• 1
  • 2
2013-07-19, 21:45
Medlem
FSharps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wzbz
Båda ju? Förstår inte vad problemet är.

Men det är ju ändå inte sant. För innan man kan bedöma huruvida påståendet är sant inom våra gränser måste vi ju först definera svart, och pröva den sanningen mot nämnda definitionen. Svart är enligt mig något som saknar ljus. Således är inte min musmatta svart.

Men någon annan kanske hävdar att allt i en gråskala som överskrider en viss våglängd (usch, nu har jag säkert fel, det var ett tag sen jag läste fysik, men ta det med en nypa salt) är svart.

Och där har vi 2 definitioner av svart. Och vad är då svart? Och är min musmatta då svart? Och enligt vem? Och är det en sanning?
Citera
2013-07-19, 21:48
Medlem
FSharps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scheutz
Den fetade texten är ju enligt din mening sann. Kan du tänka dig en värld i vilken en triangel har fyra hörn? Är det alltså sant att en triangel har tre hörn?

Väldigt intressant.

Triangelfallet är inte så intressant, då det enbart handlar om vår definition av en triangel, och således kan det enbart vara sant inom våra egna premisser. Du får komma ihåg att det inte finns naturliga (tvådimensionella) trianglar då vi lever i en tredimensionell värld.

Men mitt påstående. Hmmm, hur ska jag tackla den.

Det finns en sanning. Och det är att sanning inte existerar? Får man göra så?
Citera
2013-07-19, 21:49
Medlem
wzbzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FSharp
Men det är ju ändå inte sant. För innan man kan bedöma huruvida påståendet är sant inom våra gränser måste vi ju först definera svart, och pröva den sanningen mot nämnda definitionen. Svart är enligt mig något som saknar ljus. Således är inte min musmatta svart.

Men någon annan kanske hävdar att allt i en gråskala som överskrider en viss våglängd (usch, nu har jag säkert fel, det var ett tag sen jag läste fysik, men ta det med en nypa salt) är svart.

Och där har vi 2 definitioner av svart. Och vad är då svart? Och är min musmatta då svart? Och enligt vem? Och är det en sanning?
Definitionen av färgen svart (black, eller vad du nu vill kalla det) är avsaknaden av synligt ljus. Din musmatta är svart därför att materialet den är gjord av inte reflekterar några elektromagnetiska vågor som har en våglängd som ligger inom det synliga spektrumet.
Citera
2013-07-19, 21:51
Medlem
FSharps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peertop
Jag dör som kropp av att få 100 000V igenom mig med 1 ampere.
Det vet alla.

sanning ?
troligen. (fast helt fel) en kropp följer en lag som heter u=ri

Ändå verkar ibland medvetandet ha mer kraft än fysikens lagar.

Nej. Det är ingen sanning. Det är en trolig påföljd av en händelse. Vi kan ju omöjligt veta om det är sant innan det har hänt.

Svårare är: Du fick 100 000V igenom dig med 1 ampere och därför dog du. För det är ju sant. Eller?
Citera
2013-07-19, 21:54
Medlem
FSharps avatar
Citat:
Definitionen av färgen svart (black, eller vad du nu vill kalla det) är avsaknaden av synligt ljus. Din musmatta är svart därför att materialet den är gjord av inte reflekterar några elektromagnetiska vågor som har en våglängd som ligger inom det synliga spektrumet.

Fast den reflekterar ju lite ljus. Det är det inget snack om. Bara inte så mycket.

Värre skulle det ju vara att förklara ett helt slutet rum där ingen ljuskälla har åtkomst. Där borde det vara svart.

Men det är ju precis som du säger, "Definitionen av färgen svart är"... Och det är en fysisk definition byggd på premisser som vi människor har skapat.

Är det sant inom vår världsbild? Absolut.
Men kan man verkligen kalla det för en universal sanning?

Om fysiker kommer på att svart faktiskt inte är avsaknaden av ljus, eller om Ukraina vägrar att erkänna definitionen, vad händer då? Det är ju enbart vår definition av sanning.
Citera
2013-07-19, 22:00
Medlem
wzbzs avatar
Citat:
Är det sant inom vår världsbild? Absolut.
Men kan man verkligen kalla det för en universal sanning?

Om fysiker kommer på att svart faktiskt inte är avsaknaden av ljus, eller om Ukraina vägrar att erkänna definitionen, vad händer då? Det är ju enbart vår definition av sanning.
Din musmatta reflekterar lite ljus eftersom den inte är helt ren.

Ja vi kan definiera färgen svart som en universal sanning. Bara att sätta intervall av våglängden i nm. Givetvis kan andra varelser ha andra definitioner av "svart" eftersom deras ögon/hjärnor kan uppfatta färger i andra våglängder. Men det är ju inte svårare än att vi har olika "svart" beroende på observatör.
Citera
2013-07-19, 22:07
Medlem
FSharps avatar
Citat:
Men det är ju inte svårare än att vi har olika "svart" beroende på observatör.

Således håller du alltså med om att sanning är en konstruktion för att passa in i vår världsbild, och att någon slags "äkta sanning" inte existerar?
Citera
2013-07-19, 22:18
Medlem
wzbzs avatar
Citat:
Således håller du alltså med om att sanning är en konstruktion för att passa in i vår världsbild, och att någon slags "äkta sanning" inte existerar?
Håller inte med. Tycker olika sanningar kan vara lika relevanta. Det finns djur som kan se IR ljus. Kanske finns det varelser som kan se ännu längre våglängder, typ radiovågor. Deras definition av "avsaknaden av synligt ljus" kommer givetvis skilja sig från vår. Men vi har ju lika mycket rätt. Det går att mäta.

En "äkta" sanning för färgen svart, som skulle innefatta alla möjliga varelser i universum, skulle vara den totala avsaknaden av elektromagnetiska vågor.
Senast redigerad av wzbz 2013-07-19 kl. 22:20.
Citera
2013-07-19, 22:40
Medlem
FSharps avatar
Citat:
Håller inte med. Tycker olika sanningar kan vara lika relevanta. Det finns djur som kan se IR ljus. Kanske finns det varelser som kan se ännu längre våglängder, typ radiovågor. Deras definition av "avsaknaden av synligt ljus" kommer givetvis skilja sig från vår. Men vi har ju lika mycket rätt. Det går att mäta.

En "äkta" sanning för färgen svart, som skulle innefatta alla möjliga varelser i universum, skulle vara den totala avsaknaden av elektromagnetiska vågor.

Ah, jo, vi kan vara nära något här.

TS frågade om sanning var singular, och jag håller med om att, i din definition av det, är den plural. Och där har vi ett svar på den frågan.

Att jag anser att den inte existerar är ju dock bara en definition jag har av sanning, det vill säga att kan en sanning uppfattas olika av någon eller något så är det inte en sanning.

Och således anser jag att det inte existerar någon sanning förutom just den sanningen. Eftersom ALLT kan uppfattas olika.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in