2013-07-19, 13:28
Medlem
Hade tänkt att flytta hit lite euro eftersom det känns tryggare nu med eurokrisen osv. Hade också tänkt öppna ett nytt konto för sparande för just detta ändamål. Har redan konto på Nordea och Handelsbanken men det känns ju tryggare att inte lägga alla pengar i samma fack så att säga. Så jag undrar vilken bank som har förmånligast (och tryggast) konton för långtidssparande?

Tacksam för svar och trevlig sommar
Citera
2013-07-19, 13:32
Medlem
Omfattas kontot av insättningsgaranti bör det ju vara lika säkert oavsett bank så länge du ligger under gränsen för garantin. Om du ändå oroar dig för kontoförande banks långsiktiga överlevnad är det väl troligen något säkrare att placera pengarna i en "spar"bank som Avanza, som ju inte har någon utlåning till företag, bostäder osv, som driver upp risken jämfört med t ex storbankerna.
Citera
2013-07-19, 13:34
Medlem
Lyxlirares avatar
Om det ändå bara fanns ett svar på den frågan...

Pratar vi enbart sparkonton måste du fortfarande ta ställning till om och i så fall hur länge du vill låsa upp pengarna. Vill du kunna göra löpande insättningar? Vill du ha möjlighet att ta ut pengarna?
Citera
2013-07-19, 13:53
Medlem
Ja, jag vill kunna sätta in och ta ut när det behövs, men tanken är att jag ska ha kontot vid sidan av och bara spara. Men ändå ha frihet att komma åt dem ifall det skulle krisa.
Citera
2013-07-19, 14:03
Medlem
Lyxlirares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hacksarn
Ja, jag vill kunna sätta in och ta ut när det behövs, men tanken är att jag ska ha kontot vid sidan av och bara spara. Men ändå ha frihet att komma åt dem ifall det skulle krisa.

Spontant, Hoist Spar: Sparkonto Flex. Ligger på 2,55 idag men kommer att gå ner till 2,3 f.o.m den 22 Juli.

Statlig insättningsgaranti: https://www.riksgalden.se/sv/Insattn...ist-Kredit-AB/

Fria insättningar och uttag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in