Citat:
Ursprungligen postat av
Bluetit
Hej!
Det är såhär, jag älskar att dansa och är ute och dansar mycket med mina vänner. Nu menar jag inte dansa på krogen utan bugg.
…
Jag vet inte riktigt vad jag ska göra för att han ska sluta vara svartsjuk, jag smsar och ringer honom när jag är ute för att han ska känna sig lugnare. Pratar med honom om det etc. Så det jag undrar är om någon här ute kanske har någon annan bra idé?
Själv har jag lite svårt att förstå mig på svartsjuka. Om vi är ute på krogen och det t.ex. kommer en brud som raggar på min kille känner jag mer "haha, du kan ju försöka men han är min.".
Att du inte förstår dig på svartsjuka är för att det på riktigt är som det låter - en sjukdom. Var tacksam över att du är frisk och fundera på om du vill leva med de begränsningar sjukdomen innebär. Om du väljer det, var vaksam på andra tecken som hotar din frihet. Till exempel om din partner talat illa om någon i din närhet vilket kan få dig att mentalt distansera dig från dem. Att det gäller just dans i ditt fall gör det lite svårare att se svartsjukan för hur sjuk den är.
På din fråga om vad du kan göra för att minska svartsjukan svarar jag att du inte kan göra någonting åt den mer än att lära sig leva med den. Att hålla på och ringa som du beskriver upprätthåller bara din partners behov av kontroll så sluta med det, förklara bara läget och se vad som händer.