2024-04-11, 07:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FallinThrowAway

Kort sagt så var hela Jans idé rent vansinne. Han skulle aldrig ha överlevt oavsett vad som hände.

Är det inte lite så att vi sitter och skriver på flashback medan röven växer sig frodigt stor, och har åsikter om mer aktiva människors liv, helt enkelt för att det känns bekvämare än att reflektera över vårt eget gråtrista öde, eller än värre, att detta öde inte alls är förutbestämt, utan helt och hållet beror på vår egen initiativlöshet och vår inpräntade skräck att avvika från normen?
Citera
2024-06-09, 11:44
Medlem
Rymdkommissaries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enok71
Är det inte lite så att vi sitter och skriver på flashback medan röven växer sig frodigt stor, och har åsikter om mer aktiva människors liv, helt enkelt för att det känns bekvämare än att reflektera över vårt eget gråtrista öde, eller än värre, att detta öde inte alls är förutbestämt, utan helt och hållet beror på vår egen initiativlöshet och vår inpräntade skräck att avvika från normen?

Nej, det tror jag faktiskt inte. Jan hade flärden att välja själv att gå igenom denna djungel, något som många av flyktingarna inte har, han var därmed en lyxturist. Om folk går igenom där frivilligt är det med beväpnade följeslagare och många personer på en gång, inte ensam. Att vandra genom Darien-gapet frivilligt helt ensam och obeväpnad i sandaler och en ryggsäck med några chokladkakor är vansinne oavsett hur lata flashbackare är. Han var en slags vandringens grizzly-man, han hade förlorat begreppet om sin egen begränsning. Tur att han inte drog med sig flickvännen i döden.
Senast redigerad av Rymdkommissarie 2024-06-09 kl. 11:51.
Citera
2024-06-09, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rymdkommissarie
Nej, det tror jag faktiskt inte. Jan hade flärden att välja själv att gå igenom denna djungel, något som många av flyktingarna inte har, han var därmed en lyxturist. Om folk går igenom där frivilligt är det med beväpnade följeslagare och många personer på en gång, inte ensam. Att vandra genom Darien-gapet frivilligt helt ensam och obeväpnad i sandaler och en ryggsäck med några chokladkakor är vansinne oavsett hur lata flashbackare är. Han var en slags vandringens grizzly-man, han hade förlorat begreppet om sin egen begränsning. Tur att han inte drog med sig flickvännen i döden.

Det låter ju på det du skriver som att du känner personigen väl till Darien-gapet? Har du nån särskild erfarenhet eller kunskap? Jag vet inte hur det var just där, men jag vandrade solo i bergen mellan Venezuela och Colombia ett par år före Jan, något som avråddes från p.g.a beväpnade smugglare och gerillamän. Det finns många såna områden i sydamerika och det kanske utgör en risk utöver vad de flesta turister vill ta, därför avråds det, men ändå är det inte nödvändigtvis vansinnigt farligt för den som är ung, frisk, erfaren, hör sig för kontinuerligt med de man möter och är vaksam.
Citera
2024-06-10, 03:58
Medlem
Citat:
Det är ändå väldigt enkelt att avfärda ett mänskligt fenomen eller beteende sådär, som "inte normal" eller "aspberger". Är det inte på det hela taget en försvarsmekanism för att slippa grubbla över om vi själva kunde gjort samma sak? En reaktion från den som inte vill se den komplexitet och mångfald vi alla har inom oss.

Varför pratar ingen om Göran Kropp i termer av aspberger? Det är ju exakt samma fenomen: man börjar ta risker, blir sporrad av glädjen att berätta om äventyren för andra, beteendet förstärks, man fortsätter skruva upp risknivån tills en dag oturen slår till. Vem som helst kan hamna i det beteende och det är välkänt bland äventyrare att den som fortsätter pröva sina gränser till slut finner dem.

Är det inte vi som aldrig ens vågat prova hoppa fallskärm som i bekvämlighet tillskriver Jan neuropsykiatriska diagnoser, för att vi ska slippa tänka på att vi är lika tragiskt fega och tråkiga som får? För Jan kanske vi framstod lite så. Kanske var han angelägen att inte bli som oss.

