Citat:
Jag har dock inte lyckats förstå om McNulty är ett svin som alla säger. Det känns lite som han har huvudrollen, men samtidigt så framhävs han inte så tydligt i serien. Dock är han ju ett snille på mordfall.
Jag gillar att serien är realistisk även om det är svårt att hänga med ibland på allt byrokratiskt tjaffs. Dock är det underhållande ändå. Äldre poliser måste tycker det är roligt med att poliserna använder lite äldre uttrustning i serien. : ) Inte som i serien 24a där de har allt möjligt tekniskt skit och allt tar 1 minut att få fram.
Nu blir det ett avsnitt till.
Ursprungligen postat av MRZnr1
Jag har dock inte lyckats förstå om McNulty är ett svin som alla säger. Det känns lite som han har huvudrollen, men samtidigt så framhävs han inte så tydligt i serien. Dock är han ju ett snille på mordfall.
Jag gillar att serien är realistisk även om det är svårt att hänga med ibland på allt byrokratiskt tjaffs. Dock är det underhållande ändå. Äldre poliser måste tycker det är roligt med att poliserna använder lite äldre uttrustning i serien. : ) Inte som i serien 24a där de har allt möjligt tekniskt skit och allt tar 1 minut att få fram.
Nu blir det ett avsnitt till.

En annan TV-serie som man ger pikar/kängor åt är CSI:
Man pratar ofta om "CSI-bullshit", och då syftar man på TV-serien med samma namn.
Det man menar är att mycket i nämnda serie är struntprat, bl a att något går att utreda
på 45 min, som i verkligheten tar flera veckor att utföra samt att vissa saker helt enkelt inte går att utreda.
Detta har tydligen fått effekter på främst det amerikanska jurysystemet , där jurymedlemmarna väljs ut bland "vanliga oförvitliga medborgare". En annan kul jämförelse mellan serierna är stuket på kriminallaboratorierna. i CSI är toppmodernt värre, medan motsvarande i Wire snarare ser ut som en sliten kemisal a lá svenskt 70-tal. :-) Samt att i the Wire är det detektiven/utredaren som leder verksamheten och beställer av CrimeLab. I CSI är det snarare tvärtom, dvs detektiven (oftast Brass) arbetar på uppdrag av CSI.
Det man menar är att mycket i nämnda serie är struntprat, bl a att något går att utreda
på 45 min, som i verkligheten tar flera veckor att utföra samt att vissa saker helt enkelt inte går att utreda.
Detta har tydligen fått effekter på främst det amerikanska jurysystemet , där jurymedlemmarna väljs ut bland "vanliga oförvitliga medborgare". En annan kul jämförelse mellan serierna är stuket på kriminallaboratorierna. i CSI är toppmodernt värre, medan motsvarande i Wire snarare ser ut som en sliten kemisal a lá svenskt 70-tal. :-) Samt att i the Wire är det detektiven/utredaren som leder verksamheten och beställer av CrimeLab. I CSI är det snarare tvärtom, dvs detektiven (oftast Brass) arbetar på uppdrag av CSI.
24 är lite av myntets ena sida (War on terrorism 1700 miljader USD/år) medan Wire är den andra (War on Drugs 17 miljarder USD/år)
McNultys svinerier
Svineriet som syftas på är att han utnyttjar alla för att han skall få som han vill samt att han har en viss benägenhet att ignorera vad chefen ger för order. Han torde vara en sådan som en chef vill ha (för att det skall hända något) och inte ha (för hans oförmåga att lyda order när saker och ting inte passar honom).
Detta syns tydligt i Säsong 3 och i synnerhet den något urspårade säsong 5.
En lite kul "byråkratisk" detalj är att poliserna tjatar om hur många år de måste ha för att gå i pension. Tidigare kunde man gå i pension vid 45 ( a lá Grekland) om man var polis i USA. Idag har man dock tagit bort denna möjlighet. Man kan anta att det är lika mycket pappersarbete i verkligheten för att få avlyssna samt att det formellt är på åklagares uppdrag som verksamheten faktiskt bedrivs. Jmf m. de svenska GSI-filmerna som nog är det närmsta vi hittills kommer vad gäller en svensk motsvarighet till The Wire, där man tidvis kör utan åklagares inblandning. Även dessa filmer har viss verklighetsanknytning.
En liten fråga bara, handlar alla 5 säsongen om Baltimore?
. )