2013-07-22, 22:31
Medlem
S Nubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBMinchia
Någon som vet om den gamla skorven togs ur trafik?
Tänkte åka på onsdag för att köpa lite sprit. Trist om den inte går då. Bilarna skiter jag i, de får väl laga den under gång.

En tur ställdes in. Sen gick den igen 18:30 från Mariehamn till Kapellskär.

Underligt. Tycker att efter en sån här grej borde det göras en större inspektion av lämplig myndighet innan man skulle få köra igen.
Citera
2013-07-22, 22:53
Medlem
FBMinchias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S Nubben
En tur ställdes in. Sen gick den igen 18:30 från Mariehamn till Kapellskär.

Underligt. Tycker att efter en sån här grej borde det göras en större inspektion av lämplig myndighet innan man skulle få köra igen.
Gärna, fast på torsdag eller senare.
Alternativt under gång. Jag vill ha min sprit. Vad är oddsen på att en till vajer smäller av de närmaste dagarna?

Jag skulle nog tveka att ta med bilen, iofs.
Citera
2013-07-22, 22:59
Medlem
FBMinchias avatar
Förresten, vem fan är Linda Thelenius? Någon känd/viktig eftersom hon namnges?
Citera
2013-07-22, 23:11
Medlem
S Nubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBMinchia
Förresten, vem fan är Linda Thelenius? Någon känd/viktig eftersom hon namnges?

Big Brother-Linda. Hette Linda Rosing tidigare. Intressant att se hur Aftonbladet kan vända nyheten om en mindre olycka på en färja till ett personligt trauma för en dokusåpakändis. Allt för att generera klick.
Citera
2013-07-22, 23:41
Medlem
FBMinchias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S Nubben
Big Brother-Linda. Hette Linda Rosing tidigare. Intressant att se hur Aftonbladet kan vända nyheten om en mindre olycka på en färja till ett personligt trauma för en dokusåpakändis. Allt för att generera klick.
Nu tror jag det ringer någon klocka. Det var hon som knullade så in i helvete i tv som man kunde läsa om förut. Jag tror jag tar och skriver in det i min iCare.

I alla fulla fall om vi ska bli lite allvarliga, så kanske det kan bli så att skrothögen blir beordrad att stanna i hamn för inspektion big time. Skulle jag göra om jag var myndighet, men nu är jag en fb-dase som vill ha sprit.
Citera
2013-07-23, 00:20
Medlem
klinger75s avatar
Givetvis kommer denna incident utredas av någon av våra extremt proffsiga utredningsenheter , troligen transportstyrelsens . Men pga av att Linda T nästan drabbats kanske man får kalla in the big boys på haverikommissionen ...

troligen är detta haveri orsakat av felaktigt installation utfört av en systemleverantör inget man direkt kan skylla besättning eller redare för

Om ni undrar hur redare tänker om säkerhet och miljö i allmänhet så är detta klipp väldigt informativt

http://m.youtube.com/watch?v=WcU4t6z...%3DWcU4t6zRAKg
Citera
2013-07-23, 02:21
Medlem
ab12s avatar
Som Lennart Sundström sa: "De måst va nån slangklämma eller nåt"

Killen på Aftonbladets bild är lite modig iallafall. En vajer har redan släppt och nu hänger hela plattformen i två av de återstående tre. Lossar en till blir han troligen mosad mellan bilarna.

Edit: Ser nu att det hela verkar vara ledat på gångjärn i bakkant, då är det ju ingen fara. Eller hur fasen sitter det ihop egentligen, det har ju glipat isär ordentligt där bak?
Senast redigerad av ab12 2013-07-23 kl. 02:25.
Citera
2013-07-23, 11:24
Medlem
Midnights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klinger75
Givetvis kommer denna incident utredas av någon av våra extremt proffsiga utredningsenheter , troligen transportstyrelsens . Men pga av att Linda T nästan drabbats kanske man får kalla in the big boys på haverikommissionen ...

troligen är detta haveri orsakat av felaktigt installation utfört av en systemleverantör inget man direkt kan skylla besättning eller redare för

Om ni undrar hur redare tänker om säkerhet och miljö i allmänhet så är detta klipp väldigt informativt

http://m.youtube.com/watch?v=WcU4t6z...%3DWcU4t6zRAKg

Det kommer väl nästan helt garanterat utredas av Statens haverikommission (SHK)? Det kunde ha gett allvarliga och omfattande skador på såväl person som egendom och borde ses som ett allvarligt tillbud?
Det hoppas jag verkligen det kommer göra. Tycker det är riktigt dåligt att en vajer ska kunna brista sådär på ett svenskt passagerarfartyg år 2013. Det känns lite "Fattiga länder som varken har råd eller organisation att garantera eller upprätthålla god säkerhet". Det borde utresas för att ge svar på hur liknande olyckor kan undvikas i framtiden.

Om haverikommissionen:
Källa: http://www.havkom.se/Hem/Om_SHK/
Citera
2013-07-23, 18:18
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Midnight
Det kommer väl nästan helt garanterat utredas av Statens haverikommission (SHK)? Det kunde ha gett allvarliga och omfattande skador på såväl person som egendom och borde ses som ett allvarligt tillbud?
Det hoppas jag verkligen det kommer göra. Tycker det är riktigt dåligt att en vajer ska kunna brista sådär på ett svenskt passagerarfartyg år 2013. Det känns lite "Fattiga länder som varken har råd eller organisation att garantera eller upprätthålla god säkerhet". Det borde utresas för att ge svar på hur liknande olyckor kan undvikas i framtiden.

Om haverikommissionen:
Källa: http://www.havkom.se/Hem/Om_SHK/
Ja, eller åtminstone arbetsmiljöverket. Rosella är svenskflaggad.
Citera
2013-07-23, 19:12
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Midnight
Tycker det är riktigt dåligt att en vajer ska kunna brista sådär på ett svenskt passagerarfartyg år 2013. Det känns lite "Fattiga länder som varken har råd eller organisation att garantera eller upprätthålla god säkerhet". Det borde utresas för att ge svar på hur liknande olyckor kan undvikas i framtiden.
Kan bara instämma; är det en så tung och farlig pjäs som en ramp, med kapacitet att ha ihjäl åtskilliga personer om den ramlar ned vid fel tillfälle, så duger inget annat än att en godkänd besiktningsman inspekterar alla komponenter mycket noga med täta intervaller.

Dolt materialfel kan naturligtvis förekomma (slagginneslutningar gjutgods, sprickor som inte syns på ytan etc), men sådant får man i så fall kolla genom att röntga kritiska komponenter.

Jag har svårt att se hur rederiet ska kunna friskriva sig från ansvar för detta.

Det bästa vore faktiskt om vi -likhet med USA - hade skyhöga skadestånd för denna typ av haverier. Rädslan för att behöva punga ut med mycket stora belopp är faktiskt en bra piska/morot för att få företag att ta sitt ansvar.
Citera
2013-07-23, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Kan bara instämma; är det en så tung och farlig pjäs som en ramp, med kapacitet att ha ihjäl åtskilliga personer om den ramlar ned vid fel tillfälle, så duger inget annat än att en godkänd besiktningsman inspekterar alla komponenter mycket noga med täta intervaller.

I uppfällt läge är den fastlåst.
Citera
2013-07-23, 20:10
Medlem
S4r4h93s avatar
http://hbl.fi/nyheter/2013-07-23/478...er-bildacksras

Är det faktiskt okej att de inte betalar något för det här annat än pengar för själva båtresan tillbaka?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in