2013-07-13, 07:49
Medlem
Hej.

jag har en fråga. Min mor som lider av någon form av demens har sedan några år blivit tilldelad en god man. På grund av hennes demens tillfrågades hon inte om att få en god man. Något som min mor inte skulle accepterat i vanliga fall. Min mor har inte velat ha någon bromsmedicin mot sin demens eftersom hon varken gillar mediciner eller ens accepterat diagnosen. Boendet bad vid ett planeringsmöte om tillstånd till att få ge min mor lugnande eftersom det skulle göra henne mer medgörlig i olika situationer men jag var helt emot det. Gode mannen gav å sin sida sitt tillstånd till att använda lugnande. Nu har boendet börjat droga henne med Lyrica.

Eftersom det var emot min mors vilja att ta bromsmedicin eftersom hon inte ville löpa risken att bli drogad så vet jag ju att hon aldrig skulle ha gått med på att ta någon annan drog. Särskilt inte för att göra henne mer passiv. Gode mannen har genom sitt tillstånd till drogande underlättat deras arbete eftersom de numera slipper argumentera med min mor. Lyrican har gjort min mor mycket mer förvirrad än vad hon var tidigare och samtidigt betydligt mer förvirrad än vad hon skulle behöva vara och gode mannen har just genom att hävda att min mor är så mycket mer förvirrad nu samtidigt ansökt om att få bli förvaltare för min mor. Drogandet förstärkte därmed demenssymptomen vilket gode mannen nu kan tjäna på genom sin förvaltaransökan.

Vad kan jag göra för att förhindra detta?
Senast redigerad av Lonewalker 2013-07-13 kl. 07:52.
Citera
2013-07-13, 08:07
Medlem
terms avatar
I princip all sjukvård i Sverige kräver samtycke från patienten. Vilka mediciner som är lämpliga är en bedömning som görs av läkare och inte av anhöriga. Om tanten är så klar i knoppen att hon kan förstå vad som händer omkring henne så är det inte tillåtet att tvinga henne att äta mediciner hon inte vill äta, eller att lura i henne mediciner. Om hon inte själv kan anses ge ett giltigt samtycke så är det desto svårare att avgöra vem som kan göra det. En god man kan - under förutsättning att sörja för person omfattas av godmanskapet - troligtvis i många fall för huvudmannens räkning samtycka till okontroversiella mediciner. Detta kan också anhöriga göra i många fall.

Frågan är dock alldeles för komplicerad att avgöra baserat på den information du har lämnat. Ett förslag är att föra en diskussion med tanten och den gode mannen om vilka mediciner hon skall äta.
Citera
2013-07-14, 03:23
Medlem
t2ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonewalker
Hej.

jag har en fråga. Min mor som lider av någon form av demens har sedan några år blivit tilldelad en god man. På grund av hennes demens tillfrågades hon inte om att få en god man. Något som min mor inte skulle accepterat i vanliga fall. Min mor har inte velat ha någon bromsmedicin mot sin demens eftersom hon varken gillar mediciner eller ens accepterat diagnosen. Boendet bad vid ett planeringsmöte om tillstånd till att få ge min mor lugnande eftersom det skulle göra henne mer medgörlig i olika situationer men jag var helt emot det. Gode mannen gav å sin sida sitt tillstånd till att använda lugnande. Nu har boendet börjat droga henne med Lyrica.

Eftersom det var emot min mors vilja att ta bromsmedicin eftersom hon inte ville löpa risken att bli drogad så vet jag ju att hon aldrig skulle ha gått med på att ta någon annan drog. Särskilt inte för att göra henne mer passiv. Gode mannen har genom sitt tillstånd till drogande underlättat deras arbete eftersom de numera slipper argumentera med min mor. Lyrican har gjort min mor mycket mer förvirrad än vad hon var tidigare och samtidigt betydligt mer förvirrad än vad hon skulle behöva vara och gode mannen har just genom att hävda att min mor är så mycket mer förvirrad nu samtidigt ansökt om att få bli förvaltare för min mor. Drogandet förstärkte därmed demenssymptomen vilket gode mannen nu kan tjäna på genom sin förvaltaransökan.

