Citat:
Ursprungligen postat av Kickan2
finns väl inre och yttre trygghet, som jag ser det
om den inre tryggheten är på plats kan man hantera i princip hur stor yttre otrygghet som helst,
ett exempel är kanske den paleolitiska icke bofasta människan, jag föreställer mej att oavsett de skiftande
försörjningsmöjligheterna så var tryggheten i att höra hemma både i omvärlden och i en familjegrupp
något som gav tillräcklig inre trygghet för att kunna hantera den yttre otryggheten
numera är det ofta tvärtom, den inre tryggheten är obefintlig men det som är lättast att påverka med politik och krav är den yttre tryggheten,
alltså får den bära den omöjliga bördan av vårt inre, gapande och tomma, hål
obs, därmed inte sagt att det är fel med yttre trygghet, jag menar bara att den aldrig ensam kan
skapa känslan av trygghet
vad vill du säga? min grundtanke var: hur påverkas vi mentalt av den yttre trygghetsgraden, i vilken riktning. håller ni med om att ett visst mått av yttre osäkerhet håller livsgnistan och kämparlusten vid liv? (ur ett större perspektiv, inte på individnivå) återigen, jag förespråkar inte ett otryggt samhälle, jag vill bara diskutera gränsen, där överträdelse kan vändas till otrygghet i längden.
I förhållande till varandra skulle den yttre tryggheten kunna påverka den inre tryggheten/styrkan negativt eftersom man i allt större grad överlåter bestämmanderätten till någon annan. När tilliten till det omhändertagande systemet blir för stor borde väl det resultera i en okritisk och nästan slapp livsföring?
De tendenser man kan avläsa ur samhällsklimatet tyder dock på att något håller på att hända. en osund attitydförändring vars orsak ännu är oklar, svaret kan dock ligga i det absurda trygghetstänkandet
Makehaste: Jag skulle nog påstå att du blivit lite bekväm av dig, ibland måste man ju tvinga sig till att ta "risker", för att inte helt förlora relationen till sig själv och sin egen dödlighet. När man vaggats in i en falsk trygghetskänsla är det lätt att livet ställs på ända vid eventuella kriser. Se bara på flodvågskatastrofen, den kändes ju surrealistisk och oerhörd för de flesta. Detta var en relativt liten kris, tänk då när vi verkligen tvingas ställas på prov, hur skulle vi hantera det?
Jag älskar också trygghet, men kan även se en fara i den