Citat:
Ursprungligen postat av
tunguska211
Pensionsspara inte är mitt råd. bankerna vill gärna att du gör det då pengarna blir låsta under lång tid och att dom kan plocka ut ca 3% förvaltnings avgift årligen oavsett om fonderna går bra eller dåligt.
Deras argument om att skatten kanske är lägre när du är pensionär håller inte. Tänk så här du har 300.000 i pensionskontot och att dessa fonder går +-0 över tiden och banken tar 3% efter tio år så har du bara ca 220.000 kvar och efter 20 år har ca "hälften" 150.000 försvunnit till banken.
Har man istället ett månads sparande på ett värdelöst räntekonto med 3% så har man efter 10 år ca 403.000 och efter 20 år ca 542.000.
Tänk på att bankens råd enbart är för deras egen vinning.
Pensionsspara i IPS eller pensionsförsäkring är dåligt av skatteskäl om man tjänar under gränsen för statlig inkomstskatt så det bör man inte göra av det skälet. Tjänar man över gränsen hade jag däremot rekommenderat att lägga in de där 12000 kr/år som man får dra av. Några 3 % per år behöver man för övrigt inte betala i avgift om man inte av någon anledning vill välja någon av de dyraste fonderna på marknaden.
Hade du placerat pengarna i en indexfond motsvarande Avanza Zero för 10 år sedan hade du varit 200% plus idag, trots att vi gått genom diverse finanskriser. På 10-20 års sikt är det ganska god chans att du kommer vara plus om du sparar i någon billig aktieindexfond jämfört med att spara på ett sparkonto med usel ränta. Ditt räkneexempel med räntekontot stämmer för övrigt inte heller eftersom du glömt att räkna bort skatten på räntan som kommer dras varje år med 30%, om 20 år hade du därför bara haft ~456 kkr. Väger du sen in inflation också så kommer de pengarna om 20 år med stor sannolikhet vara mindre värda än vad 300 kkr är idag så det är ett dåligt råd att spara på så lång sikt på ett vanligt sparkonto.
Vill man spara till sin pension och man tjänar under gränsen för statlig inkomstskatt och inte har något jätteintresse av att följa aktiemarknaden skulle jag spara långsiktigt i ett par aktieindexfonder med låga avgifter placerade på ett ISK (investeringssparkonto).