Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-07-09, 16:14
Medlem
Laptop: HP Pavilion dv6 med Windows 7
Problem: När jag startar upp datorn får jag meddelandet "BOOTMGR is missing"
Press Ctrl+Alt+Del to restart

Det började med att min dator stängdes av automatiskt efter någon timme då datorn varit på. Det kom upp en blå bakgrund med vitt text, hann inte läsa allt för att den försvinner typ efter 5sek. Men det stod någonting om Memory och datorn kändes väldigt överhettad.

Jag surfade runt lite på nätet för att försöka få svar på problemet, och hittade att Återställa datorn till fabriksinställningar kan hjälpa. Jag gjorde detta då utan att säkerhetskopiera något och nu har jag fastnat på det här problemet utan någon aning om vad jag ska göra nu

Tacksam för svar och hjälp!!
Citera
2013-07-09, 17:15
Medlem
Skadat godss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyFavours
Laptop: HP Pavilion dv6 med Windows 7
Problem: När jag startar upp datorn får jag meddelandet "BOOTMGR is missing"
Press Ctrl+Alt+Del to restart

Det började med att min dator stängdes av automatiskt efter någon timme då datorn varit på. Det kom upp en blå bakgrund med vitt text, hann inte läsa allt för att den försvinner typ efter 5sek. Men det stod någonting om Memory och datorn kändes väldigt överhettad.

Jag surfade runt lite på nätet för att försöka få svar på problemet, och hittade att Återställa datorn till fabriksinställningar kan hjälpa. Jag gjorde detta då utan att säkerhetskopiera något och nu har jag fastnat på det här problemet utan någon aning om vad jag ska göra nu

Tacksam för svar och hjälp!!
Hårddiskdöd pga värme låter troligt. Du bör kolla fläktar, byta kylpasta på CPU och GPU, ta ur damm osv innan du byter hårddisk och nyinstallerar OS. Kan vara minnena också, eller även dessa.
Citera
2013-07-09, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skadat gods
Hårddiskdöd pga värme låter troligt. Du bör kolla fläktar, byta kylpasta på CPU och GPU, ta ur damm osv innan du byter hårddisk och nyinstallerar OS. Kan vara minnena också, eller även dessa.

För att nyinstallera krävs det Windows 7 skiva, korrekt?
Citera
2013-07-09, 22:18
Medlem
Citat:
För att nyinstallera krävs det Windows 7 skiva, korrekt?

Japp. eller ett bootbart usb minne.
Citera
2013-07-09, 22:28
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skadat gods
Läste du att han sitter på en laptop?
Varför rekommendera direkt att byta hårddisk när du inte vet vad problemet är?

Citat:
..
http://pcsupport.about.com/od/findbyerrormessage/a/bootmgr-is-missing.htm
Blev garanterat något knasigt när du körde återställningen.

Du gjorde alltså ett försök till en systemåterställning för en blåskärm? När du inte ens vet varför du fick blåskärmen?

Har du någon Windowsskiva?
Senast redigerad av SilentVictory 2013-07-09 kl. 22:30.
Citera
2013-07-09, 22:57
Medlem
Skadat godss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory
Ja, och en laptop som känns varm och bråkar ska absolut kollas upp med det jag nämnde. Minst en gång/år bör man avlägsna damm, oftare om det är en spel-laptop.

Det var nog lite förhastat med hårddiskbyte, i'll give you that
Citera
2013-07-10, 10:06
Medlem
för säkerhets skull ta en kolla i bios så startordningen inte ändrat sig,och även kolla om den hittar hdd

mvh
t
Citera
2013-07-10, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory

http://pcsupport.about.com/od/findbyerrormessage/a/bootmgr-is-missing.htm
Blev garanterat något knasigt när du körde återställningen.

Du gjorde alltså ett försök till en systemåterställning för en blåskärm? När du inte ens vet varför du fick blåskärmen?

Har du någon Windowsskiva?

Ja, datorn strulade så jag trodde att en återställning skulle kunna fixa det

Nej, har ingen Windows skiva.. Men om det behövs kan jag nog fixa det från någonstans.
Citera
2013-07-10, 23:32
Medlem
HP har i sina datorer ett fint verktyg för diagnostik. Det kommer du åt genom att i uppstart trycka ned F2. De gånger jag råkat ut för "BOOTMGR is missing" så har det i 9 fall av 10 varit HDD-krasch.

Mitt tips är att börja med att köra diagnostiken. Och är det en dator som kom levererad med w7 från fabrik finns det troligen en återställningspartition. Återställningen brukar man starta genom att trycka ned F11 i uppstart.
Citera
2013-07-11, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Taxxen
HP har i sina datorer ett fint verktyg för diagnostik. Det kommer du åt genom att i uppstart trycka ned F2. De gånger jag råkat ut för "BOOTMGR is missing" så har det i 9 fall av 10 varit HDD-krasch.

Mitt tips är att börja med att köra diagnostiken. Och är det en dator som kom levererad med w7 från fabrik finns det troligen en återställningspartition. Återställningen brukar man starta genom att trycka ned F11 i uppstart.

Ok, ska testa!

Är alla W7 skivor likadana eller är de olika för olika datorer?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in