Sista avsnittet uppvägde nästan att denna säsong varit svagast. En värdig avslutning på, ja jag vågar säga det, världens bästa serie någonsin. Sättet på vilket politik, polisarbete, skolväsendet och nu senast media vävs ihop har varit fascinerande att se.
Du glömde narkotikaarbete och hamnarbete.
Håller med, mycket värdig avslutning.
Skall jag klaga på nåt så var den lite väl positiv för många av karaktärerna, vilket jag faktiskt blev förvånad över. Jag menar, det gick ju bra för så gott som alla, eller? Visst, McNulty och Freamon fick sparken, men slutvinjetten visar ju att Freamon är nöjd med att sitta hemma och snickra minimöbler. Och McNulty antyds ju faktiskt kunna bli lyckligare utan polisarbetet och få lite familjelycka. Daniels såg också ut att trivas som åklagare eller vad det var.
Michael (var det väl) verkar ju bli Omars efterföljare och verkar bra på det (givetvis inget bra öde visserligen). Den enda som det gick riktigt åt pipan för var väl Dukie? Hade faktiskt förväntat mig att någon annan större karaktär skulle sluta i misär (rimligast McNulty).
Själva slutklämmen med serien är såklart långt ifrån positiv. Saker och ting fortsätter som innan och blir snarare värre. Fel folk befodras.
Fast det ovanstående är dock inga klagomål alls. Bara reflektioner p.g.a. jag hade något annorlunda förväntningar.
Citat:
Ursprungligen postat av evolute
Men... vad fan ska McNulty göra nu? Sälja mobiltelefoner?
Ni som gillar the Wire har antagligen också sett Homicide: Life on the streets och jag rekommenderar boken som ligger till grund för den serien, Homicide: a year on the killing streets som under ett år följer mordutredare i Baltimore. Det är den bästa dokumentärroman jag läst i stark konkurrens med The Corner: A Year in the Life of an Inner-City Neighborhood som följer knarkarna och langarna vid ett dope-corner i Baltimore under ett år. Båda är skrivna av David Simon som skapade the Wire. The Corner finns även som miniserie att ladda ned, eh jag menar köpa.
Ah, tack för tipsen! Skall kolla upp allt du nämnde.
Håller själv Sopranos högst, men The Wire är en säker, ohotad tvåa.
Jag kan enbart hålla med, bra avslutning på serien.
Men jag gillade inte sesong 4 något vidare i sin helhet.. min favoritsesong är fortfarande #2 då det utspelade sig i hamnen med Sobotka, grekerna osv.
Jag kan enbart hålla med, bra avslutning på serien.
Men jag gillade inte sesong 4 något vidare i sin helhet.. min favoritsesong är fortfarande #2 då det utspelade sig i hamnen med Sobotka, grekerna osv.
Känns lite som om dom gjorde precis tvärtom gentomot Sopranos avslutning. Här visade dom precis vad som hände med varenda karaktär åtminstone ett år in i framtiden... Fast bra var det! Det skulle komma prequels eller? Vet inte om jag gillar idén helt.. Fast är det samma folk som gör det så lär det ju bli bra.
efter att mike knäppt snoop och måste lämna dukie o bugs, stenhårt hopplöst i amerika idag
Det var lite märkligt med Mike i övrigt, han hade ju spelet i sig men jag fattar inte att han vid upprepade tillfällen höll på o käftade emot med chris o snoop vilka ju uppenbarligen var livsfarliga snubbar o det hade ju räckt att nån av dem sagt till marlo att de inte gillade hans frisyr eller att mike sagt att han inte gillade marlos frisyr eller vafan som helst så hade marlo bestämt att han måste plockas
Jag har svårt att ser att Daniels verkligen är dirty. Det är säkert hans fruga som fifflat, hon är hänsynslös streber medan han är en proud black man!
"Daniels meets with his ex-wife Marla to discuss Burrell’s potential reaction to the story. They are both worried that Burrell will reveal evidence of corruption from Daniels’ past."
ha ha ha, har inte sett ep 9-10 än men idag kunde jag fan inte hålla mig längre, har tankat om SE1-4 o började från början idag. Har tittat tio min och det är så jävla uppenbart att det bara kommer bli ännu bättre andra gången, nu kommer jag kunna hålla reda på alla snubbarna oxå från början
"got to, this america man!"
Tycker att "flashforwarden" som kom i slutet var häftig...
Det är ju givetvis synd att Dukie börjar att knarka, han var värd något bättre. Mike blir den nye Omar, det trodde jag verkligen inte! sedan så får äntligen Bubbles komma upp på övervåningen hos sin syster!
Efter att ha sett sista avsnittet en gång till så måste jag skriva ännu mer grejor, om sista avsnittet men även om sista säsongen...
Herc... vad skall man säga. Han var ett svin mot Randy och Bubs i s4 och nu underlättar han för ärkesvinet Levy!
McNulty, vilken hjälte! Scenen när han och Kima är hos FBI och deras "profiler" berättar om hur "seriemördarn" är som person är ju GULD! Han kommer nog att klara sig bra tillsammans med Beadie.
Daniels, han försöker göra jobbet riktigt och få slut på "the stats game", men då sänker de honom istället. Jag har för mig att Daniels jobbade på Narkotika tidigare, och det var pengar som försvann i samband med razzior -> hållhaken.
Omar, det var synd att det gick som det gick för honom. Han var KUNG på gatan!
I McNultys flashforward, är det även en scen från fängelset när Chris står och snackar med Wee-Bey. Ett par med hårda killar, som fick vad de förtjänade till slut.
Det var även gött att Cheese fick vad han förtjänade. Sålde ut sin farbror Prop Joe till Marlo, men Slim Charles satte honom på plats
Pryzbylewski, han blev en riktig lärare till slut!
Puckot, Templeton, fick en j-vla Pulitzer för sina lögner! Gus borde spöa upp honom!
och till slut min favorit "tha BUNK", Bunk kommer att göra som han alltid har gjort, tända sin feta garre och lösa ett och annat mord! (kanske gå ut och ta ett glas eller två med McNulty, även om McNulty inte dricker så mycket nu som han gjorde tidigare...)
Marlo, vad tror ni kommer han att hålla sig borta från "the game"? han fick väl $10 miljoner för sina kontakter och alla hans "anställda", men han kommer ju inte bli en affärsman som Levy vill att han skall bli.
Sedan så verkar det ju vara status quo, politikerna bryr sig bara om sitt nästa val -> måste ha bra statistik att visa upp, för att få röster -> tryck på poliserna att visa upp bra statistik -> göra enkla tillslag, inga stora utredningar! och så kommer det alltid att vara.
Till alla er som inte sett hela "The Wire", gör det!!! Det är en serie som tar ett tag att sätta sig in i men det är det helt klart värt.
Senast redigerad av prins_valle 2008-03-11 kl. 18:45.