• 1
  • 2
2005-06-15, 02:40
Medlem
onits avatar
Köttfärs, platta, ostsås, köttfärs, platta, ostsås, köttfärs, platta, ostsås, riven ost (samt ev kryddor)
Citera
2005-06-15, 02:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av onit
Köttfärs, platta, ostsås, köttfärs, platta, ostsås, köttfärs, platta, ostsås, riven ost (samt ev kryddor)

Exakt!! Osten ska redan var på plats i bechamel-såsen.
Citera
2005-06-15, 14:18
Medlem
OXzes avatar
Lasagne är förbannat gott men den allra bästa lasagnen görs på parmaskinka och tomat. Byt helt enkelt ut köttfärssåsen mot parmaskinka och skivade tomater. Underbart gott, se dessutom till att använda parmesanost på toppen.
Citera
2005-06-15, 20:38
Medlem
mjvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OXze
Lasagne är förbannat gott men den allra bästa lasagnen görs på parmaskinka och tomat. Byt helt enkelt ut köttfärssåsen mot parmaskinka och skivade tomater. Underbart gott, se dessutom till att använda parmesanost på toppen.

Ska provas så snart som möjligt,tackar för tipset!
Jag vet inte om det spelar nån roll men jag brukar alltid "grunda" formen med ett lager bechamel,sedan plattor,köttfärssås omväxlande becha och färs i varje lager,spelar kanske inte så stor roll i vilken ordning man lägger i
Lite OT här;hade för mig att bechamelsås fått sitt namn efter Louis de Bechamel
som skulle vara kock i Louis XIV hov,(och det visade sig att jag hade fel)så jag googlade lite och kom fram till följande för den som är intresserad:

http://www.mjolkframjandet.se/www/mf...n&topbibliotek
(Hoppas länken funkar nu....)

/M/
Citera
2005-06-15, 21:19
Medlem
Rosenboms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OXze
Låter ganska intressant, men borde det inte bli väldigt mycket pasta då? eller ska det va mycket tomat? och ska man ha sås med också??
Citera
2005-06-16, 01:06
Medlem
onits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TopDawg
Exakt!! Osten ska redan var på plats i bechamel-såsen.

Ja, men det skadar inte att riva lite över också..fett och gott
Citera
2005-06-16, 16:43
Medlem
OXzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosenbom
Låter ganska intressant, men borde det inte bli väldigt mycket pasta då? eller ska det va mycket tomat? och ska man ha sås med också??

Nej det blir inte så mycket pasta ändå. Man får ha rejält med parmaskinka och tomat i. Så med tanke på kilopriset på parmaskinka så är det väl inte någon jättebillig rätt. Fast det går bra med andra sorters lufttorkade skinkor också. Bechamelsåsen ska vara kvar....
Citera
2005-06-16, 16:48
Bannlyst
Köp färska lasangeplattor, inte för att dom är godare utan för att du slipper vara orolig för om de är klara eller förkoka dem. Dessutom behöver man inte bachamellsås eller ostsås, utan det duger med enbart köttfärsås och ost..

Blir mycket godare enligt mig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in