Flashback bygger pepparkakshus!
  • 8
  • 9
2014-04-22, 11:28
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av faktamannen
OK!

Jag uppfattade att du menade att det spelar ingen roll huruvida hon varit berövad friheten en minut eller 24 timmar. Därav frågade jag om jag uppfattat det hela rätt? För mig är det helt verklighetsfrämmande, 1) Hon lyckas fly/blir fritagen efter en minut 2) Hon lyckas fly/blir fritagen efter 24 timmar, att det skulle vara lika allvarligt. Det fanns/finns inte i min sinnevärld och därav häpnade jag över det jag trodde du menade.

Urprungsfrågan rörde ju den korta tiden av berövad frihet kontra längre tidsperiod.

Bra att du förtydligade det. Trodde att du var Silbersky

Poängen i mitt resonemang är att jag inte fattar hur du resonerar och det är ok. Man får ha olika uppfattningar. Jag kommer aldrig att förstå hur du kan mena "sa vill jag mena att ett kortare frihetsberovande inte betyder att frihetsberovandet ar mindre allvarligt".

Tacka fan för att det är mindre allvarligt att beröva någon friheten under en minut än t ex 24 timmar. Att det fortfarande är allvarligt är en självklarhet. Men, inte lika allvarligt. Men vi kan lägga ner eftersom vi aldrig kommer att enas.

Nja, det handlar ju trots allt om syftet med frihetsberovandet.....samt, om tidsrymden for frihetsberovandet avbrots av garningsmannen sjalv eller av andra?

Om jag minns ratt sa I det har fallet sa avbrots frihetsberovandet av andra. Vad hade hant om man inte hade upptackt att han bar ivag med flickan? Hade frihetsberovandet I sadana fall blivit langre och kanske med ytterligare och allvarligare brott involverade?

Att busen far "tillgodogora sig" en kortare tidsfaktor tack vare att omkringvarande ingrep ar ju ganska sa osmakligt, ar det inte?
Citera
2014-04-23, 07:44
Medlem
sanctissimuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Snubben har ju varit påtänd och antagligen bara fått infall att ta med flickan på en åktur i någon av attraktionerna.

man ska heller inte räkna bort, därutöver, effekten av att hälla i sig ett antal starköl kombinerat med psykofarmaka innehållande Pregabalin.
Citera
2014-04-24, 16:57
Medlem
På vilka grunder begärdes han häktad, från början, och är han fortfarande häktad?
Citera
2014-04-24, 18:59
Medlem
Ingen sitter häktad.

När det gäller bolaget så snodde han en flaska gin värd strax över 200 kr tidigare i mars.
Citera
2014-05-09, 19:15
Medlem
Toshiro.Mifunes avatar
Ni kallas till huvudförhandling
Plats och tid
Sal 1, - Lokal visas på informationstavla
Ullevigatan 15, Göteborg
Torsdag den 4 september 2014 kl. 10.45

Ni ska komma personligen.

Gör Ni inte detta kan Ni bli skyldig att betala 4000 kr i vite eller bli hämtad till tingsrätten av polisen.

här finns källan
Citera
2014-05-09, 20:55
Medlem
Sourcreamchipsens avatar
Öppen för allmänheten?
Citera
2014-05-09, 22:26
Medlem
Dr-Watsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sourcreamchipsen
Öppen för allmänheten?
Ja, det är det vanliga förfarandet vid huvudförhandlingar. Vissa delar kan avhandlas under stängda dörrar, men öppnas igen när det känsliga avhandlats.
Citera
2014-05-10, 07:13
Medlem
UT64s avatar
Vem är egentligen denne Anders A, och hur psykologin ut hos denne?

En snabbkoll ger vid handen att han härstammar från Frändefors i Dalsland och
flyttat till Göteborg. Någon nämnde att han jobbat i bevakningsbranschen och
dessutom varit intagen på psyket.

Mer info någon?
Citera
2014-05-17, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adolfhilter
Har han befunnit sig utomlands och gripits vid ankomsten till färjeläget i Trelleborg?

Han hade avvikit från ett LVM-hem i Lund. Han skulle även inställt sig till en förhandling men uteblivit.

När han greps och när häktningsförhandling ägde rum i april fann tingsrätten att skäl för häktning inte längre fanns.

Så han sitter väll fortfarande i dag på LVM-hemmet i Lund om han inte numera har avtjänat den tiden.
Citera
2014-07-23, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustFactsNoBS
Så han sitter väll fortfarande i dag på LVM-hemmet i Lund om han inte numera har avtjänat den tiden.

Hans LVM upphör juli 2014.
Citera
2014-09-18, 15:27
Medlem
spoilers avatar
"Tingsrätten gick på flickans version och dömde mannen för försök till olaga frihetsberövande till villkorlig dom och 80 dagsböter, samt att han ska betala skadestånd till flickan på 5000 kronor.

Mannen dömdes också för ringa narkotikabrott och snatteri."

http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=5968900
Citera
2014-09-18, 19:42
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spoiler
"Tingsrätten gick på flickans version och dömde mannen för försök till olaga frihetsberövande till villkorlig dom och 80 dagsböter, samt att han ska betala skadestånd till flickan på 5000 kronor.

Mannen dömdes också för ringa narkotikabrott och snatteri."

http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=5968900

Bara i Sverige; en prevers dåre försöker bära i väg med ett barn och straffet blir villkorligt och böter... skulle tro att de som är ansvariga för domen är lika galna som GM.
Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in