Citat:
Ursprungligen postat av
yamero
Man hör hela tiden om att pengar är oviktigt, och att det ger inte en lycka, men det är skitsnack kan jag rakt ut säga. Jag blev klar med min kandidatexamen för inte så länge sen, och har jobbat på en liten firma i stockholms innerstad i några månader. Jag har bytt ut min skitiga lägenhet i förorten mot en lyxig och stor lägenhet. Jag har bytt ut min trasiga cykel mot en vacker BMW. Jag slipper snåla med mat, äta nudlar varje dag i veckan och kan äta på de finaste restaurangerna. Jag har äntligen råd att köpa mer kläder. Jag kan resa utomlands vilket jag inte hade råd med förut. Jag kan leva. Jag förstår att pengarna i sig är meningslösa, men de pengar ger finns det ett värde i.
Nu när jag äntligen tjänar pengar och har ett välbetalt jobb så har jag råd med mer och mår bättre. Då vill jag veta - hur tänker ni som säger "pengar ger ingen lycka" egentligen?
Spännande, leasad bil och hyresrätt.
Eftersom jag då råkar ha lite bättre ställt än du. Och har vuxit upp med människor som har väldigt mycket mer än du någonsin kommer ha - så kan jag berätta att pengar i sig inte ger lycka.
Har du cancer så kvittar det väl för fan om du har 2 miljarder på banken. Om du behöver supa för att ta dig igenom dagen så är ditt sommarställe i Cannes rätt ointressant.
Et.c.
Det du försöker säga är att "förändringen från lägre medelklass till medelklass har inneburit en ny lycka för mig". Se hur länge det håller bara. Om du lägger din lycka i "händerna" på pengar så kommer den bli kortvarig.
just sayin'