2013-07-11, 19:00
Medlem
Hej, har haft ont i knät i nån månad och gick till vårdcentralen. Han sa att det var inflammation jag hade och att jag skulle ta Naproxen Mylan 500mg 2ggr per dag i 5 dagar och avstå från att springa osv.
Gjorde det men har ej hjälpt, har fortfarande ont när man trycker lite löst på knät och om jag sitter still en liten stund. T.ex. om jag sitter på en stol med benen i ungefär 90 grader så börjar det värka i knät och jag måste då sträcka ut det. Började käka voltaren efteråt men det har inte heller hjälpt
Knät är ej svullet eller något sånt.
Kan tillägga att jag spelar basket om det har någon betydelse..
Vill verkligen kunna träna som vanligt nu och vet någon här vad jag bör göra?

Här är en bild på vart jag har ont. Har markerat med rött på stället. (bilden är ej min).
http://i42.tinypic.com/2re6tco.png
Om jag har vart otydlig så får ni gärna fråga så besvarar jag så gott jag kan!

Tack
Citera
2013-07-11, 20:07
Medlem
Infogas avatar
Fick samma sak förra sommaren, mediciner och sånt skit är det ingen mening att ta det hjälper knappast.

Det går över av sig självt, tror jag hade det ca 2 månader, kanske lite längre.
Citera
2013-07-11, 20:15
Medlem
arnold2k5s avatar
Om du har någon inflammation kan det ta tid. Se till att verkligen vila ordentligt annars riskerar du att förvärra de massor
Citera
2013-07-11, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Infoga
Fick samma sak förra sommaren, mediciner och sånt skit är det ingen mening att ta det hjälper knappast.

Det går över av sig självt, tror jag hade det ca 2 månader, kanske lite längre.
Sprang du eller utövade du någon slags sport undertiden? Eller vilade du helt?

Citat:
Ursprungligen postat av arnold2k5
Om du har någon inflammation kan det ta tid. Se till att verkligen vila ordentligt annars riskerar du att förvärra de massor
Hur länge tror du att jag behöver vila? Har redan vilat i 2-3 veckor och jag blir lite småsur då jag hade bestämt mig för att träna mkt denna sommar.. Men så fick jag detta...
Citera
2013-07-11, 21:50
Medlem
Infogas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DwightHoward

Hur länge tror du att jag behöver vila? Har redan vilat i 2-3 veckor och jag blir lite småsur då jag hade bestämt mig för att träna mkt denna sommar.. Men så fick jag detta...

Jag vilade knäna under den tiden och tog mest promenader, jag fick det pga för mycket cykling, så jag cyklade inte lika hårt som jag gjorde förut.
Citera
2013-07-11, 22:39
Medlem
arnold2k5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DwightHoward

Tills det blir bra. vet att de e precis det svaret du inte vill ha. Sånna saker kan ta tid. Åkte på en muskelbristning i ryggen, var borta halva fotbollssäsongen som exempel. Har vänner som ignorerat smärtan och kört på. Dom har idag kroniska inflamationer och kommer ev aldrig mer kunna träna enligt sina läkare..
Citera
2013-08-15, 23:35
Medlem
Crimxons avatar
1. Skippa Voltaren - Det är bara en kortsiktig lösning för att ta ner inflammation. Vid längre användning påverkar den proteinsyntesen negativt och gör att du tappar/inte ökar i muskelmassa. Vilket såklart är kontraproduktivt då du vill bli starkare för att minska belastningen på lederna.

Satsa på en mer långsiktig lösning istället. Det du är ute efter är att minska kroppens inflammatoriska respons. Google är din vän. Men för att nämna några kosttillskott: Omega3, Astaxanthin och Cissus.

Daglig nedkylning i form av kalla duschar/isbad/kylpåse är också att rekommendera

2. Aktiv Vila/Rehab - Sitt inte i soffan och vänta på att det blir bättre, aktivera dig istället. Gör klassiska rehabövningar som utfallsgång och benspark osv osv. Du får lyssna på din kropp och anpassa intensiteten därefter. Jag skulle dock köra på så länge smärtan inte är akut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in