2013-07-11, 19:59
Medlem
N vad sger ni?

I works = Pages, Numbers, keynote a 149 kr

Frdelar nackdelar:
Openoffice= Gratis
MS-Office= femtioelva olika priseklasser
Iworks =450 kr

r alla kompatibla med ex MS office och Ms-Word?
HUr funkar exceldokument med formler i Numbers?
Citera
2013-07-11, 20:39
Medlem
systems avatar
Min erfarenhet, som r ringa, sger:
- Excel utan formler till Numbers = helt OK
- Excel med formler till Numbers = inte OK
Frgan r hur ofta dr finns formler. Och isfall hur ofta de stller till problem. Jag jag inte svaret.

Openoffice, som en av mina kollogor anvnder, har funkat utmrkt under flera r. Hon har nog aldrig saknat ngot eller gtt miste av ngot som r MS Office-relaterat. Dock kan dr kanske finnas fallgropar, men jag har sjlv inte hrt ngra.

Jag skulle vilja se MS Office vs iWorks som tv olika sviter som bda har sina fr- och nackdelar.

MS Office = gonen blder d man tittar i dokumententen. Knappar/ikoner verallt, ingenting r gjort att se p, bara gjort av ingengrer istllet fr grafiker. ppna samma dokument i iWorks och allt r mjukt och trevligt. Ett Worddokument ppnat i Word med minimal text tar upp runt 50% av min skrmyta (som r betydligt hgre n 1920x1080) p grund av ondiga marginaler och alla jvla menyer/knappar som man sllan eller aldrig behver.

Jag har bda paketen installerade bde hemma och p jobbet, och jag anvnder MS Office bara nr det verkligen behvs. Men ibland behvs det. Tyvrr.
Citera
2013-07-11, 23:46
Medlem
Littons avatar
Jag har lagt ner MS Office sedan lnge. Ibland hamnar man nd framfr monstret. I praktiken har inget hnt sedan version 97.

Rent generellt trivs jag med iWork och det r mest Numbers som r kritiskt. Fr ren text finns det mngder av fina program till Mac (till skillnad mot PC). Bean kar min srkivgldje. Gratis, snyggt, tyst och enkelt.

Det enda jag strt mig p i Numbers r att man inte kan applicera en formel p en hel kolumn.

Vad jag vet s utvecklas OpenOffice inte lngre aktivt. Av det sklet har jag bytt till LibreOffice. Yxigt och konservativt men det mesta finns med.
Citera
2013-07-19, 15:01
Medlem
Ajaxxs avatar
s en som inte har srskilt mycket erfarenhet av ngot av paketen och skall plugga p hgskolan, vad r bst?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in