• 6
  • 7
2017-06-18, 08:38
Medlem
Det var ofta företagen som betalade biljetterna, sedan var det även för en del en stor upplevelse, nästan som dagens rymdturism. I takt med att teknologin, internet och sociala medier fått en massiv spridning så har behovet av sådana affärsresor minskat radikalt. Det mer moderna och äventyrliga folket sparar ist ihop pengar till en rymdresa...
Citera
2017-06-18, 09:13
Medlem
oskichs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LEXBASE
Hade lugnt betalat 110k t/r för att få flyga concorde idag, utan att ens blinka hade jag klickat på köp

Anledningen till att Concorde försvann är väl att skattebetalarna fick stå för stor del av kostnaderna, där bara dom rika i samhället kunde använda. Men det fanns väl även fler anledningar. Dyr, mycket ljud osv.

För 110 000 kan man flyga MIG-jaktplan i Ryssland en vecka - Känns som man får lite mer valuta för pengarna ;-)

http://incredible-adventures.com/migs/
Citera
2025-07-25, 17:02
Medlem
25 år sedan sista olyckan

Undra hur länge de hade flugits om det inte var för olyckorna

Snart blir väl nästa flygfluga att flyga från beijing ut i rymden och landa vart de vill

eller serieproducerade flygdrönarbilar eVTOL
https://www.reddit.com/r/aviation/co...g_takeoff_and/
Senast redigerad av robinluva 2025-07-25 kl. 17:04.
Citera
2025-07-26, 00:56
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av robinluva
25 år sedan sista olyckan

Undra hur länge de hade flugits om det inte var för olyckorna

Snart blir väl nästa flygfluga att flyga från beijing ut i rymden och landa vart de vill

eller serieproducerade flygdrönarbilar eVTOL
https://www.reddit.com/r/aviation/co...g_takeoff_and/
De var nog på väg ut. Första klass i vanligt flyg utvecklades mot egna rum där man ges bättre möjlighet att sova eller jobba och i kombination med utvecklingen inom internetuppkoppling (först på flygplatsen före och efter flygningarna och senare även ombord) minskade behovet av att åka ett trångt men snabbt flygplan som endast funkade på ett fåtal rutter.

Jag besökte nyss en Legoaffär och såg en Legoconcorde, kartongen var även märkt Airbus, som tydligen äger rättigheterna till flygplanet. Priset låg på 5000+ kr.
Citera
2025-07-26, 01:08
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
De var nog på väg ut. Första klass i vanligt flyg utvecklades mot egna rum där man ges bättre möjlighet att sova eller jobba och i kombination med utvecklingen inom internetuppkoppling (först på flygplatsen före och efter flygningarna och senare även ombord) minskade behovet av att åka ett trångt men snabbt flygplan som endast funkade på ett fåtal rutter.

Jag besökte nyss en Legoaffär och såg en Legoconcorde, kartongen var även märkt Airbus, som tydligen äger rättigheterna till flygplanet. Priset låg på 5000+ kr.

För de flesta plan nu tror jag det handlar om bränsleåtgång.

Jämför med fartyg där det fanns mycket snabbare containerfartyg i början av 1970-talet. Kolla på dem nu, gigantiska legoklotsar.
Citera
2025-07-26, 01:26
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
För de flesta plan nu tror jag det handlar om bränsleåtgång.

Jämför med fartyg där det fanns mycket snabbare containerfartyg i början av 1970-talet. Kolla på dem nu, gigantiska legoklotsar.
Ja, stängningen av Suezkanalen vid den tiden dödade nog försäljningen av Concorde och snabba lastfartyg ganska effektivt.
Citera
2025-07-26, 01:55
Moderator
Neksnors avatar
Det beställdes ca 60 Concorde mellan 3 juni 1963 och 1 mars 1967. Suezkanalen stängdes 6 juni 1967 och höll sedan stängt till 5 juni 1975. Första testflygningen genomfördes 1969. Under sista halvan av 1972 beställdes 4 Concorde. Under 1972 och särskilt 1973 avbokades de flesta beställningarna, efter kanalens återöppnning avbokades 4. Flygplanet togs i trafik 1976. Totalt byggdes 20 exemplar.
Det kan inte ha varit lätt att sälja det där flygplanet när det fortfarande var en ganska färsk produkt.

https://en.wikipedia.org/wiki/Concorde
Citera
2025-07-26, 10:35
Medlem
Letrangeres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LEXBASE
Hade lugnt betalat 110k t/r för att få flyga concorde idag, utan att ens blinka hade jag klickat på köp

Anledningen till att Concorde försvann är väl att skattebetalarna fick stå för stor del av kostnaderna, där bara dom rika i samhället kunde använda. Men det fanns väl även fler anledningar. Dyr, mycket ljud osv.
Jag flög Concorde en gång på 90-talet och det var en jävla pina. Då jag är 2 meter och 120 kg så satt jag som en sardin i den otroligt obekväma flygstolen. Det var rent ut sagt en riktig skitflygning.
Citera
2025-07-26, 22:24
Medlem
Efter allt som jag har läst mig till, alla argument på båda sidorna, all fakta om planet, designen, prodiktionen, finansieringen och egentligen allt som var runt om kring det så är min åsikt att det var en flopp där man lät tunnelseende, självbedrägeri och "kosta vad det kosta vill" tänket helt styrde.

Den flög ju snabbare än ljudets hastighet vilket såklart är coolt så in i helvete, London till New York på 3 timmar är ju helt galet. Och man känner ju igen planet direkt också, även om jag tycker det är hiskeligt fult.
Men problemen var ju många och stora, det drog så mycket brännsle att biljettpriserna fick vara skyhöga för att ens kunna dra jämnt. Detta var ju anledningen till att planet inte gick att flyga längre när brännslepriserna gick i taket, det var ju bara en stor förlustaffär.
Det var svårt att flyga över land då planets "sonic boom" lätt sprängde fönsterrutorna, detta var ju en anledning till att bara BA och AF hade modellen och att flygningarna för det mesta var över havet. Även om det var beställningar från andra bolag så avbröts dessa när de insåg problematiken med planet.
Vid start när ett däck exploderar så är det oftast ingen fara, men Concordes däcktryck och fart gjorde ju däckresterna till projektiler och en handfull gånger så penetrerades ju brännsletankarna av gummit vilket b.la ledde till AF 4590. Det framkom ju att planet hade fått flygförbud om det fortfarande hade varit i drift när slutrapporten till AF4590 släpptes offentligt. Det beskrevs dessutom som ren tur att detta inte hade hänt flera gånger.
Flera gånger när ett Concorde plan gick sönder så fick man flyga över ett tomt plan från Europa till USA just för att kunderna hade betalat för Concorde och därav kunde man inte byta till en annan flygplanstyp. Detta gjorde att bolagen gick med brakförlust varje gång något av dessa positioneringsflygningar skedde, mycket mer än andra vanliga positioneringsflygningar.
Det var ju också svindyrt att framställa och det var ju höga summor skattepengar som användes för att täppa igen oändliga svarta hål.

Dessa röda flaggor ignorerades och istället var man maniskt inställd på att kunna flyga snabbare än ljudet, Concorde var för känsligt för kriser och/eller förändringar på marknaden vilket också blev dess död.
Med det sagt så utesluter jag inte att ett liknande plan kommer ut på marknaden i framtiden, men då behöver en del saker vara lite annorlunda
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in