• 1
  • 2
2013-09-09, 12:18
Medlem
Liveforfuns avatar
Det du lider av är med allra största sannolikhet ångest, ångest kan ta sig många uttryck. Jag tror du redan vet vad orsaken är du nämner det ju själv, du har tagit ett stort steg i din utveckling, med nytt ansvar osv. Du mådde ju bättre under Danmarks resan... Hade det varit något rent biologiskt fel på dig så hade du ju mått lika dåligt då också.
Vårt psyke medvetet eller under medvetet, gör sitt bästa för att "talar till oss" men allt för ofta bara vi nonchalerar det, antingen för att vi inte förstår dessa många gånger ganska subtila signaler som den sänder ut, eller så struntar vi i signalerna av någon anledning. Men medicin?!... tycker du det är rätt lösning på dina problem...
Citera
2013-09-22, 14:28
Medlem
TRRRRISTs avatar
Tyvärr måste jag meddela att TS avled av hjärtinfarkt i Tisdags!

Var ett dåligt skämt, men jag vet att ett flertal läsare med panikångest fick ett snabbt hugg i hjärtat av att läsa det där. (då panikångest oftast går hand i hand med hypokondri).

Men detta låter som ett klassiskt ångest relaterat syndrom som relativt enkelt ordnas med lite anti-stress övningar eller definerade chillout stunder.
Citera
2014-11-15, 15:26
Medlem
Corrans avatar
Lyfter tråden lite då den kom upp efter jag sökte runt i google.

Har sen mellanstadiet haft liknande problem. Det går i perioder efter anfall, men har blivit värre och värre destå äldre jag blivit.

Nu mår jag fortfarande dåligt av efterdyningarna av ett anfall jag fick i början av augusti. Anfallen av yrsel och obehag kommer alltid när jag sover.

Jag blir tung och mosig i huvet. Får obehagskänslor, svårt att koncentrera mig...försvinner bara iväg med tankarna. Ont i huvudet och apatisk.

Har varit på bättringsvägen, men då fått nya anfall. Senast i natten till torsdagen, då jag dagarna innan verkligen känt att jag äntligen var påväg att bli bra igen! Men...så tillbaka till ruta ett

Det konstiga är, att jag annars mår bra. Trivs på jobbet, med tjejen...tja, allt annat är bra.
Men detta tär nåt otroligt på en, och det är inget som syns utåt...därför är det nog svårt för andra att se hur illa man mår. Jag klarar verkligen inte mer snart...rädd att jag helt kommer tappa fattningen...gränsen över hur mycket man orkar stånga huvudet mot väggen är nära nu
Citera
2014-11-18, 16:38
Medlem
Har identiska problem som både TS och Corran. Yrsel och ångest emellanåt. Främst yrseln som gör sig påmind och kan bli så yr så det känns som jag ska svimma helt oprovocerat.
Citera
2014-12-19, 22:37
Medlem
cx1982s avatar
Extrem trötthet
Spelar knappt någon roll hur många timmar jag sover, är ändå trött. Dock piggast på kvällen. Kämpar med att få saker gjorda på fritiden, vardagsbestyr som att diska, städa och träna.

Orkar knappt med att träffa folk.

Extremt trögtänkt
Har varit i det skicket så långt jag kan minnas. Hatar det och får ångest pga det. Har skitsvårt för sociala situationer, omöjligt att hänga med i samtalen. Ingen struktur i mina tankar. När jag får instruktioner på jobbet av vissa så kan jag stå som ett ufo lite senare och undra vad som sades. Som ett tvättäkta ärkemiffo :/

Gick till psykolog förra hösten. "Nedstämdhet". Motion, sömn & mat skulle vara lösningen. Inte det lättaste att få till när man jobbar skift. Har hur som helst inte märkt av någon skillnad på min hjärnaktivitet. Någon som känner igen sig? Lösning?
Citera
2014-12-19, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cx1982

Extremt trögtänkt
Har varit i det skicket så långt jag kan minnas. Hatar det och får ångest pga det. Har skitsvårt för sociala situationer, omöjligt att hänga med i samtalen. Ingen struktur i mina tankar. När jag får instruktioner på jobbet av vissa så kan jag stå som ett ufo lite senare och undra vad som sades. Som ett tvättäkta ärkemiffo :/
[/u][/i][/b]

det kan inte vara något neuropsykiatriskt?

