2013-07-15, 21:45
Medlem
Cpt.Peppers avatar
Hej,

Det är så att min Mamma vill flytta till ett hus närmre skärgården och eftersom jag och mina syskon fortfarande studerar så sätter ju det käppar i hjulet för henne.

Jag undrar om det går att använda bostadsrätten hon har idag som någon slags "försäkring" om hon ska köpa ett hus. Alltså så att hon behåller lägenheten vi bor i idag så jag och mina syskon kan bo kvar och att hon kan köpa ett hus.

Lägenheten är värd ungefär 1,5 miljoner och lånet är mer eller mindre betalt, huset skulle gå på ungefär 3 miljoner.
Hon tjänar 33000-34000kr/månaden på ett jobb hon haft i ungefär 13 år. Hennes man får in 20000-25000kr/månaden.

Jag håller själv på att spara pengar så när jag är klar med min utbildning kan jag köpa något eget men jag vill inte att min mamma ska behöva skjuta upp sitt husköp pga mig och mina syskon.
Självklart kommer jag och mina syskon betala räkningarna för lägenheten.

Så jag undrar om det finns sätt att kunna behålla lägenheten och köpa ett hus.
Citera
2013-07-15, 21:52
Medlem
Varför i hela friden skulle inte din mor kunna köpa sig ett hus samtidigt som hon äger en lägenhet?

Aldrig hört talas om folk som äger flertalet hus/lägenheter?

Avbryt genast dina nuvarande studier och påbörja studier om evolutionen.
Citera
2013-07-15, 22:04
Medlem
Äger hon nån bil? För isåfall går det inte.
Citera
2013-07-15, 22:07
Medlem
Cpt.Peppers avatar
Självklart vet jag att man kan äga flera fastigheter.

Hon kommer behöva låna 100% (3 miljoner~) på huset och jag har för mig att man måste ha minst 15% som kontantinsats vilket är 450000kr. Det var därför jag undrade om man kan använda en del av lägenheten som kontantinsats eller som någon typ av försäkring.

Jag undrar också hur mycket bankerna brukar tycka man ska ha kvar efter alla utgifter varje månad.

Jag tänkte att andra kanske vart i liknande situationer eller vet något om hur dessa saker fungerar.
Citera
2013-07-15, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cpt.Pepper
Självklart vet jag att man kan äga flera fastigheter.

Hon kommer behöva låna 100% (3 miljoner~) på huset och jag har för mig att man måste ha minst 15% som kontantinsats vilket är 450000kr. Det var därför jag undrade om man kan använda en del av lägenheten som kontantinsats eller som någon typ av försäkring.

Jag undrar också hur mycket bankerna brukar tycka man ska ha kvar efter alla utgifter varje månad.

Jag tänkte att andra kanske vart i liknande situationer eller vet något om hur dessa saker fungerar.

Banken vill ha 25% kontantinsats. Man kan ta 15% men då måste man amortera upp till 25% till en sämre ränta. (topplån, detta vet hon säkert)

Hon kan låna dessa 25% på lägenheten om hon vill.

Sen tror jag bankerna räknar på att man ska kunna klara av 7% ränta och få över 10000:-.
Citera
2013-07-16, 18:26
Medlem
Hon kan belåna lägenheten upp till 75% och använda dessa pengar till husköpet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in