2013-07-22, 21:20
Medlem
Kaustis avatar
Har lyckats slarva bort nyckeln till lägenheten och då jag nu ska flytta ut (är inneboende) så vill dom jag bor hos ev. byta låset på dörren. Dock vill dom inte göra det nu eftersom dom nyligen bytt låset och det kan se lite skumt ut från styrelsens sida (bostadsrätt) att göra det kort efter igen.
Så min tanke är att plocka fram en offert på vad det kan tänkas kosta, lämna den delen av depositen och sen är allt frid och fröjd. Men är det någonting jag borde tänka på? Hur ska jag veta att låset faktiskt byts och att hon jag bor med inte festar upp pengarna eller liknande? Jag kan ju inte få något kvitto på ett arbete som kommer göras i framtiden.

Nån som har något bra tips på hur man löser det här på ett schysst sätt?
Citera
2013-07-22, 21:24
Medlem
Napis avatar
Du har väl inte med att göra om låset faktiskt byts eller om de festar upp pengarna? Du har slarvat bort en nyckel och får då betala för ett låsbyte. Om dina polare gör det direkt eller om 10år när de ska flytta själva har inte med saken att göra. Vid något tillfälle kommer låset att byta i vilket fall som helst.
Citera
2013-07-22, 21:27
Medlem
Oftast har man ju ett system i Brf:er och hyreslgh med huvudnyckel för att ta sig in i lgh vid ventilationsbesiktningar och dyligt. Så du måste kanske gå via styrelsen eller vicevärden.
Citera
2013-07-22, 21:27
Bannlyst
Du löser det på ett bra sätt om du ersätter för låsbytet och sedan glömmer saken.
Citera
2013-07-22, 21:30
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fislurken
Du löser det på ett bra sätt om du ersätter för låsbytet och sedan glömmer saken.

Citat:
Ursprungligen postat av Napi
Du har väl inte med att göra om låset faktiskt byts eller om de festar upp pengarna? Du har slarvat bort en nyckel och får då betala för ett låsbyte. Om dina polare gör det direkt eller om 10år när de ska flytta själva har inte med saken att göra. Vid något tillfälle kommer låset att byta i vilket fall som helst.

Bra poäng. Det är inte det att jag försöker smita undan utan bara att jag vill att allt går rätt till. Finns det något vettigt sätt att ta reda på hur mkt det kan tänkas kosta? Vad för information behöver en låssmed eller liknande för att kunna ge en vettig offert?
Citera
2013-07-22, 21:38
Bannlyst
Det borde räcka med att ge låssmeden information angående adressen/bostadsrättsföreningen där låsbytet skall ske för att du skall få ett pris på bytet.
Citera
2013-07-22, 22:59
Medlem
Napis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Bra poäng. Det är inte det att jag försöker smita undan utan bara att jag vill att allt går rätt till. Finns det något vettigt sätt att ta reda på hur mkt det kan tänkas kosta? Vad för information behöver en låssmed eller liknande för att kunna ge en vettig offert?

1800kr ville min gamla hyresvärd ha då jag flyttade ut.

Gammal artikel men priserna lär väl inte diffa speciellt mycket antar jag.

http://www.hemhyra.se/stockholm/sa-mycket-kostar-det-att-tappa-nycklarna
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in