Personer med NPF har ofta svårigheter med:

reglering av uppmärksamhet
impulskontroll och aktivitetsnivå
samspelet med andra människor
inlärning och minne
att uttrycka sig i tal och skrift
motoriken

http://attention-riks.se/npf/om-npf/
Citera
2015-06-10, 23:41
Medlem
Känner igen mig mycket i detta, ni som skrivit i tråden, mår ni bättre nu?
Citera
2015-11-08, 19:10
Medlem
WangHaos avatar
Citat:
Extrem trötthet
Spelar knappt någon roll hur många timmar jag sover, är ändå trött. Dock piggast på kvällen. Kämpar med att få saker gjorda på fritiden, vardagsbestyr som att diska, städa och träna.

Orkar knappt med att träffa folk.

Extremt trögtänkt

Gick till psykolog förra hösten. "Nedstämdhet". Motion, sömn & mat skulle vara lösningen. Inte det lättaste att få till när man jobbar skift. Har hur som helst inte märkt av någon skillnad på min hjärnaktivitet. Någon som känner igen sig? Lösning?
Känner igen mig i allt du skriver, hur har det gått för dig?
Citera
2018-01-28, 12:26
Medlem
cx1982s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WangHao
Känner igen mig i allt du skriver, hur har det gått för dig?

Har tyvärr inte varit så aktiv här på flashback. Men som någon skrev ADD och började läsa om det och tyckte det stämde in riktigt bra på mig. Så jag begärde en neuropsykiatrisk utredning som godtogs efter att jag kom till vårdcentralen med en massa anteckningar jag gjort.

Ca 1.5 års väntetid för utredning. Fick diagnosen förra våren och har tagit medicin sedan i somras. Först Conserta och nu tar jag Elvanse 70mg. Blir piggare utav medicinen och därmed mer skärpt. Men skulle vilja ha ännu mer effekt känner jag. Maxdosen i Sverige ligger tyvärr på just 70mg (med några undantag) då Elvanse är en relativt ny medicin och forskning saknas.
Citera
2018-01-28, 12:46
Medlem
Citat:
Har tyvärr inte varit så aktiv här på flashback. Men som någon skrev ADD och började läsa om det och tyckte det stämde in riktigt bra på mig. Så jag begärde en neuropsykiatrisk utredning som godtogs efter att jag kom till vårdcentralen med en massa anteckningar jag gjort.

Ca 1.5 års väntetid för utredning. Fick diagnosen förra våren och har tagit medicin sedan i somras. Först Conserta och nu tar jag Elvanse 70mg. Blir piggare utav medicinen och därmed mer skärpt. Men skulle vilja ha ännu mer effekt känner jag. Maxdosen i Sverige ligger tyvärr på just 70mg (med några undantag) då Elvanse är en relativt ny medicin och forskning saknas.

Har adhd, prövat en hel del cs läkemedlen, åt elvanse för nått år sen. När jag gick på elvanse hade jag 60mg på morgonen + 20mg på lunchen utskrivet (alltså 80mg/dag). Ska då tillägga att jag vägde runt 53-54kg vid den tidpunkten. Så tror att läkare skiljer sig rätt mycke kring vilka doser de skriver ut. Äter idag attentin 20mg morgon + 20mg lunch men ska eventuellt öka dosen och lägga till en dosering på eftermiddagen. Attentin är ju egentligen inte ens godkänt för vuxna, så som sagt tror jag det skiljer sig rätt rejält mellan läkare hur de är kring doser och läkemedel. Tror jag hade 120mg Ritalin när jag gick på det vilket också är rätt mkt liksom med tanke på min vikt. Men jag behöver rätt stora doser för att få någon som helst effekt och sen har jag nog rätt kraftig adhd med mkt rastlöshet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in