Citat:
Ursprungligen postat av
peertop
Det har jag tänkt på ett tag,
Är det sant att så är ?
Jag ser fan rasister som totalt iq befriade,
vare sig rasisterna bor i Frankrike, Sverige eller USA.
Dom har lärt mig 0 ur kunskap
men en massa ur hat och okunskap.
Djävlar lol
Rasister hör ju fan hemma på mentalsjukhus kom jag på.
Iaf de jag sett var mentalpatienter förr.
Rasister kan fan aldrig hacka eller lösa problem.
Aldrig sett en smart djävel som vart rasse hasse bus.
Bus kan en två åring fixa.
Kanske det inte är IQ. Kanske det handlar om det intellektuella.
Någon undersökning pekade på att de värsta rasisterna kom från lägre medelklassen, i Sydafrika under Apartheid. Hypotesen är att de var rädda för att de skulle hamna i underklassen om de svarta kom högre upp.
Teoretiskt:
De som är fulla av hat eller rädsla tänker inte intellektuellt men mer primitivt och egoistiskt.
I början av krig brukar urfascismen blomma, många struntar i sanningsidealet och beskriver sina fiender överdrivet, och ibland lögnaktigt.
Hat och rädsla kan förvärra på båda sidor, straff och hämnd kan öka och förvärra. Det blir en ond cirkel.
En del som hatar eller är rädda, kan bli extrema rasister. Om det kombineras med urfascismens normer så blir det värre.
Den rena urfascismen har uselt sanningsideal, som kan göra att de inte klart ser det omöjliga att värdera andra. De buntar ihop människor i "raser" och önsketänker att de är mindre värda än de själva. Många vill vara bättre än de andra. Sedan kanske de inte tänker på ekonomiska, sociala, kulturella effekter.
Kanske tänkvärt om kärnan i urfascismen:
Alla gillar handlingskraft, men för urfascismen är handlingskraften viktigare än vetenskapligt tvivel och demokrati, därför det sätter grus i maskineriet. (enligt deras normer).
"Målet helgar medlen."
Svagt sanningsideal.
Det passar med Umberto Ecos 14 punkter:
http://www.themodernword.com/eco/eco_blackshirt.html
På Svenska med kommentarer om hälsofascism:
http://hem.passagen.se/cnyland/hfasc/urfascism.html
Eco menar att urfascismen är rasistisk. Jag tolkar in även dåligt sanningsideal.
Om man bygger sina tankar på lögner, så blir det skit i huvudet, som hindrar intellektuell utveckling.
Alltså troligt att riktiga urfascister är lite dumma i huvudet.
Christer