den första tyska filosofen.
Det kan ses som att runorna i en viss bemärkelse befinner sig i mittpunkten mellan myt och filosofi. Så innebär detta då att filosofi och uppkomsten av begripliga universalier utgör ytterligare ett steg framåt framför runorna? Jag kommer återvända till den frågan längre fram efter att ha redogjort för några andra frågor.
Till slut kommer någon föreslå att vi borde inrätta en ny samling runor härledda från vår egen livsvärld. Jag kan dock inte acceptera något sådant. Jag kan inte acceptera en furhark med saker som ”facebook,” ”ups,” ”thugz” (med z), ”amazon,” ”redbox,” och ”kmart.” och jag tror alla här känner på samma sätt. Varför? Eftersom vi alla är övertygade om att vårt nuvarande samhälle och livsstil är försämrad; att det inte finns någonting naturligt och hälsosamt i vad som är vår livsvärld. Vårt enda alternativ är således att försöka rekonstruera och återskapa våra förfäders traditioner.
Det kan ses som att runorna i en viss bemärkelse befinner sig i mittpunkten mellan myt och filosofi. Så innebär detta då att filosofi och uppkomsten av begripliga universalier utgör ytterligare ett steg framåt framför runorna? Jag kommer återvända till den frågan längre fram efter att ha redogjort för några andra frågor.
Till slut kommer någon föreslå att vi borde inrätta en ny samling runor härledda från vår egen livsvärld. Jag kan dock inte acceptera något sådant. Jag kan inte acceptera en furhark med saker som ”facebook,” ”ups,” ”thugz” (med z), ”amazon,” ”redbox,” och ”kmart.” och jag tror alla här känner på samma sätt. Varför? Eftersom vi alla är övertygade om att vårt nuvarande samhälle och livsstil är försämrad; att det inte finns någonting naturligt och hälsosamt i vad som är vår livsvärld. Vårt enda alternativ är således att försöka rekonstruera och återskapa våra förfäders traditioner.
Ursprungsartikeln finns publicerad här för den som hellre läser på engelska: http://www.counter-currents.com/2011/11/what-is-a-rune/
Så, vad säger ni, vad är en Runa rent filosofiskt? Håller ni med Cleary om att "runorna i en viss bemärkelse befinner sig i mittpunkten mellan myt och filosofi"?