Citat:
Ursprungligen postat av
Mertillen
Ber om ursäkt ifall det är störande att jag problematiserar det som du skriver
Vad enkelt det låter, "få en 6% avkastning årligen". Då faller banksparande bort för avkastningen där är
på sin höjd,
just nu , detsamma som utvecklingen av KPI (och som vi vet konsumerar ingen enligt KPI och KPI är dessutom inte detsamma som den verkliga inflationen). Återstår att spela på börsen och jag vill kunna läsa att alla som misslyckas i en börskrasch är idioter. Snarare giriga, men inga idioter.
Då är vi flera som är lågintelligenta och alla som är med i TV-programmet Lyxfällan är mindre intelligenta? Jag var tydligen väldigt intelligent eftersom jag inte satsade en krona i telia-aktien när den introducerades (i slutet av 90-talet väl?) fast jag vet inte. Är tydligen så pass korkad att jag har trampat på andra minor av ekonomisk karaktär. Studielånet tex, var idioti nu sett i efterhand.
Ja, de som är med i lyxfällan lever långt över sina tillgångar och har ingen koll på ekonomi (jag anser detta vara lågintelligent).
Om börsen krashar totalt kan man inte kalla sig lågintelligent för det, sånt vet man aldrig om det händer. Dock finns det data:
http://www.investorsfriend.com/Asset%20Allocation%20Real%20Scenarios.htm
Det visar att det lönar sig att investera i aktier och inte fonder/pengar på kontot, ganska enkla uträkningar i vissa fall också.
Man måste helt enkelt ta en liten risk och få chansen att bli förmögen (investera långsiktigt) eller leva som arbetare med alla pengar slut den 25:e och med lån upp över öronen utan trygghet för ålderdomen (pensionerna som man kommer få 2040-2050 kommer vara URUSLA).