2013-07-22, 13:36
Medlem
Hajstryparens avatar
Hej!

Är lite nyfiken på hur det går till när man söker bolån, specifikt när barn är inblandade.

Jag har varit på lite olika banker och blivit nekad villalån, banken tror inte jag reder ut det själv. Jag har blivit rekommenderad att titta på bostadsrätt/radhus istället. Har nu hittat ett radhus som jag är potentiellt intresserad av.

MEN! När jag säger att jag har barn så gör banken ett pålägg på mina utgifter på 3000-3500kr i månaden. Enligt deras kalkyl ska man ha ~10 000:- kvar efter att boendet är betalt. Tydligen räknas barnkostnaden in där också, och därför klarar jag det inte.

Om jag säger att jag inte har några barn, kollar banken detta?
Om jag säger att jag betalar fullt underhåll och har mitt barn varannan helg (underhåll = 1274kr/mån), räknar dom denna summan istället för 3000-3500:-? Eller läggs underhållet till utöver den summan?

Hoppas någon kunnig kan svara!

Edit: När jag påpekar att jag bara har mitt barn på halvtid och därför borde bara halva barnkostnaden belasta mig eftersom min f.d betalar andra halvan får jag bara svaret "så kan vi inte göra, våra system stödjer inte halva barn".
Citera
2013-07-22, 13:50
Medlem
Prata med flera olika banker, alla banker har olika interna regler för hur de räknar.
Citera
2013-07-22, 14:02
Medlem
Hajstryparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Hamster
Prata med flera olika banker, alla banker har olika interna regler för hur de räknar.

Jag har varit på flera olika banker.
Citera
2013-07-23, 12:06
Medlem
Hajstryparens avatar
Ingen som vet något om detta?
Citera
2013-07-23, 12:12
Medlem
Många gånger, om inte de allra flesta gånger så gör banken schablonmässiga uträkningar. Det du kan göra är att göra en uträkning som visar på dem faktiska förhållandena i din ekonomi där du kanske kan visa på att du faktiskt klarar det och att de schablonmässiga uträkningarna inte överensstämmer med dina faktiska förhållanden.

Sen kanske det faktiskt är så att du vill ta ett för stort lån som du inte klarar av vid vissa ändrade förhållanden.
Citera
2013-07-23, 12:45
Medlem
Hajstryparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HypocriticalWhore
Många gånger, om inte de allra flesta gånger så gör banken schablonmässiga uträkningar. Det du kan göra är att göra en uträkning som visar på dem faktiska förhållandena i din ekonomi där du kanske kan visa på att du faktiskt klarar det och att de schablonmässiga uträkningarna inte överensstämmer med dina faktiska förhållanden.

Sen kanske det faktiskt är så att du vill ta ett för stort lån som du inte klarar av vid vissa ändrade förhållanden.

Jag klarar deras schablon, om dom bara hade följt med i samhällsutvecklingen och kunnat räkna "halva barn". Misstänker att jag är långt ifrån ensam om deras idiotiska uträkningar.

Frågan jag behöver få svar på är alltså: Kollar dom upp om jag har barn? Ifall jag skulle säga "nej, jag har inte barn".
Citera
2013-07-23, 13:46
Medlem
MLHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hajstryparen
Jag klarar deras schablon, om dom bara hade följt med i samhällsutvecklingen och kunnat räkna "halva barn". Misstänker att jag är långt ifrån ensam om deras idiotiska uträkningar.

Frågan jag behöver få svar på är alltså: Kollar dom upp om jag har barn? Ifall jag skulle säga "nej, jag har inte barn".
Vad har du för inkomst och vilken bransch jobbar du inom? Samt hur mycket vill du låna och hur mycket har du på sparkontot?
Citera
2013-07-23, 14:34
Medlem
Hajstryparens avatar
Alltså, jag har koll på hur lånebiten fungerar och uträkningarna banken gör. Och jag är övertygad om att lånet inte är för stort då jag hade haft mer än 2000:- mindre i utgifter på boende än vad jag har idag i min hyresrätt. Det här är inte vad jag frågar om!

Frågan jag behöver svar på är: Kollar banken upp om man har barn eller inte?
Citera
2013-07-23, 14:50
Medlem
Snösparvs avatar
Citat:
Alltså, jag har koll på hur lånebiten fungerar och uträkningarna banken gör. Och jag är övertygad om att lånet inte är för stort då jag hade haft mer än 2000:- mindre i utgifter på boende än vad jag har idag i min hyresrätt. Det här är inte vad jag frågar om!

Frågan jag behöver svar på är: Kollar banken upp om man har barn eller inte?

Det är en offentlig uppgift och banktjänstemannen kan ringa till Skatteverket och kontrollera. Om just din banktjänsteman gör det vet ingen här, förmodligen inte men det förekommer säkert.

Jag tycker dock personligen att du lurar dig själv mer än banken genom att ljuga om detta, ärligt talat.
Kan du inte slänga med någon av dina föräldrar som medlåntagare istället?
Citera
2013-07-24, 10:16
Medlem
Hajstryparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snösparv
Det är en offentlig uppgift och banktjänstemannen kan ringa till Skatteverket och kontrollera. Om just din banktjänsteman gör det vet ingen här, förmodligen inte men det förekommer säkert.

Jag tycker dock personligen att du lurar dig själv mer än banken genom att ljuga om detta, ärligt talat.
Kan du inte slänga med någon av dina föräldrar som medlåntagare istället?

Jag förstår hur du tänker. Problemet är dock inte min ekonomi, problemet är att banken räknar med att jag ska lägga ut någonstans mellan 3000-3500:- på mitt barn, som schablonen säger att barn kostar per månad. Men jag har bara mitt barn på halvtid, lite mindre till och med. Så med andra ord säger banken att jag ska betala det dubbla för mitt barn för att jag och min f.d är separerade, för att deras system inte klarar av att räkna "halva" barn.

Det handlar inte om några mångmiljonlån, det är bara så att jag ska komma bort ifrån en svindyr jävla hyresrätt och så att jag och min son kan få var sitt rum. Ekonomin har jag koll på, och tar inga lån som jag inte är 100% på att jag klarar.
Citera
2015-02-22, 16:02
Medlem
Funderar på samma sak som du TS.

Lösningen är nog att antingen säga att man inte har barn eller att man betalar underhåll för barnet.

Hur gick det för dig
Citera
2015-02-22, 21:43
Medlem
svengörans avatar
Citat:
Om jag säger att jag inte har några barn, kollar banken detta?

Nej banken har ingen koll på om du har barn eller inte.
Du kan i princip också uppge vilken inkomst du vill och banken kommer inte att ringa din arbetsgivare heller, Intyget från arbetsgivaren kan du skriva själv på datorn.

Men som sagt det är bättre att du är ärlig i din ansökan det finns tillräckligt med såna här lån med bluff uppgifter från låntagaren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in