Flashback bygger pepparkakshus!
2013-07-10, 22:24
Medlem
Damericuss avatar
Jag har planerat att köpa mig en något nyare bil och då den ligger i prisklassen 200.000, vilket råkar vara exakt den summan som jag har löst på kontot just nu, funderar jag på att låna en summa för att ha en buffert kvar om något oväntat fel skulle inträffa. 100.000 från swedbank med en ränta på 5.04% över 5 år?

Hur hade ni tänkt i denna situation? Är det bättre att bränna allt och ta ett lån om det eventuellt skulle behövas vid en oväntad situation?

Jag är inte i någon situation där det är ett pengaproblem utan har en stadig inkomst och sätter just nu undan 15.000 varje månad, räknar med att bilen kommer kosta mig 3000 i månaden om jag tar lån kommer den + avbetalningen kosta mig 5000 i månaden så det kommer fortfarande vara netto 10.000 efter att alla utgifterna är betalda.

Är det någonsin en fördel att ta ett lån för att ha en buffert eller är det alltid dumt?
Citera
2013-07-10, 22:31
Medlem
Kan helt klart vara värt att ta ett alån för att ha en buffert. Men beroende på dins situation så hade jag nöjt mig med 20 000 i buffert betalat av lånet på 4 månader och fortsatt med de 5000 på buffertkontot efter det tills du är uppe i en buffert du är bekväm med.

Alternativt så väntar du i två månader och har de 30 000 du hinner spara under tiden som buffert.
Citera
2013-07-10, 22:40
Medlem
Regina.Spektors avatar
Alltså... casha bilen och låna pengar ifall något oväntat inträffar. Det tar inte många månader innan du har en ok buffert igen med den takt du sparar.
Citera
2013-07-10, 23:54
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regina.Spektor
Alltså... casha bilen och låna pengar ifall något oväntat inträffar. Det tar inte många månader innan du har en ok buffert igen med den takt du sparar.

Jag hade kört på denna. Frågan är väl, behöver du en buffert nu omedelbart?
Citera
2013-07-11, 07:30
Medlem
Muppers avatar
Jag skulle väntat på en månadslön till eller försökt pruta lite på bilen, alltid skönt att iallafall ha 5k på kontot ifall något händer.
Citera
2013-07-11, 15:56
Medlem
Diablo1118s avatar
Eller köp en billigare bil....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in