2013-07-15, 10:20
Medlem
YP4XQs avatar
Aafan klart det underlättar och blir bättre - så man kan leva mera som det är tänkt sig - mera bekymmerfritt. Pengar kan lägga grunden till att komma underfund med vad lycka är och anamma det så man har tid och ork att applicera i sitt egna levande. Att köpa äkta vilja och trevlig sinnesstämning är svårt kanske omöjligt.
Citera
2013-07-15, 10:41
Medlem
LuminorBases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yamero
Man hör hela tiden om att pengar är oviktigt, och att det ger inte en lycka, men det är skitsnack kan jag rakt ut säga. Jag blev klar med min kandidatexamen för inte så länge sen, och har jobbat på en liten firma i stockholms innerstad i några månader. Jag har bytt ut min skitiga lägenhet i förorten mot en lyxig och stor lägenhet. Jag har bytt ut min trasiga cykel mot en vacker BMW. Jag slipper snåla med mat, äta nudlar varje dag i veckan och kan äta på de finaste restaurangerna. Jag har äntligen råd att köpa mer kläder. Jag kan resa utomlands vilket jag inte hade råd med förut. Jag kan leva. Jag förstår att pengarna i sig är meningslösa, men de pengar ger finns det ett värde i.

Nu när jag äntligen tjänar pengar och har ett välbetalt jobb så har jag råd med mer och mår bättre. Då vill jag veta - hur tänker ni som säger "pengar ger ingen lycka" egentligen?

Spännande, leasad bil och hyresrätt.

Eftersom jag då råkar ha lite bättre ställt än du. Och har vuxit upp med människor som har väldigt mycket mer än du någonsin kommer ha - så kan jag berätta att pengar i sig inte ger lycka.

Har du cancer så kvittar det väl för fan om du har 2 miljarder på banken. Om du behöver supa för att ta dig igenom dagen så är ditt sommarställe i Cannes rätt ointressant.

Et.c.

Det du försöker säga är att "förändringen från lägre medelklass till medelklass har inneburit en ny lycka för mig". Se hur länge det håller bara. Om du lägger din lycka i "händerna" på pengar så kommer den bli kortvarig.

just sayin'
Citera
2013-07-15, 10:47
Medlem
Pengar är viktigt, jag tror inte heller att man är nära sanningen när man säger att man är lycklig utan pengar.

Däremot är pengar inte allt. Mår man dåligt lär pengar enbart inte göra att man blir en lycklig människa.

Men de allra flesta av oss är helt normala personer som upplever en lättnad när man slipper bekymra sig över nästa hyra och kan unna sig lite extra.

Det intressanta är var någonstans mer pengar inte längre upplevs som något viktigt och här menar jag att det bara behövs en viss mängd pengar för att tillfredställa egna behoven. Allt utöver det slösas bort på meningslösa saker eller läggs på hög.

Sen finns det givetvis människor som använder pengar som verktyg för att uppnå något, t ex företagare som bygger upp ett företag och vill se sitt företag växa.
Citera
2013-07-15, 11:32
Medlem
Själva filosofin med "pengar ger inte lycka" handlar om att du kan ha 1 miljon på banken, men att du har dom på banken är inte speciellt lyckoframkallande. Utan vad du gör med pengarna är vad som gör dig glad/ledsen.

Så egentligen är svaret både ett ja och nej. Du blir inte lyckligare, men samtidigt blir du. De handlar om vad du gör med pengarna egentligen.
Citera
2013-07-15, 11:37
Medlem
Jag blir inte lycklig av en flådig bil och dyrare bostadsrätt iallafall. Jag är en rätt enkel människa som blir lycklig i själen av att knalla omkring i naturen ochs e saker växa och att sparka boll på en gräsmatta tillsammans med goda vänner och grilla majskolvar.

Och jag har mkt mer tid för det om jag inte envisas med att försöka dra in en massa pengar hela tiden.

Thats my 2 cents.
Citera
2013-07-15, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prax^
Jag blir inte lycklig av en flådig bil och dyrare bostadsrätt iallafall. Jag är en rätt enkel människa som blir lycklig i själen av att knalla omkring i naturen ochs e saker växa och att sparka boll på en gräsmatta tillsammans med goda vänner och grilla majskolvar.

Och jag har mkt mer tid för det om jag inte envisas med att försöka dra in en massa pengar hela tiden.

Thats my 2 cents.

Håller i stort sätt med allt du skriver. Men det ända jag längtar till nu är en redig bil. Efter det så fortsätter jag leva mitt enkla liv med en vanlig lgh och så vidare.

