2013-07-13, 19:41
Medlem
Hur fungerar ett seniorlån egentligen? Jag har ännu inte riktigt fått grepp om hur ett seniorlån fungerar. Vore fint med en enkel förklaring!
Citera
2013-07-13, 19:44
Medlem
Sprangdegs-Harrys avatar
Det är väl helt enkelt ett lån som du tar ut med säkerhet i t.ex ett hus eller en lägenhet.
Citera
2013-07-13, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sprangdegs-Harry
Det är väl helt enkelt ett lån som du tar ut med säkerhet i t.ex ett hus eller en lägenhet.

Kan du ge mig mer detaljer?
Citera
2013-07-13, 19:58
Medlem
tgv23000s avatar
t ex Bluestep, läs på själv.
Citera
2013-07-13, 20:04
Medlem
RiverStyxs avatar
Vad jag hört funkar det ungefär så här:

Om du som "senior" har en fastighet med säg 3 mille i värde och 1 mille i lån så finns det låneinstitut som låter dig använda den mellanskillnaden, 2 mille, för att leva för. Oftast är det i stil med att de garanterar en viss summa per månad för en viss period - säg i ovanstående fall 10.000 i månaden i 10 år, eller 5.000 i månaden i 20 år eller liknande mot en inteckning i din fastighet (dvs - de äger den efter tidsperioden löpt ut). Det hela funkar så länge som du inte lever längre än den stadgade tidsperioden, då är du rökt och hemlös på gamla dar.

Det är i princip alltid en "suckers deal". De erbjuder mindre än det värde du har och de tjänar fett om du dör tidigt. De gör det för att tjäna bra, inte för att vara snälla. Det är ofta bättre helt enkelt öka det vanliga bolånet hos banken och portionera ut pengarna själv. Eller att sälja, casha in, och flytta till hyresrätt.
Citera
2013-07-13, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tgv23000

Det finns inte direkt någon bra fakta om seniorlån av det jag har googla! Det står ju bara om seniorlån på dom aktörerna som har seniorlån. Vilket gör att man får deras information istället för vad det egentligen är.
Citera
2013-07-13, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RiverStyx

Om du som "senior" har en fastighet med säg 3 mille i värde och 1 mille i lån så finns det låneinstitut som låter dig använda den mellanskillnaden, 2 mille, för att leva för. Oftast är det i stil med att de garanterar en viss summa per månad för en viss period - säg i ovanstående fall 10.000 i månaden i 10 år, eller 5.000 i månaden i 20 år eller liknande mot en inteckning i din fastighet (dvs - de äger den efter tidsperioden löpt ut). Det hela funkar så länge som du inte lever längre än den stadgade tidsperioden, då är du rökt och hemlös på gamla dar.

Det är i princip alltid en "suckers deal". De erbjuder mindre än det värde du har och de tjänar fett om du dör tidigt. De gör det för att tjäna bra, inte för att vara snälla. Det är ofta bättre helt enkelt öka det vanliga bolånet hos banken och portionera ut pengarna själv. Eller att sälja, casha in, och flytta till hyresrätt.

Tack!
Citera
2013-07-14, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RiverStyx

Förklara gärna hur banken tjänar tjänar fett om jag dör tidigt.

Jag tolkar det som att man som senior erbjuds att öka sitt bolån (i exemplet finns det ju 2 miljoner i mellanskillnad). Den dagen som senioren dör så säljer dödsboet fastigheten för 3 miljoner och sedan betalar man tillbaka de lånade pengarna till banken. Banken får aldrig mer pengar än vad jag lånat av dem + sedvanlig ränta förstås.

Ser egentligen ingen skillnad mellan seniorlån och möjligheten att få banken att omvärdera huset och sedan öka bottenlånet som många yngre gör.
Citera
2013-07-14, 23:54
Medlem
storm79s avatar
Som tidigare sagt, men med viss justering:

Tänk att villan är värd 3M och belånad till 1M, så finns det utrymme till viss procentgrad att utnyttja, olika institut har olika regler.

Säg att banken tillåter belåning på seniorlån upp till 50%, då finns det 500 000 att utnyttja. I de flesta fall startas en kontokredit på den summan som kan utnyttjas hur som helst. Räntan dras från krediten.

Poängen är att det finns ett slutdatum, ofta 10 år fram när krediten ska lösas. Om objektets värde inte ökat så att det finns möjlighet att öka på(och därmed förlänga seniorlånet) så är det bara sälja huset.

Tanken med dessa lån är att äldre, ofta äldre kvinnor som inte har yrkesarbetat och har usel pension kan ändå sitta på villor värda miljoner men har som sagt usel inkomst, kan ändå leva lite bättre på äldre dar.

Nackdelen-går värdet på villan NER är det bara sälja och se glad ut, lånet ska lösas på den utsatta dagen. Och som nån sa, dör man är det bara för arvingarna att ta över seniorlånet i form av bottenlån. Eller sälja villan.
Senast redigerad av storm79 2013-07-14 kl. 23:58. Anledning: .
Citera
2013-07-15, 09:51
Medlem
Jo, visst så kan huspriset sjunka. Men det är inte så att banken stjäl några pengar om man dör i förtid. Det enda som banken ska ha är ju de pengar som man lånat + sedvanlig ränta. Huset är ju bara bankens säkerhet, precis som när man som 30 åring köper ett hus för lånade pengar.

När man köper ett hus så kan man få bottenlån på 85% och sedan ett topplån på detta. Seniorlån lär knappast tillåta en lika hög belåningsgrad. Detta gör att riskerna ändå bör ses som små. Alternativet är ju att sälja villan och flytta till hyreslägenhet.

Många äldre har ju amorterat på sina bostäder så att de är fullt betalda, detta gör att det finns ett ganska stort utrymme som kan belånas utan att medföra några risker.
Citera
2015-09-15, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tgv23000

Bluestep? Det är nog du som ska läsa på.
Citera
2020-03-05, 00:31
Medlem
Luftgevars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timeless-74
Hur fungerar ett seniorlån egentligen? Jag har ännu inte riktigt fått grepp om hur ett seniorlån fungerar. Vore fint med en enkel förklaring!
Du intecknar din fastighet och får en viss summa pengar utbetald varje månad som ett lån. Man behöver inte amortera eller betala ränta, utan du får dina pengar direkt bara. Sedan när du dör eller säljer fastigheten så kommer lånet + ränta betalas tillbaka som en klumpsumma.

Nackdelen med dessa lån är att räntan är högre än vanliga banklån, mestadels på grund av att banken inte får något som helst kassaflöde från lånet utan bara har en konstant utgift i 10-15 år tills att personen i fråga dör/säljer fastigheten.
Hemskt smidigt för en fattigpensionär som sitter med flertalet miljoner i värde på villan t.ex.
Senast redigerad av Luftgevar 2020-03-05 kl. 00:34.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in