Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-12-18, 08:58
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mistadabolina
Trodde det var ngt caféprogram-liknande men siewert låter inte helt fel han heller

Det är möjligt att du har rätt. Men att Ingo var med i TV efter efter att han blivit anmäld för misshandel kommer jag också ihåg.

Tror att bråket uppstått på krogen. Anmälaren hade gått fram till Ingo och börjat provocera honom genom att hävda att Ingo aldrig hade blivit världsmästare om det varit Cassius Clay som varit hans motståndare i VM-fighten. Ingo var trött på frågan och inte sugen att diskutera den och sopade därför till honom. Killen blev kränkt och gick till polis och media. Fan vet om inte killen var journalist själv.
__________________
Senast redigerad av yabbis111 2016-12-18 kl. 09:05.
Citera
2020-09-10, 09:30
  #14
Medlem
Massajens avatar
Ingos storhet går inte att förneka. Oberoende av hur vi vill kommentera hans boxning. En svensk som på 50-talet tar VM-titeln i tungvikt! För dom flesta framstod det som ett skämt. Inte många européer hade lyckats tidigare. Den siste var italienaren Carnera om jag minns rätt. Lät då lika otroligt som att i dag höra tipset att en svensk Kalle Andersson tar hem hundrametetersfinalen i nästa OS.
Citera
2020-09-13, 11:41
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mx_1337
Ingo's vinst mot Floyd Patterson när han tog titeln, och vinsten mot Eddie Machen i matchen innan måste ses som de två hittills största segrarna i svensk kampsportshistoria.

Matchen mot Machen, var en match som Ingemar Johansson egentligen inte skulle kunna vinna.
Eddie Machen var #1 contender, och skulle egentligen bara åka till Göteborg och knocka "the fat Swede" för att sen åka tillbaka till staterna och invänta titelmatchen mot Floyd Patterson.

Men inför 50 000 åskådare på gamla Ullevi så gick "the fat Swede" ut hårt och efter en trevande inledning i första ronden gick Machen i golvet efter att han smakat på Ingo's högerslägga, han tog sig upp och fighten fortgick tills han återigen gick i golvet, denna gång med större kraft än tidigare.
Betydligt mer groggy än efter första nedslagningen kravlar han sig upp under räkningen bara för att sekunder senare bli slagen medvetslös, och Ingo var därmed #1 contender och näste titelutmanare.
Resten är historia, även om tiden som champion var kortvarig så hade vi ändå en svensk som världsmästare i tungvikt - den största titeln av dem alla.

Var själv inte med på den här tiden, men har sett denna matchen, samt samtliga tre mot Floyd.
Förutom segrarna mot Patterson och Machen så besegrade Ingo även fighters som Henry Cooper, Dick Richardson, Joe Bygraves (två gånger), Joe Erskine, Hein ten Hoff m.fl.
Allt detta sammantaget gör att han helt klart placerar sig som en av det absolut största i svensk idrottshistoria.

Särskilt med tanke på att 60-talet var den starkaste eran.. 70-talet och 80-talet hade väldigt mycket pundare som boxades sidan om.
Citera
2020-09-21, 11:19
  #16
Medlem
OlleVieros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yabbis111
Det är möjligt att du har rätt. Men att Ingo var med i TV efter efter att han blivit anmäld för misshandel kommer jag också ihåg.

Tror att bråket uppstått på krogen. Anmälaren hade gått fram till Ingo och börjat provocera honom genom att hävda att Ingo aldrig hade blivit världsmästare om det varit Cassius Clay som varit hans motståndare i VM-fighten. Ingo var trött på frågan och inte sugen att diskutera den och sopade därför till honom. Killen blev kränkt och gick till polis och media. Fan vet om inte killen var journalist själv.

Ingo var ute på någon slags jobb med marknadsföring i Gällivare och sedan blev han bjuden på middag krogen. Väl där så var det en inflyttad haschrökande Stockholmare som satte igång och var störande. Han höll på rätt länge och vägrade gå från deras bord. Ingo sa till honom ett flertal gånger, men han blev bara jobbigare. Till slut ledsnade Ingo och gav honom en örfil så slusken dök i golvet.

Vid rättgången så sa Ingo bla att han bara gav honom en örfil: "Hade jag gett honom en dagsedel så hade han gått i en omloppsbana". :-) Men Ingo blev dömd för ringa misshandel och lite dagsböter.

Hur jag vet? Jag känner en av ordningsvakterna som jobbade den kvällen.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback