Citat:
Ursprungligen postat av
mindgasm
står du ensam på kontraktet?
Citat:
Ursprungligen postat av
Hfuhruhurr
Finns någon av dem omnämnda på något avtal, gärna med deras respektive underskrifter. För annars kommer det att bli snudd på omöjligt att driva in några pengar med rättvisans hjälp.
Vi står alla på kontraktet. Jag har inga problem att betala men deras del kommer med största sannolikhet att bli obetalad. Om nu summan ska betalas av oss fyra stycken och jag betalar min del, är jag då ute ur ekvationen?
Citat:
Ursprungligen postat av
Stygotius
Du får nog vända dig till tingsretten i din stad, men lättast vore nog att gå via inkasso för att slippa dra processen själv. Dock har jag inte jättebra koll på det norska verkställighetssystemet.
Kan jag som privatperson gå till inkasso och be dom sätta över den slutgiltliga summan på deras namn och därmed vara klar med saken? Dom är alla mina bra vänner men dom har ju noll ansvarskänsla eller smidighet gällande ekonomi. Jag har inga som helst problem med att låta dom dras med inkasso för att slippa hålla på att jaga dom och kräva pengar, känns smidigare.
Citat:
Ursprungligen postat av
HypocriticalWhore
Det hela kokar ner till vad det står i kontraktet, var ni 5 st på kontraktet? hade ni något kontrakt emellan er inneboende?
Elbolaget vill ha sina pengar ->fastighetsägaren vill ha sina pengar->av de som står på kontraktet
Han eller hon kommer ju driva det och eventuellt vräka er om inte den eller de som står på kontraktet betalar,(sedan beror mycket på vad som står i kontraktet)
Vi har inget kontrakt mellan oss inneboende. Fastighetsägaren vill att jag följer upp det eftersom det är vi två som haft kontakt och han egentligen inte känner resten av grabbarna. Jag vill hålla god ton med ägaren eftersom jag vill bo kvar där en god tid framöver medan resten av gubbarna flyttat till Sverige. Det står i kontraktet att vi ska betala eventuella elkostnader