2013-07-18, 14:18
Medlem
Ibland hör man folk säga "Tjenare gott folk". Vad betyder gott i sammanhanget?

Tjenare = Hejsan, godag etc

Gott = På göteborgska betyder "go" dum och på skånska betyder det "härlig/mysig". Dock är det gott som kan associeras med ex att mat är gott "Gud vad gott" om en maträtt. Förmodar dock att det betyder trevliga eller något sådant (hej trevliga människor) i det är sammanhanget. Men var kommer det då ifrån?

Folk = människor.
Citera
2013-07-18, 14:19
Medlem
Lavasvamps avatar
Man menar väl God, Som i en god människa.
Citera
2013-07-18, 14:23
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _x3m_
Ibland hör man folk säga "Tjenare gott folk". Vad betyder gott i sammanhanget?

Tjenare = Hejsan, godag etc

Gott = På göteborgska betyder "go" dum och på skånska betyder det "härlig/mysig". Dock är det gott som kan associeras med ex att mat är gott "Gud vad gott" om en maträtt. Förmodar dock att det betyder trevliga eller något sådant (hej trevliga människor) i det är sammanhanget. Men var kommer det då ifrån?

Folk = människor.

Gott betyder dels smakligt, dels bra.
Citera
2013-07-18, 14:38
Medlem
lampross avatar
God i motsatsen till ond. Det är vad man menar med "gott folk".
Citera
2013-07-18, 16:04
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _x3m_
På göteborgska betyder "go" dum
Nej, det gör det inte. "Lite" betyder inte "mycket" bara därför att man ibland använder det ironiskt.
Citera
2013-07-18, 16:48
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JaneC
Nej, det gör det inte. "Lite" betyder inte "mycket" bara därför att man ibland använder det ironiskt.

Fast i sanningens namn menar väl TS att "go" på göteborgska kan ges betydelsen "dum" i vissa sammanhang och det stämmer ju även om det är ironiskt menat.
Citera
2013-07-18, 16:58
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Fast i sanningens namn menar väl TS att "go" på göteborgska kan ges betydelsen "dum" i vissa sammanhang och det stämmer ju även om det är ironiskt menat.
Jo, jag förstod att TS menade det men hängde ändå upp mig på avsaknaden av "kan" i själva formuleringen. Man skriver ju inte att "rolig betyder tråkig på svenska" bara för att det i praktiken ofta gör det i (ironiskt) talspråk.
Citera
2013-07-18, 17:20
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JaneC
Jo, jag förstod att TS menade det men hängde ändå upp mig på avsaknaden av "kan" i själva formuleringen. Man skriver ju inte att "rolig betyder tråkig på svenska" bara för att det i praktiken ofta gör det i (ironiskt) talspråk.

Nu kan det ju vara så att bruket av "e du go eller" i göteborgskan är något överdrivet genom förekomster i diverse ståupp-/buskisföreställningar. Det vågar jag mig inte på att avgöra. Det känns dock som att det används betydligt mer frekvent än vad som är fallet med "roligt = tråkigt" i standardsvenskan.

Nåväl, det blev ett litet sidospår.
Citera
2013-07-19, 10:41
Medlem
PeterNosters avatar
Googlade "Hello to all good people". Uttrycket används i engelskan och kanske har kommit därifrån till svenska motsvarigheten.
Citera
2013-07-19, 16:34
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Googlade "Hello to all good people". Uttrycket används i engelskan och kanske har kommit därifrån till svenska motsvarigheten.
Ja. Eller från tyskans "gute leute"? Eller franskans "bonnes gens"? Eller georgiskans "XXX"? Det vore betydligt mer sensationellt om du googlade fram ett språk som helt saknade ett utryck av den helt triviala formen:

[default-adjektiv för något positivt] + [människor]
Senast redigerad av JaneC 2013-07-19 kl. 16:37.
Citera
2013-07-19, 16:53
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster

Vanligtvis används endast folks eller people i engelskan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in