Citat:
Bankerna går efter vad "computer says" ...Om jag åker dit efter nyåret istället då bör de ju istället kolla på vad jag tjänade 2013 vilket då innebär en årsinkomst på ca 384 000 kr.
Jag vet att jag inte är den högst betalde precis men borde inte 384 000kr vara tillräckligt för ett lån på 1 500 000?
Frågar eftersom jag har noll erfarenhet av bolån.
Jag vet att jag inte är den högst betalde precis men borde inte 384 000kr vara tillräckligt för ett lån på 1 500 000?
Frågar eftersom jag har noll erfarenhet av bolån.
Deras datorer ser hur din slutskattesedel ser ut.
Möjligtvis kan de nu se 2012 och först nästa sommar kan de se 2013 om du inte tar med dina kontrolluppgifter för 2013 som din arbetsgivare skall lämnat in senast sista jan 2014.
Din lön räcker utmärkt för detta lån - tveklöst, och du har god hand med din privatekonomi.
Men... bankerna (och bankthänstemännen) följer enbart sina regler och då måste du hosta upp 225 tusen. Möjligtvis kan du då ta en del av det som "topplån" vilket har tuffare amorteringskrav samt högre ränta.
Hur bankerna arbetar är inte logiskt och de lånar lättvindigt ut pengar till fel personer samtidigt som de som borde ha högst kreditvärdighet får kämpa för lån.
Bankernas grundprincip är: Att låna ut så mycket pengar och skuldsätta människor så mycket som möjligt så länge de ser att du har tillräcklig nettoinkomst att klara av räntorna.
Att visa upp att man tex jobbar hårt och lägger undan tiotusen per månad och vill amortera motverkar möjligheten att få låna - så sjukt är det. Hur stor din eventuella förmögenhet är är också helt ointressant för banken.
Hoppas du hittar en bra banktjänsteman, annars - byt bank.