Vad kan jag göra för att förhindra detta?

Jag tror att du kan få en del av dina frågor besvarade av överförmyndaren i kommunen där din mor är folkbokförd. Det är tingsrätten som beslutar i ärenden om anordnande av förvaltarskap. Överförmyndarens ord väger tungt när tingsrätten prövar frågan, så du har inget att förlora på att informera överförmyndaren om vad du tycker och känner till om saken.
Citera
2013-07-14, 10:10
Medlem
Det är inte ett beslut för en God man att fatta. beslutet ligger ytterst hos din mamma.
Citera
2013-07-14, 18:45
Medlem
t2ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tardumej?
Det är inte ett beslut för en God man att fatta. beslutet ligger ytterst hos din mamma.

Beslutet ligger ytterst hos tingsrätten. Jag tycker att det framgår av TS:s inlägg att modern - ur ett juridiskt perspektiv - inte förstår vad saken gäller, dvs. att hon inte förstår vad godmanskap innebär och vad ett sådant skulle få för konsekvenser för henne. Vad hon förstått tidigare i livet är f.ö. ointressant. Förstår man inte vad saken gäller kan man inte heller samtycka, och då blir det andra faktorer som avgör.

Sedan ska man komma komma ihåg att förvaltarskap kan bli aktuellt först om godmanskap inte är tillräckligt. Förvaltarskap innebär alltså att huvudmannen inte får företa rättshandlingar utan förvaltarens samtycke (med några smärre undantag). Vanligen är godmanskap otillräckligt på grund av att huvudmannen företar rättshandlingar till skada för sig själv, t.ex. genom att spela bort pengar som skulle gå till bostadshyran. Tvärt om kan det aldrig bli aktuellt med förvaltarskap för den som ligger i koma efter en olycka eller liknande, eftersom personen inte kan företa några rättshandlingar.

Den gode mannen är behörig att ansöka om anordnande av förvaltarskap för huvudmannen.
Senast redigerad av t2m 2013-07-14 kl. 19:12.
Citera
2013-07-14, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av t2m
Beslutet ligger ytterst hos tingsrätten. Jag tycker att det framgår av TS:s inlägg att modern - ur ett juridiskt perspektiv - inte förstår vad saken gäller, dvs. att hon inte förstår vad godmanskap innebär och vad ett sådant skulle få för konsekvenser för henne. Vad hon förstått tidigare i livet är f.ö. ointressant. Förstår man inte vad saken gäller kan man inte heller samtycka, och då blir det andra faktorer som avgör.

Sedan ska man komma komma ihåg att förvaltarskap kan bli aktuellt först om godmanskap inte är tillräckligt. Förvaltarskap innebär alltså att huvudmannen inte får företa rättshandlingar utan förvaltarens samtycke (med några smärre undantag). Vanligen är godmanskap otillräckligt på grund av att huvudmannen företar rättshandlingar till skada för sig själv, t.ex. genom att spela bort pengar som skulle gå till bostadshyran. Tvärt om kan det aldrig bli aktuellt med förvaltarskap för den som ligger i koma efter en olycka eller liknande, eftersom personen inte kan företa några rättshandlingar.

Den gode mannen är behörig att ansöka om anordnande av förvaltarskap för huvudmannen.

Beslutet om att ge mamman ge tabletter ligger varken hos tingsrätt eller godman. Och där är rätten otroligt strikt i att förordna förvaltarskap. Särskilt när det gäller demens.
Citera
2013-07-14, 20:29
Medlem
t2ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tardumej?
Beslutet om att ge mamman ge tabletter ligger varken hos tingsrätt eller godman.

Jag missuppfattade ditt inlägg, att du menade beslut om godmanskap/förvaltarskap.
Citera
2013-10-13, 03:45
Medlem
Som sagts tidigare har den gode mannen inte rätt att bestämma såna saker utan att ha fullmakt (vara förvaltare).

Kan inte du eller annan engagerad släkting skaffa fullmakt?
Vet dock inte hur det funkar om man redan har en god man.

