Citat:
Ursprungligen postat av
KaptenFantastisk
Jaha, en I&I-nisse som hittat hit.

Du får gärna backa upp det sistnämnda. Den huvudsakliga invandringen till Italien kommer ifrån Europa och man räknar med drygt tre miljoner muslimer i landet år 2030, d.v.s. en tjugondel av befolkningen. Såvitt jag har kunnat läsa mig till var Somalia inte ens på topp 20 vanligaste invandringsländerna till Italien så sent som 2011.
Undrar för övrigt hur bilden är artificiell? Du menar att Sverige egentligen minskar i befolkning, bara det att alla räknat fel?
Ja, andelen etniska svenskar minskar, medan andelen araber, romer, somalier, albaner, etc ökar. Det är väl inte svårt att förstå. Man måste mycket långt ut på landet, eller vara väl barikaderad på Lidingö för att undgå att märka obalansen. Välkommen till Malmö, min vän!
Vad gäller invandringen till Italien kan flyktinglägret på Lampedusa anföras som exempel på trycket söderifrån. Befolkningen på ön var förtvivlade över 7.000 invandrare från Libyen och kontaktade Berlusconi, som faktiskt reste dit och tog itu med saken. Så vitt jag vet släpptes libyerna vidare till Sicilien. Att förneka immigrationstrycket från Afrika är omöjligt, om man vill hålla sig i närheten av verkligheten.
För att återknyta till trådens egentliga ämne: arbetslösheten och osäkerheten är ju naturligtvis ett skäl till att inte skaffa barn, utom för dem som förlitar sig på att gud ska ta hand om dem, om de bara följer Koranens och G.T:s påbud och förökar sig som råttor och uppfyller jorden. Men det som skiljer Italien från Sverige är föräldraförsäkringen, som tryggar arbetande människors möjlighet att återuppta sitt yrkesliv efter barnafödande och -ledighet. I princip ska ju inte ett års barnledighet medföra något avbrott i karriären, löne- eller avancemangsmässigt, i Sverige. I Italien är förmånerna mycket mera begränsade. De som väljer att investera i en utbildning, tvekar i det längsta att riskera karriär och jobb genom att kliva ur råttrejset ett år och skaffa barn, och än mindre att göra så två eller tre gånger.
Enkelt, eller hur! Och inte helt olikt de strukturer som raserade romarriket inifrån.