2013-07-22, 13:30
Medlem
Hej

Jag gick med i unionen för ett tag sedan, det var gratis i 2-3 mån. Därefter följde jag deras arbete kring vissa frågor, men har blivit så less och besviken på dem så jag bestämde mig för att snabbt gå ut.

Förvånad så upptäckte jag att jag glömt att betala 1mån avgift, sen så är det 2mån uppsägningstid, så man sitter och betalar in en massa pengar till dem fast jag valt att gå ur.

Det känns som att kasta pengar i sjön faktiskt, ruttet!

Finns det ngt sätt att komma ifrån att betala skiten? Ja, det står säkerligen i deras villkor med 2mån uppsägninstid..jag hade väll hoppats på att skita att betala så att jag då per automatik kom ur deras klor.
Citera
2013-07-22, 13:33
Medlem
Att vara med i facket är i dagsläget totalt onödigt.
Citera
2013-07-22, 13:39
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akatora
Finns det ngt sätt att komma ifrån att betala skiten?

Nej. Ärendet kommer att gå till inkasso om du inte betalar.

Citat:
Ursprungligen postat av akatora
Ja, det står säkerligen i deras villkor med 2mån uppsägninstid..

Helt korrekt, det gör det.
Citera
2013-07-22, 13:40
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hockeytrunken

Njaeoooo... I fallet just unionen så är ju deras frivilliga inkomstförsäkring förbannat förmånlig, och bara tillgänglig för fullvärdiga medlemmar.
Citera
2013-07-22, 13:46
Medlem
lrtzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hockeytrunken
Du borde kika lite i https://www.flashback.org/t945720

Unionen är förmodligen dessutom det förbund med bäst medlemsförmåner. Allt från studiestöd (på vilken typ av studier som helst, oavsett om det är körkort, jägarexamen eller högskolestudier) till inkomstförsäkring (som även gäller vid egen uppsägning).
Citera
2013-07-22, 14:10
Medlem
alroberts avatar
Jag är med i unionen och ska betala 150kr i månaden, gick även med i a-kassan förra månaden som skulle kosta 95kr tror jag, denna månad fick jag en jävla räkning på 460kr ifrån dom, har ingen aning om varför dom vill ha denna summa?! Har väldigt dåligt med pengar denna månad så det var ju inte så uppskattat..

Ifall jag skulle gå ur unionen kan jag fortfarande vara med i deras a-kassa ifall jag skulle bli uppsagd?
Citera
2013-07-22, 14:15
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alrobert
Ifall jag skulle gå ur unionen kan jag fortfarande vara med i deras a-kassa ifall jag skulle bli uppsagd?

Ja, men bara med grundskyddet.
Citera
2013-07-22, 15:00
Medlem
alroberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Ja, men bara med grundskyddet.
Och det menas med?
Citera
2013-07-22, 15:02
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Och det menas med?

Att du oavsett hur mycket du tjänade aldrig får mer än 680kr/dag från akassan, och dessa pengar skall du ju såklart betala skatt på.

Så, har man en vettig lön så blir det kännbart.

Med försäkringen så får man 80% av sin faktiska lön (upp till 60 000kr/mån) från akassan. Tjänar man ännu mer så kan man teckna ytterligare en försäkring.
Citera
2013-07-22, 16:23
Medlem
alroberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Att du oavsett hur mycket du tjänade aldrig får mer än 680kr/dag från akassan, och dessa pengar skall du ju såklart betala skatt på.

Så, har man en vettig lön så blir det kännbart.

Med försäkringen så får man 80% av sin faktiska lön (upp till 60 000kr/mån) från akassan. Tjänar man ännu mer så kan man teckna ytterligare en försäkring.
ja men asså jag är inte arbetslös, jag betalar för att vara med i unionen ifall något skulle hända, och undrade ifall jag fortfarande kan få a-kassa OM jag skulle bli uppsagd, även fast jag avslutar mitt medlemskap i unionen men har kvar a-kassan ifrån dom
Citera
2013-07-22, 16:32
Medlem
Biomasss avatar
Gå med i facket idag är som att ge bort sina pengar till okända på gatan. Du får knappt någon hjälp och du kan glömma något ekonomiskt stöd i framtiden. Otrevliga på telefon är de också.
Citera
2013-07-22, 18:34
Medlem
Citat:
ja men asså jag är inte arbetslös, jag betalar för att vara med i unionen ifall något skulle hända, och undrade ifall jag fortfarande kan få a-kassa OM jag skulle bli uppsagd, även fast jag avslutar mitt medlemskap i unionen men har kvar a-kassan ifrån dom
Ja, du kan ha rätt till arbetslöshetsersättning om du fortfarande står kvar som medlem i Unionens a-kassa.

Det är många personer idag som väljer att avstå facket men att gå med i a-kassan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in