Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2013-07-10, 10:14
Medlem
rehyptols avatar
Hej!

Har precis omformaterat min dator och installerat alla uppdateringar till windows och nödvändiga program och har för tillfället 17,9 gb kvar, (60gb ssd) och jag märker att den börjar blir mer full ju längre jag sitter vid datorn, som tillexempel nyss, startade datorn den låg på 18,0 gb 30 minuter senare är den på 17,9, antar att det kommer fortsätta så här.

Men är det någon som vet vad felet kan ligga?

Jag återkommer senare ikväll och koller om den ligger på samma nivå, jag ska inte installera något under dagen.
Citera
2013-07-10, 11:08
Bannlyst
hehe, är du hög eller?
haha

det är klart att windows växer med alla uppdateringar och användande, men inte hårddisken....

hehe, det är ju inte ens en hd heller!!!! en ssd!
vet du inte skillnaden?

om ssd'n stödjer "trim" så pröva det

medföljer diagnostikprogramvara, så kör det
Senast redigerad av jungleboy2 2013-07-10 kl. 11:10.
Citera
2013-07-10, 11:17
Medlem
Skezs avatar
Allting du gör tar plats, vissa grejer 'tar plats' via minnena medan andra lagras temporärt på hårddisken.
T.ex. när du surfar sparar webbläsaren temporära filer på alla eller i alla fall de flesta hemsidor du varit ute på. Och har du t.ex. indexerad sökning aktiverat på operativsystemet tar det också en del plats.
60gb är inte mycket så jag råder dig isåfall att ha enbart operativsystemet där och eventuellt några mindre program. Jag antar att du har en annan hårddisk du kan lagra resten på, om inte borde du sätta in en vanlig intern HDD där du installerar resterande grejer på.

Citat:
Ursprungligen postat av jungleboy2
hehe, är du hög eller?
haha

det är klart att windows växer med alla uppdateringar och användande, men inte hårddisken....

hehe, det är ju inte ens en hd heller!!!! en ssd!
vet du inte skillnaden?

om ssd'n stödjer "trim" så pröva det

medföljer diagnostikprogramvara, så kör det
Sommarlov?
Citera
2013-07-10, 11:38
Medlem
rehyptols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skez
Allting du gör tar plats, vissa grejer 'tar plats' via minnena medan andra lagras temporärt på hårddisken.
T.ex. när du surfar sparar webbläsaren temporära filer på alla eller i alla fall de flesta hemsidor du varit ute på. Och har du t.ex. indexerad sökning aktiverat på operativsystemet tar det också en del plats.
60gb är inte mycket så jag råder dig isåfall att ha enbart operativsystemet där och eventuellt några mindre program. Jag antar att du har en annan hårddisk du kan lagra resten på, om inte borde du sätta in en vanlig intern HDD där du installerar resterande grejer på.

Sommarlov?

Tack så mycket för informationen.

Jag har 2 andra hårddiskar för lagring och sånt. Det där med indexerad sökning är hur kan man stänga av det, eller ska man ens göra det?
Citera
2013-07-10, 11:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rehyptol

Jag har 2 andra hårddiskar för lagring och sånt. Det där med indexerad sökning är hur kan man stänga av det, eller ska man ens göra det?

Det tar inte stor plats...
Du kan pröva att komprimera hårddisken. Windows sköter det automatiskt. Bara högerklicka på partitionen - så komprimeras allt löpande utan märkbar fördröjning.

Citat:
Ursprungligen postat av Skez

Sommarlov?

Jag tror inte du kan så mycket om det här...nolla.
Apropå sommarlov, har du inte lärt dig att skilja på fysisk hårddisk och logisk partition?
Senast redigerad av jungleboy2 2013-07-10 kl. 11:44.
Citera
2013-07-10, 11:54
Medlem
Skezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rehyptol

Om du stänger av den tar sökningarna i datorn lite längre tid. Men söker du inte så ofta eller inte är stressad angående att hitta det du söker spelar det ju ingen roll

Öppna upp startmenyn och skriv services.msc, tryck enter.
Scrolla ner till Windows Search, högerklicka och välj Egenskaper.
Under Startmetod välj Inaktiverad.
Jag vet inte om du behöver starta om datorn men det är nog bäst, går ju ändå så fort med SSD!

Vet heller inte om du återfår utrymmet fort. Men det kanske är värt att köra en defragmentering efteråt (det är bara något jag läst ska hjälpa). Och på en relativt "färsk" 60Gb hårddisk går det nog fort att defragmentera.

Citat:
Ursprungligen postat av jungleboy2
Det tar inte stor plats...
Du kan pröva att komprimera hårddisken. Windows sköter det automatiskt. Bara högerklicka på partitionen - så komprimeras allt löpande utan märkbar fördröjning.

Jag tror inte du kan så mycket om det här...nolla.
Apropå sommarlov, har du inte lärt dig att skilja på fysisk hårddisk och logisk partition?
Vad har sommarlov att göra med fysisk hårddisk och logisk partition?
Citera
2013-07-10, 12:03
Medlem
WJC123s avatar
En grej som är en bra idé att göra på en liten SSD är att flytta om mappar till de mekaniska diskarna och sen skapa knutpunkter till dessa på SSD:n. På detta sätt så frigör du en massa plats på din SSD. Jag orkar inte förklara hur du gör men jag föreslår att du googlar detta för att få det förklarat.
Citera
2013-07-10, 12:07
Medlem
Skezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WJC123
En grej som är en bra idé att göra på en liten SSD är att flytta om mappar till de mekaniska diskarna och sen skapa knutpunkter till dessa på SSD:n. På detta sätt så frigör du en massa plats på din SSD. Jag orkar inte förklara hur du gör men jag föreslår att du googlar detta för att få det förklarat.
Är det något sånt här du menar?
http://schinagl.priv.at/nt/hardlinkshellext/hardlinkshellext.html#introduction

I så fall har jag testat det och kan hålla med om att det är jävligt bra. Om än lite väl komplext att ställa för oss vanliga användare, men absolut inte omöjligt!
Citera
2013-07-10, 12:14
Medlem
WJC123s avatar
Det är ett bra program för saken, ja! Du bör dock sätta dig in lite i vilka kataloger som du kan skapa knutpunkter till. Ett exempel på en mapp som du kan skapa en knutpunkt till är SoftwareDistribution. Det är den mapp som Windows update förvarar uppdateringar i.
Citera
2013-07-10, 12:27
Medlem
WJC123s avatar
Vidare så ska du flytta temporära internetfiler från SSD:n till en mekanisk disk:
http://www.techulator.com/resources/4096-How-move-temporary-internet-files-folder.aspx
Citera
2013-07-10, 12:38
Bannlyst
dåliga råd...från wannabes..., komprimera och ta bort hibernation file (googla), bara den brukar vara på 8GB

tar 2 minuter, komprimeringen är transparant
Citera
2013-07-10, 12:40
Medlem
HumpingDogs avatar
Byt ut rubriken! Hur kan den fysiska hårddisken växa?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in