2013-07-11, 07:17
Bannlyst
Jag har haft eget boende i 10 år nu och betalat räkningar lika länge.

Något jag fick lära mig av mina föräldrar innan jag fixade eget var att alltid spara betalda räkningar utifall elbolaget eller annat företag råkat "glömt" att man betalat och skickar en till räkning.

Jag har nu 10 års pappersräkningar och andra "viktiga" papper, de flesta ligger nere i källaren, har aldrig reflekterat så mycket av detta utan bara varit något jag gjort för att "det är så man ska göra" men idag så störde jag mig för 327648923 gången lite smått på att en byrålåda jag har var lite för full med papper och kom på att jag aldrig någonsin under 10 års tid fått problem som krävde att jag behövde en betalt faktura eller liknande tillhands

Funderar på att börja slänga allt sånt skit allteftersom de blir betalda

Sparar ni alla era betalda räkningar? Har ni någonsin behövt dem?
Citera
2013-07-11, 07:21
Medlem
jag har aldrig sparat och har aldrig behövt visa att jag betalt...

sen förstår jag ej hur man ska kunna visa med en räkning att den är betald...... det är ju likosm ej godtagbart av företagen at jag med penna skriver på räkningen att den är betald datum xxxx-xx-xx.

dessutom så skulle det behöva bevisas något om betalning så är det bara att gå in på din egen internet bank och kolla historiken.
Citera
2013-07-11, 07:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sugarpuffextrem

Något jag fick lära mig av mina föräldrar innan jag fixade eget var att alltid spara betalda räkningar utifall elbolaget eller annat företag råkat "glömt" att man betalat och skickar en till räkning.

Jag har nu 10 års pappersräkningar och andra "viktiga" papper, de flesta ligger nere i källaren, har aldrig reflekterat så mycket av detta utan bara varit något jag gjort för att "det är så man ska göra" men idag så störde jag mig för 327648923 gången lite smått på att en byrålåda jag har var lite för full med papper och kom på att jag aldrig någonsin under 10 års tid fått problem som krävde att jag behövde en betalt faktura eller liknande tillhands

Är ung så har bara haft internetbanken, och har aldrig sparat en enda räkning då jag när jag vill kan kolla gamla transaktioner och betalningar
Citera
2013-07-11, 07:26
Medlem
Muppers avatar
Jag skriver alltid datum då det är betalt som en liten notis till mig själv
De åker sedan in i pärmen, snart tid för lite rensning dock.
Citera
2013-07-11, 08:14
Medlem
elizadeaths avatar
1 år brukar jag köra, sen kastar jag skiten.
Citera
2013-07-11, 08:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sugarpuffextrem

Jag fick med höra att man ska spara, men eftersom man nu betalar via nätet, så försöker jag rensa så mycket jag bara kan. Allt finns sparat på banken, vad jag betalat för räkningar osv.
Citera
2013-07-11, 09:08
Medlem
trottwells avatar
Konsumentfordringar preskriberas efter tre år, dvs om du vill vara säker, spara kvittona i drygt tre år.

Citat från kronofogdens hemsida:

"För konsumentfordringar är preskriptionstiden tre år. Exempel på detta är privat telefonräkning och postorderskuld. Det finns vissa skulder som framstår som en konsumentfordran men som inte anses vara det, t.ex. Trafikförsäkringsföreningens krav på trafikförsäkringsavgift enligt trafikskadelagen."

http://www.kronofogden.se/Preskription.html

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19810130.HTM
Citera
2013-07-11, 09:10
Medlem
willas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elizadeath
1 år brukar jag köra, sen kastar jag skiten.

Samma här. Dock fyller det inte någon funktion längre och alla transaktioner sparas ett år på internetbanken. Jag kommer sakta men säkert och börja rensa undan allt för att tillslut bli fri från det överflödiga, det vill säga allt utom bostadskontrakt o.s.v.
Citera
2013-07-11, 09:16
Medlem
Limhamns avatar
1-2 år kan vara lagom. Ibland kan man ha nytta av vissa saker i deklarationen. Spara dock deklarationer i 5 år om något dyker upp/du vill ändra något.
Citera
2015-01-20, 03:51
Medlem
Acid-Brains avatar
Har själv sparat och arkiverat telefonräkningar, diverse fakturor, inköpskvitton, kontoutdrag och andra "viktiga" papper som berör ekonomin. Övergick naturligtvis till elektronisk arkivering på grund av smidigheten, och tänkte att livet skulle bli lättare hädanefter.

Har mer eller mindre regelbundet suttit och gått igenom olika ekonomiska papper med avsikt att dokumentera och arkivera dem i självskapade kartotek på datorn. Det kan vara väldigt tidskrävande att sitta och ladda ner, namnge, datumföra och flytta omkring allehanda pdf-dokument till rätt kartotek. Där sitter man sedan med bultande huvudvärk och försöker få ordning på allt. Ibland kan det ta flera timmar innan man äntligen är färdig. Men inte ens när jag är färdig blir jag lugn, eftersom det alltid känns som om det är någonting man missat.

Därmed kan man även få ångest ifall man märker att man inte hunnit ladda ner alla pdf-dokument från t.ex. telefonoperatören, då dessa vanligtvis sparas för högst ett år, oftast enbart för 6 månader. Ett fult hål har skapats i arkiveringen, ett hål som aldrig mer går att täppas igen utan att behöva beställa ett skilt avgiftsbelagt verifikat för fakturan. Avgiften för dessa är oftast skyhög, så jag har aldrig tytt mig till denna åtgärd. Istället har jag försökt kompensera för det missade verifikatet genom att börja arkivera någonting annat.

Det intressanta med detta arkiverande är att jag aldrig någonsin i mitt liv, inte en endaste gång, varit tvungen att öppna något av dessa dokument i något som helst syfte. Har varit fullt medveten om att jag aldrig någonsin kommer att behöva dessa pdf-dokument igen, men har trots det fortsatt att mansikt arkivera dem. Varför vet jag inte. Känns ju i sanningens namn ganska dystert att ha detta arkiv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in