2014-01-21, 23:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ophelian
Är det någon som vet när det är dags för huvudförhandling eller vilken tingsrätt som gäller?

Btw. Tror ni den åtalade är medlem i Facebookgruppen "Hundförare utan gränser"

Det är 2 olika mål.

B11907-13 äger rum 5/3 och beräknas ta 2h 15 min i anspråk.
Målet mot polisen tar en hel dag, måndagen 27/1.
Enl uppgift i tråden från "thunk".
Senast redigerad av LiuWei1 2014-01-21 kl. 23:44.
Citera
2014-01-23, 11:26
Medlem
Är det NÅGON som läst hela FUP:en och baserar sina åsikter på den? Eftersom det mestadels bara talas om vad som händer på filmen så har jag svårt att tro det.

Frågor: Varför är polisen där från första början? Varför är han helt nerblodad? Varför har inte ambulanspersonalen vågat gå fram till honom? Vad hände precis när polisen anlände som inte har kommit med på film?

Om ni tror att hela hotbilden ligger i att "han ska spränga gatan" så är ni ute och cyklar!
Citera
2014-01-23, 15:03
Medlem
Om hon tror att han har en bomb på sig, och då börja slå honom med batongen så är hon ju mer dum i huvudet än vad snutar normalt är. hon hade ju kunnat utlösa bomben den jävla snuthorfittan
Citera
2014-01-26, 12:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LiuWei1
Det är 2 olika mål.

B11907-13 äger rum 5/3 och beräknas ta 2h 15 min i anspråk.
Målet mot polisen tar en hel dag, måndagen 27/1.
Enl uppgift i tråden från "thunk".

Glöm inte morgondagens förhandling i Stockholms tingsrätt, där bl a
polisprofessor Leif G W Persson kommer att vara intresserad åhörare.
Åtminstone sade han så i "VECKANS BROTT" häromdagen.
Citera
2014-01-26, 14:00
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thunk
Glöm inte morgondagens förhandling i Stockholms tingsrätt, där bl a
polisprofessor Leif G W Persson kommer att vara intresserad åhörare.
Åtminstone sade han så i "VECKANS BROTT" häromdagen.

Vad har rättegången mot polisen för målnummer?
Citera
2014-01-27, 00:16
Medlem
Fastän jag anser att den tilltalade gjorde fel kommer den tilltalade ändå att frikännas.
Alla vet att poliser särbehandlas i sverige och att rättsväsendet alltid är på polisernas sida.

Sverige behöver synnerligen en utomstående myndighet som sköter polismål.
Citera
2014-01-27, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av housepussy
Fastän jag anser att den tilltalade gjorde fel kommer den tilltalade ändå att frikännas.
Alla vet att poliser särbehandlas i sverige och att rättsväsendet alltid är på polisernas sida.

Sverige behöver synnerligen en utomstående myndighet som sköter polismål.

I det här fallet så handlar det nog mest om åklagarens framställning. Vill åklagaren ha en fällande dom så är det väl bara att ta fram två tv skärmar och köra filmen på ena skärmen och en film som visades på fb, med machete-svingande kriminella på den andra skärmen. Därefter fråga rätten ifall de kunde se någon skillnad på de inblandade i filmerna bortsett ifrån uniformen.

Men sedan är det ju klart att det är polisrabatt och eventuellt brudrabatt, men det kan ju bli grov misshandel ändå så att säga. Man får väl se vad de tycker och tänker i domen samt hur de resonerar.
Citera
2014-01-27, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
I det här fallet så handlar det nog mest om åklagarens framställning. Vill åklagaren ha en fällande dom så är det väl bara att ta fram två tv skärmar och köra filmen på ena skärmen och en film som visades på fb, med machete-svingande kriminella på den andra skärmen. Därefter fråga rätten ifall de kunde se någon skillnad på de inblandade i filmerna bortsett ifrån uniformen.