När jag menar bil, så handlar det inte om pengar. Utan om intresse.
Citera
2013-07-15, 12:15
Medlem
DenSureOptimistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JBugster
Jag hade inte klarat av att gå hemma och fisa, att alltid arbeta framåt och nå nya höjder ger mig en otrolig tillfredsställelse. Pengar är för mig ett mått på hur väl jag lyckas, och lyckas jag väl (tjänar mycket) så blir jag naturligtvis lycklig!
Ja, grattis. Kul att du tycker att det är kul att vara en drone, men bara för att du tycker det innebär det inte att alla i hela världen vill jobba ihjäl sig bara för att bo fint.
Citera
2013-07-15, 12:37
Medlem
Droger och helvetet hela ungdomen, allmänt deppad.

Jobbat i 8år, köpt villa på landet, har pengar, känner mig fortfarande allmänt deppad.

Man är den man är, pengar har inte gjort mig mycket.
Citera
2013-07-15, 12:45
Medlem
LuminorBases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NygardaParonSoda
Droger och helvetet hela ungdomen, allmänt deppad.

Jobbat i 8år, köpt villa på landet, har pengar, känner mig fortfarande allmänt deppad.

Man är den man är, pengar har inte gjort mig mycket.

AT på ett 6 stjärnigt hotell är precis lika vidrigt som i en kvart. Belive me.
Citera
2013-07-15, 12:56
Medlem
DapperDons avatar
Som många säkert har sagt tidigare är ju en stadig ekonomi att föredra då man slipper oroa sig över den delen av livspusslet. Men att mer pengar = större lycka stämmer inte, så länge du har tillräckligt med pengar för att gå runt. Pengar kan bara köpa tillfällig lycka.

Å andra sidan sitter jag hellre och grinar i en obelånad bostadsrätt inne i stan än i en taskig hyresrätt i förorten.
Citera
2013-07-15, 14:05
Medlem
JBugsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenSureOptimisten
Ja, grattis. Kul att du tycker att det är kul att vara en drone, men bara för att du tycker det innebär det inte att alla i hela världen vill jobba ihjäl sig bara för att bo fint.

Då ska de inte heller bo fint via bidrag, man får ta mig fan förtjäna sitt uppehälle. Sen ska de inte sitta och gnälla över att de har en trång lägenhet, tacka fan för det.
Citera
2013-07-15, 14:11
Medlem
Rothts avatar
Kan någon förklara för mig varför detta ens diskuteras? Tråden skulle vara precis lika meningslös om det handlade om "fotboll ger inte lycka". Det är fullkomligt relativt. Det är inget som borde diskuteras då det endast resulterar till en subjektiv diskussion. Vissa tycker att mer pengar ger de mer lycka, och vissa tycker inte det. Även fast jag inte tror på de sistnämnda. Vem gillar inte pengar?

Och snälla, missförstå mig inte och stoppa in ord i min mun. Jag menar inte att pengarna i sig ger en lycklig. Jag menar inte att bara pengarna är lycka. Pengarna gör en lyckligare. Man kan vara hur rik som helst, utan familj och vänner, och vara olycklig. Man kan även vara hur rik som helst, med familj och vänner, och vara lycklig. Man kan även ha familj och vänner, vara fattig, och fortfarande vara lycklig - men om man får mer pengar så är det väl självklart att man blir lyckligare.

Allt beror på vilket perspektiv du ser det ifrån. Att enbart säga "pengar ger inte lycka" eller "pengar ger lycka" är ett dåligt försök till att bestämma ett värde på andras värderingar och intressen och det talar bara om en egocentrisk grunduppfattning och oförmåga att verkligen sätta saker i perspektiv.

Jag håller med om att "pengar ger inte lycka" är ett talesätt som misslyckade (inget illa menat) människor använder sig ut av, för att slippa känna avundsjuka och slippa känna sig misslyckade. En psykologisk försvarsmekanism helt enkelt. Varför jag håller med om detta och varför jag vet detta är på grund av att jag själv har varit med om det. Jag har släktingar och bekanta som blivit rika, och jag har många gånger intalat mig att pengar inte gör en lycklig för att jag skulle inte bli avundsjuk, även då jag klar och tydligt ser att de har råd med mer, kan göra med mer sina familj, kan köpa mer och har ett allmänt bättre liv. Fortfarande så intalade jag mig själv att det inte ger lycka just för att slippa känna mig avundsjuk. Dock så kan jag inte kalla mig själv för misslyckad än med tanke på att jag inte ens har börjat med min karriär.

Jag ber om ursäkt för den långa texten.
Senast redigerad av Rotht 2013-07-15 kl. 14:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in