Min mamma har iaf bett mej att vara både god man och förvaltare för båda mina föräldrar (för min dementa pappa är det aktuellt nu) och vi ska skicka en ansökan om det.
Jag har även bett henne att skriva ner alla saker hon önskar när hon inte kan föra sin egen talan.

Har förresten en fråga om detta:
Kan man ansöka om detta innan det är aktuellt (som för mamma)?
När hon väl behöver en förvaltare kan hon förmodligen inte svara på frågan om vem hon vill ska vara det...
Citera
2013-10-13, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IvI
Som sagts tidigare har den gode mannen inte rätt att bestämma såna saker utan att ha fullmakt (vara förvaltare).

Kan inte du eller annan engagerad släkting skaffa fullmakt?
Vet dock inte hur det funkar om man redan har en god man.

Min mamma har iaf bett mej att vara både god man och förvaltare för båda mina föräldrar (för min dementa pappa är det aktuellt nu) och vi ska skicka en ansökan om det.
Jag har även bett henne att skriva ner alla saker hon önskar när hon inte kan föra sin egen talan.

Har förresten en fråga om detta:
Kan man ansöka om detta innan det är aktuellt (som för mamma)?
När hon väl behöver en förvaltare kan hon förmodligen inte svara på frågan om vem hon vill ska vara det...

Om du är ostraffad och om du inte har några betalningsanmärkningar samt lämplig i övrigt ( ska intygas på heder och samvete av 2 st ojäviga/ personer) och inte har god man/ förvaltare själv, så kan man bli god man / förvaltare åt ngn.

Det har alltså INGEN betydelse vem du väljer om han/hon inte uppfyller kraven så blir det inget.
och även om du fyller i en sådan "avsiktsförklaring" idag, så kan ju den du valt vara dömd/ ha betalningsanmärkningar / vara helt ointresserad den dagen då det behövs en GM alt Fv.

Jag har exempel på när en Mor inte får bli god man åt sin dotter då Modern har betalningsanmärkningar.

iaf det luktar troll i trådstarten

Vad vinner den gode mannen på det som TS påstår ? svar:inget!!
Citera
2014-01-15, 02:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av --GG
Om du är ostraffad och om du inte har några betalningsanmärkningar samt lämplig i övrigt ( ska intygas på heder och samvete av 2 st ojäviga/ personer) och inte har god man/ förvaltare själv, så kan man bli god man / förvaltare åt ngn.

Det har alltså INGEN betydelse vem du väljer om han/hon inte uppfyller kraven så blir det inget.
och även om du fyller i en sådan "avsiktsförklaring" idag, så kan ju den du valt vara dömd/ ha betalningsanmärkningar / vara helt ointresserad den dagen då det behövs en GM alt Fv.

Jag har exempel på när en Mor inte får bli god man åt sin dotter då Modern har betalningsanmärkningar.

iaf det luktar troll i trådstarten

Vad vinner den gode mannen på det som TS påstår ? svar:inget!!

Varför skulle det lukta troll i trådstarten? Ditt resonemang kring att det prompt skulle förutsätta någon form av vinning för att motivera godkännande om drogande är "trollande" om något. Har du hört talas om att inflytande över personer som kan upplevas som besvärliga och "icke samarbetsvilliga" särskilt vid demenssjukdomar( t ex genom godmanskap) kan korrumpera eller att folk tar sig friheter om de upplever att det inte kan vändas emot dem, särskilt mot människor som inte kan föra sin egen talan eller som framställts som hopplösa. Dra dig till minnes Stieg Larssons böcker om Lisbet Salander. De är visserligen påhittade men väldigt mycket av det som en person som Lisbet Salander drabbas av böckerna genom sin gode man eller någon annan som de är beroendeställning av har skett i verkligheten. Fundera på de övergrepp som t ex de fosterbarn som gjorde en grupptalan kring övergrepp under barndomen utsattes för (och som även svenska staten i efterhand förpliktigades att ersätta). Var ligger vinningen i det? Var ligger vinningen i alla typer av övergrepp? Måste det handla om pengar för att folk skall tillåta sig övergrepp. Har du hört talas om maktfullkomlighet?
Senast redigerad av Lonewalker 2014-01-15 kl. 03:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in