Flashback bygger pepparkakshus!
2013-07-11, 12:23
Medlem
m00nst0nes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradstronger
Konkar svenska spel så har du helt plötslig ingen inkomst alls och då är banken lurad. Har du jobbat så har du möjligtvis en A-kassa som banken kan gräva ur om du skulle bli arbetslös.

Jag skulle nog fortsätta jobba fast att jag skulle få 25000/månad.

Svenska Spel är statligt så chansen att svenska staten skulle konka är väl, ja.. rätt liten.
Citera
2013-07-11, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brewslee
Visst kan företaget komma att avvecklas pga ny lagstiftning kring spel etc, men då kommer pappa Staten se till att alla vinnare får sina pengar. Trodde ni något annat?

Ja, jag tror staten i ett sådant scenario skulle säga "ni kan se er om i stjärnorna efter era triss-vinster.

Vad får dig att tro att en en enskild aktieägare i ett aktiebolag skulle få för sig att själv täcka åtaganden bolaget har i en likvidation alternativt konkurs? Det går emot hela idén med ett aktiebolag.
Citera
2013-07-11, 16:39
Medlem
Citat:
Hela ditt inlägg tyder på att du är gravt begåvningshandikappad och jag anser att livet är för kort för att slösa på diskussioner med sådana som dig.

Svårt att ifrågasätta en sådan brilliant argumenterad ståndpunkt.
Citera
2013-07-11, 17:51
Medlem
y.ys avatar
Citat:
Ni som skriver "Om Svenska Spel går i konkurs...", ni har inte hört talas om Svenska Spel förut eller? Det är ett statligt bolag som har tillgångar på åtskilliga miljarder och varje år håvar in ytterligare miljarder i vinst. Kort sagt, Svenska Spel kommer inte gå i konkurs under vår livstid. Visst kan företaget komma att avvecklas pga ny lagstiftning kring spel etc, men då kommer pappa Staten se till att alla vinnare får sina pengar. Trodde ni något annat?

Seså, åter till diskussionen nu.
Du kanske har hört talas om det svenska apoteksmonopolet eller de statliga bolagen Telia och Vin och Sprit. Det kan hända mycket på 25 eller 50år.
Citera
2013-07-12, 00:21
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pap01
Ja, jag tror staten i ett sådant scenario skulle säga "ni kan se er om i stjärnorna efter era triss-vinster.

Vad får dig att tro att en en enskild aktieägare i ett aktiebolag skulle få för sig att själv täcka åtaganden bolaget har i en likvidation alternativt konkurs? Det går emot hela idén med ett aktiebolag.

Det enda läget jag kan se ett sådant scenario är när svenska staten går i konkurs. Som jag förstått det fonderar staten pengar i en bank (SEB tror jag) i någon form av räntefond/arrangemang. Summan är tillräckligt stor för att täcka alla utdelningar (månadsutbetalningar) med räntan. Jag antar att banken givetvis får ut något av det, vet dock inte hur mycket men det är säkert en lukrativ affär. Skulle banken gå i konkurs så tar ju staten över och då är saken biff. Går staten i konkurs, ja då är det en annan femma, det lär ju dock drabba fler än trissvinnarna och vara en katastrof utan like för svenska folket.
Citera
2013-07-12, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradstronger
Konkar svenska spel så har du helt plötslig ingen inkomst alls och då är banken lurad. Har du jobbat så har du möjligtvis en A-kassa som banken kan gräva ur om du skulle bli arbetslös.

Jag skulle nog fortsätta jobba fast att jag skulle få 25000/månad.

Konkar din arbetsplats så händer samma sak, och den sannolikheten är nog lite högre
Citera
2013-07-12, 11:08
Medlem
brewslees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lord_Stalin
Konkar din arbetsplats så händer samma sak, och den sannolikheten är nog lite högre

Nej, då får du din lön från pappa Staten.

Men att staten skulle ge långfingret till fordringsägarna om ett statligt bolag går i konkurs, trots att de betalar lön till anställda i icke-statliga bolag som konkar, det är tydligen helt sannolikt enligt vissa ljushuvuden här i tråden.
Citera
2013-07-12, 15:22
Medlem
Citat:
Nej, då får du din lön från pappa Staten.

Men att staten skulle ge långfingret till fordringsägarna om ett statligt bolag går i konkurs, trots att de betalar lön till anställda i icke-statliga bolag som konkar, det är tydligen helt sannolikt enligt vissa ljushuvuden här i tråden.

Vad sägs om att komma med någon form av hårda fakta som backar upp din blinda tro på "pappa staten"? Kanske ett historiskt exempel på att staten agerat som du säger, eller något gällande policybeslut. Som det är nu så kallar du folk idioter för att de argumenterar emot vad du tror är sant.
Citera
2013-07-12, 19:30
Medlem
brewslees avatar
Citat:
Vad sägs om att komma med någon form av hårda fakta som backar upp din blinda tro på "pappa staten"? Kanske ett historiskt exempel på att staten agerat som du säger, eller något gällande policybeslut. Som det är nu så kallar du folk idioter för att de argumenterar emot vad du tror är sant.

Bor du i en grotta eller? Hur kan du skriva på Flashback när du uppenbarligen inte har tillgång till Google?

Varsågod!
Citera
2013-07-13, 16:47
Medlem
Citat:
Bor du i en grotta eller? Hur kan du skriva på Flashback när du uppenbarligen inte har tillgång till Google?

Varsågod!

Vad har statlig lönegaranti med detta att göra? Eller påstår du att triss-vinster är en form av lön?
Citera
2013-07-13, 17:53
Medlem
brewslees avatar
Citat:
Vad har statlig lönegaranti med detta att göra? Eller påstår du att triss-vinster är en form av lön?

Jag kommenterade ett påstående från en annan användare, du citerade sedan mitt inlägg och bad om fakta som backade upp mitt påstående, vilket jag vänligt serverade dig. Försöker du ändra sakfrågan i efterhand pga att du inte var nöjd med mitt svar eller pga att du lider brist på begåvning?
Citera
2013-07-14, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elm0
Hej,

Brukar köpa trisslotter rätt ofta när jag gör andra ärenden på ställen som är ombud eller har kontanter som skräpar i plånboken, har inte prickat in någon storvinst ännu, men började fundera lite..

Låt säga att man skrapar fram 3st klöver och det blir nånstans mellan 10k/mån i 10 år till 100k/mån i 25år, alltså en totalsumma mellan 1,2-30 miljoner.
Skulle dessa framtida pengar kunna användas som säkerhet vid bostads/billån etc?
Med tanke på att man faktiskt inte har pengarna ännu.

(Funderade mest pga att en gammal kompis lyckades få fram en månadsklöver nyligen..)

Någon som vet?
Det som görs är att svenska spel går in och bekräftar att man har en vinst med x antal tusen i månaden som blir utbetalda och med det kan man använda som säkerhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in