Citat:
Ursprungligen postat av
Rymdkommissarie
Nej, det tror jag faktiskt inte. Jan hade flärden att välja själv att gå igenom denna djungel, något som många av flyktingarna inte har, han var därmed en lyxturist. Om folk går igenom där frivilligt är det med beväpnade följeslagare och många personer på en gång, inte ensam. Att vandra genom Darien-gapet frivilligt helt ensam och obeväpnad i sandaler och en ryggsäck med några chokladkakor är vansinne oavsett hur lata flashbackare är. Han var en slags vandringens grizzly-man, han hade förlorat begreppet om sin egen begränsning. Tur att han inte drog med sig flickvännen i döden.
Det låter ju på det du skriver som att du känner personigen väl till Darien-gapet? Har du nån särskild erfarenhet eller kunskap? Jag vet inte hur det var just där, men jag vandrade solo i bergen mellan Venezuela och Colombia ett par år före Jan, något som avråddes från p.g.a beväpnade smugglare och gerillamän. Det finns många såna områden i sydamerika och det kanske utgör en risk utöver vad de flesta turister vill ta, därför avråds det, men ändå är det inte nödvändigtvis vansinnigt farligt för den som är ung, frisk, erfaren, hör sig för kontinuerligt med de man möter och är vaksam.