2013-07-18, 12:53
Medlem
Hej-Partys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UT64
Om så är fallet är det väl bara att granska och avslöja detta?
Det faktum att de favoriserar de anställdas barn framför andra vid anställning
är inte uppseendeväckande. Typ ALLA företag gör så! Så det ger ett lite
underligt intryck att detta blåses upp som en mindre skandal.

De anställer ju även andra så det är en blandning av människor som är rekommenderade av de anställda(deras egna barn) och andra. Så den delen tycker jag inte är så konstig.

Men det faktum att de fortsätter driva parken när den går så mycket back varje år och skiter i djuren och bara vill få in besökare känns bedrövligt. Sen är ju dokumentärerna och inslagen som finns säkerligen ganska negativt vinklade.

Jag har även jobbat en säsong på parken när jag var yngre. Det var helt bedrövligt.
Citera
2013-07-18, 18:04
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Parken Zoo är kommunalägd och omfattas av kommunallagen. Enligt den ska medborgarna behandlas lika om det inte finns sakliga skäl för något annat. Här verkar anställdas barn ha fått förtur till sommarjobb och det kanske inte är förenligt med kommunallagen. I den privata sektorn får man anställa hur man vill, men många kommuner har nu slutat ge förtur till anställdas barn.
Formellt, men hur tror du SVT och SR själva gör? På alla normala arbetsplatser är det de anställdas barn som i första hand anställs.
Det är inte en skandal någonstans.
Alla djurparker slaktar övertaliga djur och årets söta gulliga ungar ifall de inte får plats när vintern kommer.
Jag kan inte se att just Parken Zoo är så viktigt eller annorlunda att det förtjänar en plats i riksmedia för sin rekrytering av sommarjobbare.
Senast redigerad av Svithjod 2013-07-18 kl. 18:09.
Citera
2013-07-18, 20:04
Medlem
SuicideNotes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Parken Zoo är kommunalägd och omfattas av kommunallagen. Enligt den ska medborgarna behandlas lika om det inte finns sakliga skäl för något annat. Här verkar anställdas barn ha fått förtur till sommarjobb och det kanske inte är förenligt med kommunallagen. I den privata sektorn får man anställa hur man vill, men många kommuner har nu slutat ge förtur till anställdas barn.

Okej, jag tänkte att att det var privatägt.
Citera
2013-07-19, 19:50
Medlem
Vedklyvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aimbert
Folk tycker att Parken Zoo är fördjävliga efter det att "Uppdrag Granskning" gjorde ett program om dem, så nu är det ett tacksamt offer.

Så vitt jag kommer ihåg så var det TV4 Kalla Fakta som drev kvalificerad mediemobbnong mot parken.
Upphausade, överdrivna och skruvade inslag. Ett av Niclas Ekdahls sista insatser för TV4 tror jag.

Dåvarande parkchefen lurades att ställa upp inför kameran och hon tappade helt konceptet och blev helt förvirrad och ljög och motsa sig själv när reportrarna angrep henne till Kalla Fakta-gängets belåtenhet.
Citera
2013-07-19, 21:50
Medlem
bernankes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vedklyven
Så vitt jag kommer ihåg så var det TV4 Kalla Fakta som drev kvalificerad mediemobbnong mot parken.
Upphausade, överdrivna och skruvade inslag. Ett av Niclas Ekdahls sista insatser för TV4 tror jag.

Dåvarande parkchefen lurades att ställa upp inför kameran och hon tappade helt konceptet och blev helt förvirrad och ljög och motsa sig själv när reportrarna angrep henne till Kalla Fakta-gängets belåtenhet.
Stämmer. Medierna i P1 avslöjande ju dock i sin tur att Kalla Faktas scoop till stor del var manipulation och nonsens. Det enda "brottet" var att den intervjuade från Parken Zoo inte var ärlig om hur de döda djuren förvarades. Tyvärr gav detta inget större genomslag. Döda djur, filmande med dolda kameror och med suggestiv musik - en blockbuster. Mycket oärligt av TV4, i vilket fall.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2795&artikel=5349531
Citera
2013-07-22, 19:35
Medlem
StuGs avatar
Också funderat på det. Någon eller några har en oplockad struts med Parken Zoo.
Man kan hitta krafs bakom många företag med av någon anledning har de som styr var journalistmössen skall få springa i labyrinten bestämt sig för att Parken Zoo och öppnat luckorna just där. Intressant.
Här finns mer än en fryst puma begraven...
Citera
2013-07-22, 21:18
Medlem
Vedklyvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StuG
Också funderat på det. Någon eller några har en oplockad struts med Parken Zoo.
Man kan hitta krafs bakom många företag med av någon anledning har de som styr var journalistmössen skall få springa i labyrinten bestämt sig för att Parken Zoo och öppnat luckorna just där. Intressant.
Här finns mer än en fryst puma begraven...

Nu är det inte bara parken i Eskilstuna som drabbats. Ölands djurpark har också varit utsatt. Men kanske inte så uppmärksammat på riksplanet. Tror det var Smålands-TV som var i farten.

Praktikantflickor som jobbat några sommarmånader användes som vittnen. Reportagen föranledde myndighetsinspektioner men så vitt jag kommer ihåg blev det inga anmärkningar.

Kanske någon form av PK-ism. Lockande att göra scoop på stackars oskyldiga djur exponerade mot utpekade ondsinta människor.
Citera
2013-07-22, 23:15
Medlem
Mikojans avatar
Allt det här handlar ju om att ätstörningsveganerna har tagit mer och mer plats i medierna. Om ett undersökande program som Medierna i P1 skulle bry sig om att kolla får dom se hur rätt jag har
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in