2013-07-16, 18:57
Medlem
Hej
Jag fick precis ett papper från kronofogden där markaryds bostäder har sagt upp mig från lägenheten på grund av obetald hyra för JUNI 2013.
Saken är den att jag har automatisk betalning av deras hyror och det dra automatiskt 8050kr för varje månad. Dock i Juni höjdes hyran med 150 kr. Jag betala in 8050 men borde betalat 8200kr.

Jag fick aldrig någon påminnelse eller liknande. Jag har varit hyresgäst i samma bostad i 25 år.

1. Har markaryds rätt att vräka mig?
2. dessa 150 kr hade förfallodatum den 31 maj. Jag fick ingen påminnelse.
3. Kan jag göra något åt saken, i dagsläget vill kronofogden ha 1031 för dessa 150kr + att jag är uppsagd.
känns otroligt tufft av markaryds
Citera
2013-07-16, 19:01
Medlem
AllaBarnensFars avatar
Det låter väldigt konstigt. Ring upp fastighetsägaren och förklara dig, eller är smålänningar så snåla som ryktet säger?

Dom skickar säkert hela obetalda hyror till kronis och dina 150 spänn råkade väl trilla igenom, en miss i rutinerna helt enkelt.
Citera
2013-07-16, 19:10
Medlem
Det hela låter otroligt i mina öron. Ta kontakt med hyresgästföreningen och rådfråga dom.
Citera
2013-07-16, 19:14
Medlem
GanjaMoons avatar
låter väldigt konstigt,inte fan lackar dom ur så mycket för 150 kr mindre tycker man,ring och prata med dom
Citera
2013-07-16, 20:36
Medlem
Nog för det är brukligt att påminnelse skickas ut. Men, att du blir vräkt stämmer inte. Du har troligen fått delgivningen från kronofogden, då brukar du ha 3 veckor på dig och betala in.

Har de andra pengarna överförts? Annars borde du märkt att ingen hyra betalts. Normalt brukar väl inte autogirot dras när inte summan finns på kontot.

Har hyresvärden skickat brev till dig och bett dig betala in, sedan gett dig dessa 3 veckor och underrättat socialtjänsten, så kan du packa och gå.

ta kontakt med hyresvärden och kolla.,
Citera
2013-07-18, 16:30
Medlem
Oavsett hur detta fallet ser ut så vet jag till 100% att de har rätt att säga upp en (utan att man har en chans att vinna i domstol) om man är sen 1 dag med hyran vid några tillfällen. Så se upp!
Citera
2013-07-19, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tellusstar
Oavsett hur detta fallet ser ut så vet jag till 100% att de har rätt att säga upp en (utan att man har en chans att vinna i domstol) om man är sen 1 dag med hyran vid några tillfällen. Så se upp!
Du har 100% fel.
Citat:
Ursprungligen postat av kokiku10
Hej

Jag fick aldrig någon påminnelse eller liknande. Jag har varit hyresgäst i samma bostad i 25 år.

1. Har markaryds rätt att vräka mig?
2. dessa 150 kr hade förfallodatum den 31 maj. Jag fick ingen påminnelse.
3. Kan jag göra något åt saken, i dagsläget vill kronofogden ha 1031 för dessa 150kr + att jag är uppsagd.
känns otroligt tufft av markaryds

1. Din hyresvärd har rätt att säga upp dig om du är mer än en vecka sen med hyran.
2. Spelar ingen roll om du får påminnelse, du har skyldighet att betala hyran ändå. Sen kan lämpligheten i att inte påminna ifrågasättas, särskilt när det rör sig om en så liten summa som uppenbarligen hänrör sig till hyreshöjningen som kanske inte nått fram till alla.
3. Du kan bestrida ansökan till kronofogden. I det fallet kommer kronofogden inte meddela utslag. Du bör även snarast återvinna din hyresrätt genom att betala in de 150 kronorna du är skyldig till hyresvärden. Du har tre veckor på dig efter att du underrättats om din rätt till återvinning av hyresrätten vilket normalt sett görs i uppsägningen och dessutom i informationen om ansökan som skickas till dig av kronofogden. Om du gör dessa två saker och inte i övrigt har misskött hyresbetalningarna sitter du säkert.

Om mer än tre veckor gått sedan du fått information om återvinning av hyresvärden sitter du sämre till. Om du vill låta saken prövas i tingsrätt kan du som sagt bestrida ansökan hos kronofogden, eller om utslag meddelas, återvinna beslutet (en annan typ av återvinning än ovan redovisad) inom fyra veckor.

Om det skulle vara så att du inte hunnit återvinna hyresrätten så vore det intressant att veta om hyreshöjningen skett genom förhandling mellan hyresgästföreningen och din värd eller om den grundar sig i passivitet från dig efter att du fått information om hyreshöjningen från hyresvärden.
Citera
2013-07-20, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kokiku10
Hej
Saken är den att jag har automatisk betalning av deras hyror och det dra automatiskt 8050kr för varje månad. Dock i Juni höjdes hyran med 150 kr. Jag betala in 8050 men borde betalat 8200kr.

Den "automatiska betalningen", är det Autogiro?
Om det är Autogiro så har du stor chans att undvika vräkning och kronofogde efter som det går att bevisa att du inte själv orsakat den för låga inbetalningen (vid Autogiro drar betalningsmottagaren [hyresvärden eller den som hyresvärden kontrakterat] själv betalningen från ditt konto via en fullmakt och har alltså själv orsakat den för låga inbetalningen utan din förskyllan). Din bank kan hjälpa till att plocka fram nödvändiga bevis.

Låter överlag som ett case av sommarvikarier hos hyresvärdens administration och ett automatiskt rutinförfarande för indrivning av sena hyror (fakturasystemet hos hyresvärden kanske själv plingar iväg en fordran till kronofogden efter tre veckor om man inte gör någon manuell åtgärd eller registrerar betalning), inte specifikt att du gjort något stort fel. Det hela går säkert att lösa med direktkontakt med hyresvärden (och kronofogden).

Det faktum att du trots allt betalat in den absoluta majoriteten av hyresfordran både vara positivt för dig, det visar på "god vilja".
Senast redigerad av pagamama 2013-07-20 kl. 13:23.
Citera
2013-07-21, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tellusstar

Nej. det är inte 100 % säkert. Det beror på om du följer rätt turordning i uppsägningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in