2013-07-20, 10:42
Medlem
Tänker på exempelvis dessa offroad fiddys, å söndertrimmade scooters som man inte får köra på allmän väg, utan ska köras på inhägnad mark typ.. måste marken vara inhägnad? räcker det med att man kör på en väns privata tomt, eller, låt oss säga att han bor i ett hus och har en tomt (även om den är liten), men inte är inhägnad, får jag ändå köra inne på hans tomt utan robblem? hehe, för polisen brukar tydligen ta paus utanför hans hus/tomt , så om jag kör på hans uppfart å sånt, å inte lämnar hans tomt, å bängen står utanför tomten, kan dem haffa mig? haha eller kan man hänga på gasen på hans tomt å reta gallfeber på grisen utan "moppekonsekvenser" ? haha
Citera
2013-07-20, 11:07
Medlem
Jag är ganska säker på att tomten bara behöver vara privat för att du ska få köra med fiddy, cross och liknande. En fiddy låter dock som in i helvete så det är kanske det grannarna kan klaga på
Citera
2013-07-20, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ToHellWithGod
Jag är ganska säker på att tomten bara behöver vara privat för att du ska få köra med fiddy, cross och liknande. En fiddy låter dock som in i helvete så det är kanske det grannarna kan klaga på

haha hans grannar klagar inte på något :P

så jag kan stå en meter in på hans uppfart (en meter ifrån den allmänna platsen/vägen) och stå i friläge å bara gasa å gasa framför bängen utan stress? haha
Citera
2013-07-20, 12:02
Medlem
Studsbolls avatar
AH, den går bra mannen! Men bättre om du gör det i ett garage, låter mera då! Walla!
Citera
2013-07-20, 13:27
Medlem
INTPs avatar
Området ska först och främst vara inhägnat så ingen kan komma in (och riskera att bli skadad), vi snackar tvåmetersstängsel eller liknande. Sedan krävs väl även godkännande av berörd myndighet, men jag tror att reglerna är lite luddigare på den punkten.
Citera
2013-07-20, 14:20
Medlem
+1 på det. Det är väl utrett att inhägnat område är ett område där man inte kan "råka" slinka in. Staketet måste vara så rejält att det krävs en avsevärd insats att passera. En tomtgränsstolpe duger alltså inte alls. Dock behöver inte grinden vara låst, det duger med t.ex. en bom, men infarten får inte vara helt öppen.

Nu tycker säker någon att i deras grusgrop eller på deras bondgård i skogen kör de utan stängsel. Kul för er, men det blir inte lagligt för det.
Citera
2013-07-20, 14:35
Medlem
Transportstyrelsen kunde ge beskedet att det är ytterst få områden som räknas som inhägnat område. Klar definition saknas och rättsfall blir ledande. I Värmland finns Gelleråsen som räknas som inhägnat område. Det existerar ett rättsfall där en operativ flygflottilj med stängsel, vakt mm inte räknades som inhägnat område pga all trafik som rörde sig där. Vidare finns det ett fall där en avspärrning med plastband på en större yta räknades som inhägnat område då det bedömdes att avspärrningen var tillräcklig tydlig för att utomstående inte skulle gå innanför inhägningen.

så nää en privat tomt där det kan finnas folk räknas alltså inte som inhägnat område...

men det du kan göra är ju att prova och se vad polisen gör... det behövs ju rättegångar för att få det bekräftat vad som är inhägnat och inte...
Citera
2013-07-21, 03:46
Medlem
volvoforlife1337s avatar
Hur är det egentligen? Kan man inte bara ha ett staket som är 2 meter högt? Alltså utav trä?
Citera
2013-07-21, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buch25
Transportstyrelsen kunde ge beskedet att det är ytterst få områden som räknas som inhägnat område. Klar definition saknas och rättsfall blir ledande. I Värmland finns Gelleråsen som räknas som inhägnat område. Det existerar ett rättsfall där en operativ flygflottilj med stängsel, vakt mm inte räknades som inhägnat område pga all trafik som rörde sig där. Vidare finns det ett fall där en avspärrning med plastband på en större yta räknades som inhägnat område då det bedömdes att avspärrningen var tillräcklig tydlig för att utomstående inte skulle gå innanför inhägningen.

så nää en privat tomt där det kan finnas folk räknas alltså inte som inhägnat område...

men det du kan göra är ju att prova och se vad polisen gör... det behövs ju rättegångar för att få det bekräftat vad som är inhägnat och inte...

-Men om en klar defination saknas, hur ska man som privatperson veta någon som inte ens lagen/rätten vet?

Men vad är det för folk som kan finnas på en privat mark, mer än de som bor där? om de som bor där är införstådda med att det körs cross på tomten så borde det väl räcka, vi snackar fortfarande inte om en stor tomt, å inga höga hastigheter.. Eller, så kan jag sätta upp ett plastband å en skylt så borde de räcka?
HAha, dööh ja satt i rätten för ett halvårsen å har villkorligt så vill inte utmana ödet i onödan..inte sen ja kommit in på utbildning iaf

Citat:
Ursprungligen postat av volvoforlife1337
Hur är det egentligen? Kan man inte bara ha ett staket som är 2 meter högt? Alltså utav trä?

vad spelar materialet för skillnad? Vad är minsta höjd?
Citera
2013-07-21, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hammarkullen
Men vad är det för folk som kan finnas på en privat mark, mer än de som bor där?

Googla allemansrätt.
Citera
2013-07-21, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _Användarnamn
Googla allemansrätt.

..okej, allemansrätten gäller iaf inte på tomten i fråga, allemansrätten är handlar ju om du har en stor tomt på typ 20 000 kvadratmeter å nån vill korsa den med sin hund eller liknande, men nu menar jag en mindre tomt, på kasnke 2000 kvadratmeter som omgärdar ett hus, då gäller inte allemansrätten, eftersom tomten i sig är såpass liten och det där ligger ett hus, som då kan betecknas som min personliga sfär, å där kan inte vanliga människor klampa in.. haha , så det kasnke är du som borde googla allemansrätten ;-)
Citera
2013-07-21, 11:31
Medlem
Avva66s avatar
Närmsta banan från mej är en godkänd crossbana, men den har endast stängsel från 2 håll.
Utifrån skogen där de även har en endurobana så är den öppen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in