Citat:
Ursprungligen postat av
psilosofisk
Nej, jag tror att typ I är långt vanligare än att bara muslimer skulle vara så. Jag tror att det är väldigt vanligt att åtminstone grunden för ens världsbild är vilka personer man litar på såsom auktoriteter, samt vilka man inte litar på såsom fiender.
Kan du ge ett exempel på vad en sådan
hård tro/övertygelse kan vara i praktiken?
(Det borde vara enkelt, men jag kan inte komma på någon när jag försöker)
Citat:
Och jag tror att de flesta i någon mån föredrar att vinna en diskussion, framför att "förlora" den, bli övertygad om att man hade fel.
Jag tror inte att jag har någonting emot att "förlora", under förutsättning att jag har blivit övertygad.
Vilket i praktiken (nästan) aldrig sker, utan det vanliga är att kommunikationen avbryts.
Ett, av troligen många, skäl till detta är nog att något övertygande inte är möjligt mellan
världsbilder som i allt för hög grad skiljer sig från varandra (Där man misslyckas med att finna gemensamma utgångspunkter).
Citat:
...d.v.s. framställer världen som mindre barbarisk än vad det är...
Det där är en intressant aspekt som jag inte avhandlat ännu. Jag tror att det ligger något i det du sagt om att det finns någon form av rå, eller brutal, fundamentalsanning om världen
som man helt enkelt inte vill ta till sig (eller
bosätta sig i),
och att
världsbilden då skulle utgöra en sockrad version, vars syfte är att låta oss slippa
påminnas om vår belägenhet, fram till den dag då vi befrias från att vara.
Vilket torde komma mycket nära Freud och psykologiska försvarssystem.
Förknippar jag med uttrycket "Kommunikativt handlande"?
Citat:
skall ha...försvarat ett tänk som ligger nära att det finns en giltig typ II-mentalitet, att ord inte endast är medel för makt utan att man mycket väl kan säga "aha!" till svar på ett argument, utan att fördenskull ha förlorat makt.
Vilket jag betraktar som en självklar sanning. Jag förstår inte vad makt har med argumentation att göra.
Aha-upplevelsen är väl snarare kommunikationens mening - att få sina cirklar rubbade, att aldrig mer bli densamme igen.
Citat:
Men jag har inte själv läst denna filosof.
Inte jag heller.
Jag tror att jag gjorde ett försök att lyssna på honom på Youtube, men hans röst var så hemskt påfrestande (svag, darrig?) att jag gav upp inom loppet av sekunder.
Citat:
Sedan har vi frågan vad som utgör bäst försvar mot att bli övertygad av sina fiender--om det är att redan ha svaren på de saker som fienden ifrågasätter, genom att ha en utarbetad världsbild som man antingen har fått färdig av "de goda" (typ I) eller arbetat fram helt eller delvis på egen hand (typ II), eller om det bästa försvaret är att helt enkelt säga: "blablabla, jag lyssnar inte på dig, för du är min fiende" (och hålla för öronen).
Jag skulle,
tentativt, satsa på det andra alternativet - skydda mig mot kontamination.
Det första alternativet ger på mig intryck av att jag blir lika dum som den vars dumhet jag försöker försvara mig mot (Lägger mig på dennes nivå).
Det andra alternativet innebär, tentativt, för mig att jag blir totalt oduglig (hoprullad igelkott) medan Den Som Gör Ont är i närheten, med möjlighet att rulla ut mig igen när denne försvunnit.
Det bör läggas märke till att ingendera av alternativen är tillfredsställande.