Citat:
Ursprungligen postat av
Grinfarbror
Områdena Bandhagen, Högdalen, Rågsved och Hagsätra är som sagt helt olika, men ingår alla av någon anledning i postadressområdet Bandhagen.
Nuförtiden kan man nog dela in det som att Bandhagen är rätt sömnigt och med blandade men anpassade etniciteter, Högdalen är lite oroligare med systembolag, många nattöppna pubar och allt samt många ryssar och polacker som kommit hit för att jobba. Därutöver många svarta människor från allehanda afrikanska länder. Ganska lugnt ändå i Högdalen i det stora hela.
I Rågsved bor det nästan bara invandrare och folk med drogproblem numera. Jag vet att det låter kategoriskt att hävda sådant, känner en och annan skolkamrat etc. som bodde i Rågsved innan eländet började och som fortfarande bor kvar där på gamla dar. Men de är inte lyckliga över sin situation.
Samma sak i Hagsätra. För bara några år sedan var det en hyfsad medelsvensson-förort längst ut på södergående T-bana 19, numera är det mycket bråk mellan invandrargrupper i såväl centrum som bostadsområdena. Angränsande Älvsjöbadet är fullständigt invaderat och ockuperat av invandrare till den milda grad så att etniska svenskar ofta hotas med stryk för att de tar sig till att infinna sig där för sol & bassängdopp.
---
Oj, här blev jag uppstartad och hamnade tämligen OT för trådens egentliga inriktning. Jag tar min eventuella 0.03-varning som det anstår en hederlig svensk bosatt i postadressområdet Bandhagen.
Lugnt i Högdalen? Snarare lugnt i Rågsved och Bandhagen. Hur lugnt som helst. Det som har hänt är väl mordet på resturangen i rågsved och skottlossningen nyligen.
Så som jag upplevt det är det värst i Hagsätra, var inte så länge sen folk blev rånade mitt på dagen och det var folk som blev knivskurna fram och tillbaka.
I Högdalen är det fan bara alkisar och narkomaner. Engelbrekts har öppet till sent på natten och jag vet av erfarenhet att det varit mycket bråk med zigenare där.
Jag jobbade i högdalen ett tag och var rätt tight med vakterna, ingen dag var den ena lik.
Alkisar på 70 år som försökt mörda någon med en skruvmejsel var inget ovanligt..
Vad jag förstått är det som händer i hagsätra gäng-relaterat (det var det dock inte några år sedan)
men vet inte mycket mer än så.Vad är det egentligen för typer i hagsätra området? Att ken bor där vet väl alla men han sysslar inte med kriminella grejer längre.
Afrikaner? Svenskar? Mellanöstern??