Men sedan är det ju klart att det är polisrabatt och eventuellt brudrabatt, men det kan ju bli grov misshandel ändå så att säga. Man får väl se vad de tycker och tänker i domen samt hur de resonerar.

ett annat bra och jämförbart exempel är mackmisshandeln om du känner till den.
två poliser vevade vild sina batonger på en pensionär. pensionären fick asså ta emot ett flertal batongslag från båda snutarna.
det sjuka var att pensionären först stod åtalad för våld eller motstånd mot tjänsteman innan övervakningsbilderna kom ut för båda snutarna hade ljugit ihop en historia.

båda snutarna frikändes till slut otroligt nog plus att de fick behålla sina jobb.
teoretiskt är alla lika inför lagen men sorgligt nog särbehandlas poliser i sverige.

därför tror jag att den kvinnliga snuten kommer att frikännas.
Senast redigerad av housepussy 2014-01-27 kl. 12:02.
Citera
2014-01-27, 12:26
Medlem
karlinges avatar
Hur kommer det sig att killen inte skriker Aj när han får batongslag på batongslag?

Innan klippet har han dessutom sopat sönder handen i en glasruta.

Detaljer som jag läst på enstaka ställen säger att de fann Amfetamin och Kokain i mannens fickor.

Skulle jag som ensam polis, man, bli hotad av en hög kille, omgiven av hans kompisar som filmar och avvaktar, efter att han redan slagit sönder sin hand, utsättas för detta, skulle jag givetvis också agera innan jag börjar få slag och sparkar.

I USA skulle killen varit i handbojor, tazerad redan en kvart tidigare. Svensk polis är för mesig, och då leder det i sin tur upp till liknande scenarion.

Givetvis ska denna polis gå fri, vilket hon också kommer att göra.

Cry me a river.
Citera
2014-01-27, 12:32
Medlem
karlinges avatar
Citat:
- När jag stannar polisbilen går han fram och slår hårt i rutan. Då inser jag att den här mannen är aggressiv, utåtagerande och labil, säger polisen när hon förhörs i rätten.

Enligt kvinnan säger mannen "rör du mig, då jävlar ska jag visa dig".

Mannen ska även ha sagt att han har sprängmedel, vilket polisen anser sig inte helt kunna utesluta. Hon håller i en skällande hund, höjer batongen och förvånas över att han inte backar.

- Samtidigt ser jag hur hela hans ansiktsuttryck förändras, hur han spänner käkarna. Det där har jag förstått betyder att han ska flyga på mig. Jag har sett andra med det uttrycket helt explodera. Om han ger sig på mig är risken stor att han slår ned mig, säger hon.

Hon berättar hur hon slår och slår, utan att det får effekt.

- Hunden har bitit honom, jag har slagit honom med batong, och det händer ingenting, säger hon, men inser till slut att slagen tar och beordrar då hunden att sluta.

Kvinnan är hundförare och har arbetat som polis i tio år.

osv osv osv....
Citera
2014-01-27, 13:22
Medlem
Gorthaurs avatar
Måste vart lättare för polis , ov osv på för 20~ år sen, inga mobiltelefoner som kan filma
Citera
2014-01-27, 13:28
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlinge
Hur kommer det sig att killen inte skriker Aj när han får batongslag på batongslag?

Innan klippet har han dessutom sopat sönder handen i en glasruta.

Detaljer som jag läst på enstaka ställen säger att de fann Amfetamin och Kokain i mannens fickor.

Skulle jag som ensam polis, man, bli hotad av en hög kille, omgiven av hans kompisar som filmar och avvaktar, efter att han redan slagit sönder sin hand, utsättas för detta, skulle jag givetvis också agera innan jag börjar få slag och sparkar.

I USA skulle killen varit i handbojor, tazerad redan en kvart tidigare. Svensk polis är för mesig, och då leder det i sin tur upp till liknande scenarion.

Givetvis ska denna polis gå fri, vilket hon också kommer att göra.

Cry me a river.

Du verkar väldigt säker på att hon går fri. Det är jag inte övertygad om. Om det visar sig i domstol att mannen var hög, hotade polisen, gjorde utfall som kunde uppfattas som att han skulle attackera henne, ja då är det väl för all del förståeligt. Det återstår att se om han faktiskt var hög, om han faktiskt hotade polisen och om han faktiskt tänkte slå henne. Att hon berättar en rolig historia är ju inte bevis nog.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in