2013-07-15, 02:06
Bannlyst
Well, det beror helt på. Har man inget (dvs familj och vänner) så är förmodligen den fattige med mycket socialt umgänge lyckligare. Men om jag haft mycket pengar så tror jag att jag hade varit mycket, mycket lyckligare. Då hade jag inte suttit på det här jävla jobbet just nu. Det är en sak som är säkert.
Citera
2013-07-15, 02:58
Medlem
Nazists avatar
Sambandet mellan pengar och lycka är inte given, är väl ungefär vad som behöver påpekas. I övrigt är detta med att det inte finns något samband överhuvudtaget ett påhitt från människor som insett att de aldrig kommer att bli framgångsrika rent ekonomiskt, så att de slipper känna avund, och liknande - en psykologisk försvarsmekanism. En tredje sak som behöver påpekas är att en säck med pengar kommer inte från ingenstans. Anledningen till varför du känner att ditt liv är bättre idag har nog mycket att göra med att du tidigare levt fattigt som student, och nu på grund av denna investering har mer pengar att leva för, och därmed känner av skillnaden.

Det bästa är ju om man blir rik/välbeställd på att göra det man älskar, då kan pengarna omöjligt göra dig olyckligare. Däremot om du gör grova pengar på att göra något du hatar så blir pengarna - antagligen - enbart en kompensation för ditt i övrigt miserabla liv. Plus minus noll, det vill säga.

Utöver det så är det värt att påpeka att detta "jag förlorade vänner när jag vann på lotto"-tramset inget annat än, just det, trams. Det är inte pengarna som ställer till det, det är vännerna, som i grund och botten ej var detta. Det behövdes en säck med pengar för att exponera problemet, och bra är väl det, så att man vet vem man har omkring sig. Själv väljer jag gärna en säck med pengar före en massa folk i min omgivning jag förväntas uppskatta. Jag vill dock skapa dem på egen hand, genom att göra något som må vara slitsamt men ändå förhoppningsvis otroligt roligt.

Skål och grattis för ditt nya liv!
Citera
2013-07-15, 03:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vattenfond123
Fast man är väl kanske olika dock.

Där har du svaret.
Citera
2013-07-15, 03:49
Medlem
Malingins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jafan89
Pengar ger inte lycka, däremot att ha mycket pengar gör att så mycket blir enklare och man kan göra mer saker för sig själv, vilket i sin tur kan leda en bort från saker som gör en olycklig och därigenom så blir man lyckligare änn man varit annars.

Så vill man ha bättre chans att bli lycklig, försök tjäna bra med pengar!

Eller så försöker man inte och är lycklig

Pengar är inte lycka. Däremot att slippa svälta och ha tak över huvudet får nog ses som en nödvändighet , tycker jag.
Citera
2013-07-15, 03:52
Medlem
Johan Norberg har forskat om detta och kom fram till pengar skapar lycka men det behövs väldigt mycket. En person som inte har någon familj eller vänner var tvungen att tjäna 200 000 per månad för att vara lika lycklig som en person som har familj och vänner.
Citera
2013-07-15, 04:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rotht
Varför attackerar ni stackarn för? Han har precis börjat tjäna lite pengar och är stolt över det. På tal om pengar så är det inte pengarna i sig som ger en lycka eller trygghet, utan de pengarna kan köpa. Materiella saker är dock bara tillfällig lycka. Jag blir lycklig när jag köper en ny mobil, nya kläder eller en ny klocka - men det är inte en långvarig lycka. Att kunna betala min räkningar, slippa oroa mig över att ha råd med mat och allt annat ger mig trygghet, och en viss lycka.

Lycka är relativt, och det finns inget objektivt svar på frågan. Vad som gör dig lycklig gör inte din granne lycklig. Därför förstår jag inte varför andra ska argumentera emot folks värderingar och vad folk gör en lyckliga. Om Kalle tycker att den nyaste Ferrarin och hans feta bonus gör han lycklig, fine, det är inte min ensak.
Du förstår !
Citera
2013-07-15, 05:36
Medlem
Jag tror uttrycket är lite felaktigt använt, för om man t.ex. förlorar hela sin familj så tror jag inte ens att femtio miljarder skulle göra en mer lycklig. Det som ger lycka här i livet är inte saker, utan vänner och familj
Citera
2013-07-15, 06:03
Medlem
christerys avatar
Det har säkert skrivits tidigare, jag har läst det nånstans i alla fall men:

Jag är hellre olycklig i en Ferrari F40 än i en Volvo 140. Har man boenden lite överallt på jordklotet och inte är fastlåst av jobb så kan man i alla fall vara olycklig i trevligt klimat.

Men har man en 140 och har inte råd till utemöbler utan sitter på sparken en stund på det som kan kallas sommar med mygghelveten och ändå är lycklig - ja då har man nog hittat det man söker efter i livet. Skulle vilja kalla det harmoni med livet, att vara tillfreds.
Citera
2013-07-15, 07:10
Medlem
Haren8s avatar
More money more problem!

Afrikanen som lever på 250 kr månaden skrattar och är gladare oftare än svensken som har 45 000 kr garanterat i månaden. Sanna mina ord.
Citera
2013-07-15, 08:07
Medlem
Ttoclaws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haren8
More money more problem!

Afrikanen som lever på 250 kr månaden skrattar och är gladare oftare än svensken som har 45 000 kr garanterat i månaden. Sanna mina ord.

Finns inga sådana i Sverige! Möjligen en 10-åring som får detta i månadspeng.
Citera
2013-07-15, 08:36
Medlem
Haren8s avatar
Givetvis menar jag de som lever i Afrika.
Citera
2013-07-15, 09:31
Medlem
ArchJews avatar
Pengar ger inte lycka, pengar är lycka..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in