Citat:
Ursprungligen postat av
Tellusstar
Oavsett hur detta fallet ser ut så vet jag till 100% att de har rätt att säga upp en (utan att man har en chans att vinna i domstol) om man är sen 1 dag med hyran vid några tillfällen. Så se upp!
Du har 100% fel.
Citat:
Ursprungligen postat av
kokiku10
Hej
Jag fick aldrig någon påminnelse eller liknande. Jag har varit hyresgäst i samma bostad i 25 år.
1. Har markaryds rätt att vräka mig?
2. dessa 150 kr hade förfallodatum den 31 maj. Jag fick ingen påminnelse.
3. Kan jag göra något åt saken, i dagsläget vill kronofogden ha 1031 för dessa 150kr + att jag är uppsagd.
känns otroligt tufft av markaryds
1. Din hyresvärd har rätt att säga upp dig om du är mer än en vecka sen med hyran.
2. Spelar ingen roll om du får påminnelse, du har skyldighet att betala hyran ändå. Sen kan lämpligheten i att inte påminna ifrågasättas, särskilt när det rör sig om en så liten summa som uppenbarligen hänrör sig till hyreshöjningen som kanske inte nått fram till alla.
3. Du kan bestrida ansökan till kronofogden. I det fallet kommer kronofogden inte meddela utslag. Du bör även snarast återvinna din hyresrätt genom att betala in de 150 kronorna du är skyldig till hyresvärden. Du har tre veckor på dig efter att du underrättats om din rätt till återvinning av hyresrätten vilket normalt sett görs i uppsägningen och dessutom i informationen om ansökan som skickas till dig av kronofogden. Om du gör dessa två saker och inte i övrigt har misskött hyresbetalningarna sitter du säkert.
Om mer än tre veckor gått sedan du fått information om återvinning av hyresvärden sitter du sämre till. Om du vill låta saken prövas i tingsrätt kan du som sagt bestrida ansökan hos kronofogden, eller om utslag meddelas, återvinna beslutet (en annan typ av återvinning än ovan redovisad) inom fyra veckor.
Om det skulle vara så att du inte hunnit återvinna hyresrätten så vore det intressant att veta om hyreshöjningen skett genom förhandling mellan hyresgästföreningen och din värd eller om den grundar sig i passivitet från dig efter att du fått information om hyreshöjningen från hyresvärden.