Citat:
Ursprungligen postat av
sp3tt
Elementen är själva ekvivalensklasserna, [0]_m, [1]_m, ... [m-1]_m. Ekvivalensrelationen är a ~ b <=> m | (a-b) där | betyder "delar". Det går att definiera en naturlig addition genom
[a] + [b] := [a+b]
som inte beror på valet av representanter a och b, eftersom [a] = [a'] => a' = a + km för något heltal k, så
[a'] + [b'] = [a'+b'] = [a + km + b + lm] = [a+b]
ty [a+b + (k+l)m] = [a+b].
Notera nu att till exempel [-1] är ett element av Z_m: [-1] = {..., -1-m, m-1, 2m-1, ... }. Och det är så att [-1] + [1] = [m-1] + [1] = [m] = [0].
Det är lite fel att prata om element i Z_m som negativa men man kan prata om
inverser. Om [k] \in Z_m så finns ju också [-k] \in Z_m och [k] + [-k] = [0]. Om man låter -[k] betyda [-k] är alltså uttryck som [l] + (- [k] ) eller [l] - [k] väldefinierade.
Jag har mycket att ifrågasätta gällande ditt svar. Du pratar om inverser i Z_m och om jag förstår dig rätt, så hävdar du att om [k] ∈ Z_m så gäller även att [-k] ∈ Z_m, och eftersom [k] + [-k] = [0] fölljer att [-k] är inversen till [k]? Om du menar såsom jag tror du menar så undrar jag om din definition av en invers är ekvivalent med definitionen:
"Ett element i x i Z_m sägs vara inverterbart om det existerar ett r i Z_m sådant att x*r = 1 i Z_m, elementet r sägs då vara inversen till x".
Rätta mig om jag har fel. ifall [k]_m ∈ Z_m, där [k]_m är en ekvivalensklass som består av alla x som är kongruenta med k mod(m) (eller ekvivalent, [k]_m består av alla tal x´som uppfyller att x´- k är delabrt med m), så gäller att även [k + vk]_m ∈ Z_m för något heltal v, eftersom
[k + vk]_m = [k]_m . Speciellt gäller det för v = -2, Dvs om [k]_m ∈ Z_m så följer att [-k]_m ∈ Z_m
Återgång till vårt ursprungliga problem ger, om [i]_m ∈ Z_m så följer att [-i]_m ∈ Z_m. Stämmer det?