2014-06-19, 12:14
Medlem
Besvärjarens avatar
^^Det är riktigt det är ca 3C skillnad på årsbasis men nu på sommaren ska det inte vara någon skillnad alls (ett normalt år) medan under September - Mars är skillnad ofta större än de 3C.
Första frost eller när frostrisk är över är många veckor till vår fördel på båda sidor om sommaren, + 1 timmer mer ljus om vintern.

Edit:Just nu, Stockholm 9,6C - Malmö 15,6C
Senast redigerad av Besvärjaren 2014-06-19 kl. 12:34.
Citera
2014-06-19, 14:43
Medlem
uluus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Besvärjaren
^^Det är riktigt det är ca 3C skillnad på årsbasis men nu på sommaren ska det inte vara någon skillnad alls (ett normalt år) medan under September - Mars är skillnad ofta större än de 3C.
Första frost eller när frostrisk är över är många veckor till vår fördel på båda sidor om sommaren, + 1 timmer mer ljus om vintern.

Edit:Just nu, Stockholm 9,6C - Malmö 15,6C

Intressant, det låter ju som man fått det optimala vad gällande väder om så är fallet. Det räcker ju alldeles utmärkt att sommar vädret är oförändrat men att det är varmare under höst-vinter.

En till timme av ljus på vintern gör nog sin lilla skillnad också skulle jag tro.

Tack för svar.
Citera
2014-06-19, 16:13
Medlem
Exaktes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uluu
Intressant, det låter ju som man fått det optimala vad gällande väder om så är fallet. Det räcker ju alldeles utmärkt att sommar vädret är oförändrat men att det är varmare under höst-vinter.

En till timme av ljus på vintern gör nog sin lilla skillnad också skulle jag tro.

Tack för svar.

Har också bott både i Stockholm och Skåne, och för mig var den största skillnaden att vintern känns mycket längre och mörkare norrut. I Skåne känns det som att hösten varar längre och våren kommer tidigare, samtidigt som tiden där i mellan inte är lika mörk och kall, trots att det givetvis både är mörkt och kallt. Det är trots allt Sverige vi pratar om.

Jag har en tendens att gå i dvala och bli lätt deprimerad i vintermörkret, men mår betydligt bättre i Skåne än vad jag gör i Stockholm. En timme extra ljus och ett par grader varmare gör så mycket. Om man har problem med det rekommenderas det varmt.
Citera
2014-06-19, 20:44
Medlem
uluus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Exakte
Har också bott både i Stockholm och Skåne, och för mig var den största skillnaden att vintern känns mycket längre och mörkare norrut. I Skåne känns det som att hösten varar längre och våren kommer tidigare, samtidigt som tiden där i mellan inte är lika mörk och kall, trots att det givetvis både är mörkt och kallt. Det är trots allt Sverige vi pratar om.

Jag har en tendens att gå i dvala och bli lätt deprimerad i vintermörkret, men mår betydligt bättre i Skåne än vad jag gör i Stockholm. En timme extra ljus och ett par grader varmare gör så mycket. Om man har problem med det rekommenderas det varmt.

Intressant att höra att du upplevt det som en tydlig och högst märkbar skillnad. Det här är ju ett stort plus vid en eventuell flytt upplever jag. Jag hade mina förhoppningar men var inte helt och hållet övertygad om att det faktiskt skulle vara fallet.

Trevligt att du tog dig tid att svara.
Citera
2019-11-05, 10:57
Medlem
Definitivt Skåneområdet.

Varmare och ljusare, det är en stor skillnad, skiljer sig flera grader, ibland det dubbla graderna.
Närmare Europa, gillar man resa till Europa så är det en stor fördel.
Själva viben och atmosfären är mer kontinental, det påminner mycket om Nederländerna eller Norra Tyskland medans Stockholm känns nästan lite Baltiskt, Finskt eller Ryskt.
Billigare prisnivå, både bostäder och mat är billigare på grund av billig import från Europa.
Bättre vägar som inte är lika slitna som i Stockholm på grund av klimatet och dubbdäcken.
Allmänt renare och mer ordning, allting ser finare ut, Stockholm ser väldigt slitet och smutsigt ut, man har inte lagt lika mycket energi på att göra staden fin med dekorationer och sånt.
Finare landskap.
Bättre mat generellt sätt.
Mer konservativ kultur, inte lika PK som Stockholm.
Enklare att segregera sig i någon villaförort jämfört med Stockholm där allting ligger i en smet. Bor man i Svedala kan man undvika blattarna från Malmö men bor man i Sollentuna så bor man granne med dem.
Kastrup som har lägre flygskatt och är större än Arlanda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in