2013-07-10, 11:46
Medlem
Hallå

Har ett problem med en av mina katter. Han pissar överallt och det börjar gå så långt att vi måste nog omplacera ev. avlida honom snart.

Katten är snart 5 år. Har aldrig gjort detta förut. Kastrerad så snabbt vi fick göra det.
Totalt 3 katter och 2 kattlådor. En av storlek XXXXXXL (maine coon största version låda) och en XL låda (För vanliga katter). En på balkongen och en i badrummet(Som den alltid har varit i 5 år). Samma kattsand, samma låda, samma mat.
Bott ihop med de 2 andra katterna i snart 3 år.

För 3 månader sedan flyttade vi till en större lägenhet (Hans fjärde flytt) och bestämde att göra han till innekatt.

För omkring 1,5 månader sedan började någon katt pissa på vår spis hela tiden... eftersom att det oftast var på natten kunde vi inte se vem. Tills en dag då vi såg han göra det, såg han göra det sedan 2 gånger till och senaste gången (för omkring 2 veckor sedan) så tog min tjej tag i honom rätt hårt.

Sedan dess har han inte gjort det. Men han pissar överallt förutom på spisen. Väggen har nu blivit förstörd på ett ställe och kommer kosta säkert gå på upp emot en 15 tusen att åtgärda.

Vi har testat alla olika pissoff saker som vi kan tänka på, men inget verkar fungera. Urinvägsinfektion tror vi inte det är då han inte verkar ha ont alls.

Så vad ska vi göra?
Citera
2013-07-10, 11:48
Medlem
QuezzyKings avatar
Kolla med vetrinären
Citera
2013-07-10, 11:52
Medlem
Limhamns avatar
Vad gäller katten har jag tyvärr ingen aning. Men vad har hänt med väggen som är så dyrt att åtgärda? Har inte golvet tagit mest stryk av all urin?
Citera
2013-07-10, 11:53
Medlem
Någon slags ålderdomsgrej kanske. Han kanske inte plötsligt trivs? Prova ha kattmynta i kattlådan och se om det blir bättre. Vi gjorde så med våra katter på klösbrädan och dom blev tokiga och rev sönder den typ.
Citera
2013-07-10, 12:04
Medlem
Fooulzs avatar
Min katt gjorde precis likadant.. i slutet fick vi avlida den.
Citera
2013-07-10, 12:07
Medlem
S4r4h93s avatar
Om ni nyligen flyttat så kan det vara att han inte känner sig hemma ännu. Har ni provat med Feliway?
Citera
2013-07-10, 12:12
Medlem
rebkeans avatar
Du kan ju börja med att skaffa 2 lådor till. En per katt och en extra. Haft liknande problem själv, men han har slutat så det kanske kan gå att lösa. :-)
(återkommer, lite pilligt att skriva på mob.)
Citera
2013-07-10, 12:20
Medlem
crazycatlady1s avatar
När en katt kissar eller bajsar på annat ställe än i lådan är det för att visa att någonting är fel. Det är något som gör att den inte trivs. Så gjorde en av mina för bara några veckor sen. Han har nu slutat då jag kom på att han inte gillade den nya kattsanden. Han kissade också bara på min plats i sängen då det är jag som gör rent lådan.

Det finns många olika anledningar varför en katt gör så. Ni får testa ändra olika saker tills han slutar. Om han har kissat framför er så att ni ser det är det just för att visa för er att något är fel. Flytten kan bidra, han kanske inte känner sig trygg. Han kanske vill ha ett litet krypin? Han kanske tycker det är skitit i lådan, han kanske är understimulerad eller stressad?

Om man trycker ner kattens ansikte i kisset eller skäller på den kan det medföra att katten blir mer nervös och kissar mera. Lyft den hellre till kattlådan och beröm den.

Kolla in Felifriend och Feliway. Dom funkade när vi hade en orolig kattunge.
Citera
2013-07-10, 12:23
Medlem
donaukinds avatar
Det enklaste är ju att ja, låta honom somna in. Torka kiss efter katter är inte roligt, inte roligt alls och att betala för golv, möbler och speciella rengöringsmedel för katter är inte roligare det. Ibland går det bara inte att ändra på katter, vill de pissa ner hela huset så gör de det.
Citera
2013-07-10, 12:27
Medlem
1. Boka tid hos veterinär för att utesluta att det beror på cystit, urinsten eller andra sjukdomar.

2. Hittas inget vid vetundersökning beror det troligtvis på stress.
Stressen kan bero på flytten, de andra katterna eller något annat som har förändrats.

Prova med feliway eventuellt kombinerat med zylkene i minst en månad för att se om det hjälper.
Se samtidigt till att göra allt du kan för att katten ska trivas i sitt nya hem. Ha flera kattlådor utplacerade på olika ställen. Har ni bytt kattsand nyligen så byt tillbaka till den sorten ni hade innan.
Se till att ha lika många mat- och vattenskålar som antalet katter, även de utplacerade på olika ställen.

Skäll inte på katten! Det ökar bara stressen och kan göra allt värre. Ignorrera om ni ser honom kissa. Kela mycket med honom om han tycker om det.
Citera
2013-07-10, 12:27
Medlem
Fiaskruttans avatar
För att utesluta så gå till veterinären med honom. Det kan vara urinvägsinfektion eller nåt annat med urinvägarna utan att han visar att han har ont. Katter visar sällan att dom har ont.
Är det inget fysiskt så kan ni låta honom vara och inte bestraffa honom, tvärtemot belöna när han gör rätt. Det bli aldrig bättre av det, tvärtemot så kan han bli nervös och olycklig också.
Först flytt och sen ovett att matte och husse....
Minska hans revir ett tag och inte låta honom vara i köket eller i det rummet han kissar kan också funka. Lycka till men kolla med vetten först.

Det kanske luktar kattkiss nånstans där han markerar från nån annan katt som bott där förut??
Det känner inte vi människor men det gör katten.
Man kan också ställa en matskål där han kissar.....katter kissar ALDRIG där dom äter.
Citera
2013-07-10, 12:29
Medlem
Känns jävligt banalt att man skulle avliva en katt pga att den inte håller tätt inomhus. Måste väl finnas andra lösningar haha? Omplacering/träning etc.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in