Allmänt excentriskt beteende och den här sortens äventyrarupptåg har alltid varit förknippade. Inget konstigt i det: bägge handlar om att pröva gränser, av nyfikenhet, livslust, intresse för andras reaktion, och kanske förhoppningen att inspirera fler stackars boskapsdjur till att våga smaka på gräset utanför inhägnaden.

Yes!

Han hadde sikkert masse bra og fine opplevelser på disse reisene sine. Kjente seg kanskje udødelig til slutt og tøyde strikken for langt. Folk gjør det i trafikken og andre steder hele tiden. Base jumpere krasjer jevnlig. Noen av dem er ferske og gjør fatale tabber, men mange er svært erfarne. Se bare på bfl.baseaddict.com. Alle som presser grensene sine ekstremt vil vel bomme med risikovurderinger nå og da. Det har med vane, adrenalin og mye annet å gjøre. De fortsetter likevel, selv uten diagnose av noe slag. Det er vel menneskelig. Folk er ikke skapt for bare trygghet. Det var for mange tusen år uten.
Senast redigerad av Jegvetikke 2024-06-10 kl. 04:19.
Citera
2024-06-10, 04:29
Medlem
WhenAllLightDiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ladrima
Jag fick samma känsla, typ lite aspig.

Jag gick i samma klass som han i lågstadiet, han var en minst sagt annorlunda filur redan då som stack ut med sitt avvikande vis.
Citera
2024-06-10, 08:00
Medlem
Loekskals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Var det han som hade en skum GPS tracker med sig? Eller var det ett annat mord i Darien Gap?
Minns att i det fallet så ansågs GPS grunkan vara rent CIA verktyg av guerillan. Personen blev mördad och kastad utför ett stup.
Han hade någon typ av Eboksläsare typ en Amazon Kindle med sån där magnetisk skärm som jag antar kan se lite suspekt ut.
Citera
2024-06-10, 08:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jegvetikke
Yes!
Det har med vane, adrenalin og mye annet å gjøre. De fortsetter likevel, selv uten diagnose av noe slag. Det er vel menneskelig. Folk er ikke skapt for bare trygghet. Det var for mange tusen år uten.

Exakt vad jag också tror! Hjärnan är inte gjord för den trygghet vi lever i idag. Sen är svenskar också mer trygghetsmissbrukare än de flesta och mer avogt inställda till äventyr. Vi är kanske förebilden till Tolkiens "hobbits" i vårt lilla nordligt belägna land. I Norge går åtminstone alla "på tur" nån gång ibland.
Citera
2024-06-10, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Loekskal
Han hade någon typ av Eboksläsare typ en Amazon Kindle med sån där magnetisk skärm som jag antar kan se lite suspekt ut.

CIA hade skickat agenter som rekade var rebellfästen fanns och dirigerade artilleri eller bombanfall till GPS koordinater. Rebellerna trodde han kanske var en sån agent och att manicken var en GPS. Enligt dokumentären i SR.
Citera
2024-06-26, 23:19
Medlem
Rymdkommissaries avatar
Citat:
CIA hade skickat agenter som rekade var rebellfästen fanns och dirigerade artilleri eller bombanfall till GPS koordinater. Rebellerna trodde han kanske var en sån agent och att manicken var en GPS. Enligt dokumentären i SR.

Han trodde väl att han kunde charma och få alla att bli snälla och avväpna dem med sin personliga diplomati. Naivt och blåögt skulle jag kalla det.
Citera
2024-08-12, 16:20
Förstod jag det rätt att Janne hade hittats nära sitt slutliga mål vid gränsen? Då har han alltså vandrat med sandaler under regnperioden genom världens farligaste djungel och nådde nästan sitt slutmål? Eller tog gerillan honom tidigare och han fick rida åsna? Jaja det var helt klart en tidsfråga, med gerillor med marxistisk bakgrund som lurar bakom varje träd. Självmords turism!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in